Przedstawiciele Głównego Inspektoratu Pracy wzięli udział w posiedzeniu sejmowej Komisji do Spraw Kontroli Państwowej. Posłowie zapoznali się z informacją na temat działań PIP, m.in. w zakresie kontroli wypłaty minimalnej stawki godzinowej zatrudnionym na podstawie umów zlecenia.
<<Zmiany w Kodeksie pracy 2018 – czy to koniec umów-zleceń?>>
Wyniki działalności kontrolno – nadzorczej inspekcji przedstawił Wiesław Łyszczek, główny inspektor pracy wraz z zespołem ekspertów. W jego skład weszli Bogdan Drzastwa, zastępca głównego inspektora pracy, Zbigniew Kowalczyk, dyrektor Departamentu Prewencji i Promocji, Jarosław Leśniewski, dyrektor Departamentu Legalności Zatrudnienia, Halina Tulwin, dyrektor Departamentu Prawnego oraz Iwona Hadacz, zastępca dyrektora Departamentu Kadr i Szkoleń GIP.
Źródło: PiP
W trakcie posiedzenia Komisji, której obradom przewodniczył Janusz Śniadek, przedstawiciele GIP przekazali parlamentarzystom informacje dotyczące wypłaty minimalnej stawki godzinowej wynagrodzenia na podstawie wyników kontroli PIP. W 2017 r. inspektorzy pracy przeprowadzili blisko 20 tysięcy kontroli ukierunkowanych na ustalenie skali przestrzegania obowiązku wypłacania minimalnej stawki godzinowej przyjmującym zlecenia.
– W 27% spośród przeprowadzonych kontroli ujawniono różnego rodzaju nieprawidłowości w zakresie stosowania przepisów, przy czym przypadki zaniżenia lub niewypłacenia stawki godzinowej w ok. 12 %kontroli – poinformował Wiesław Łyszczek, główny inspektor pracy.
Źródło: PiP
Wykonanie przez przedsiębiorców wniosków i poleceń dotyczących wypłaty minimalnej stawki godzinowej spowodowało, że prawie 3 tys. zleceniobiorców otrzymało należności na łączną kwotę blisko 3 mln zł.
Przedstawiciele PIP zarekomendowali Komisji wprowadzenie kilku zmian przepisów, których skutkiem powinno być ograniczenie obchodzenia przepisów gwarantujących minimalną stawkę godzinową.
– Proponujemy wprowadzenie do ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę obowiązku zawarcia umowy cywilnoprawnej, podlegającej unormowaniom o minimalnej stawce godzinowej, w formie pisemnej przed rozpoczęciem pracy – postulowała Halina Tulwin.
Inne rozwiązanie proponowane przez inspekcję polega na nałożeniu obowiązku prowadzenia przez przedsiębiorcę albo inną jednostkę organizacyjną ewidencji obejmującej liczbę godzin wykonania zlecenia lub świadczenia usług.
Źródło: PiP
W trakcie posiedzenia Jarosław Leśniewski przedstawił szczegółową ocenę rozwiązań prawnych zawartych w ustawie z dnia 10 czerwca 2016 r. o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług.
Z kolei Zbigniew Kowalczyk przedstawił informację dotyczącą problematyki zagrożeń psychospołecznych na przykładzie firm uczestniczących w programie „Przeciwdziałanie negatywnym skutkom stresu w miejscu pracy”.
Źródło: Główny Inspektorat Pracy
