Podatek od środków transportu tylko do 15 lutego
Tylko do 15 lutego właściciele pojazdów mają czas na zapłacenie I raty podatku od środków transportu za rok 2017. Podatek ten można płacić w dwóch ratach.
Osoby będące właścicielami pojazdów podlegających opodatkowaniu zobowiązani są do wypełnienia i złożenia druku DT-1 o posiadanych środkach transportu oraz do opłacenia podatku z tego tytułu. Podatek ten można opłacać w dwóch ratach. Ostateczny termin zapłaty pierwszej raty podatku mija w środę 15 lutego, natomiast termin zapłaty drugiej raty minie 15 września 2017 roku.
Jakie pojazdy podlegają obowiązkowi podatkowemu?
Szczegółową listę pojazdów podlegających opodatkowaniu określa art. 8 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. 1991 nr 9 poz.31). Zgodnie z nim opodatkowaniu podatkiem od środków transportu podlegają:
- samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony i poniżej 12 ton;
- samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej równej lub wyższej niż 12 ton;
- ciągniki siodłowe i balastowe przystosowane do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów od 3,5 tony i poniżej 12 ton;
- ciągniki siodłowe i balastowe przystosowane do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów równej lub wyższej niż 12 ton;
- przyczepy i naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton i poniżej 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego;
- przyczepy i naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą równą lub wyższą niż 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego;
- autobusy.
Podatek od środków transportowych w 2017 roku
Stawki podatku od środków transportowych obowiązujących w 2017 roku określa obwieszczenie Ministra Rozwoju i Finansów z 7 października 2016 roku. Szczegółowe wysokości stawek wskazują poniższe tabele:
STAWKI MINIMALNE PODATKU DLA POJAZDÓW OKREŚLONYCH W ART. 8 PKT 2 USTAWY
| Liczba osi i dopuszczalna masa całkowita (w tonach) | Minimalna stawka podatku (w złotych) | |||||
| a nie mniej niż | mniej niż | oś jezdna (osie jezdne) z zawieszeniem pneumatycznym lub zawieszeniem uznanym za równoważne | inne systemy zawieszenia osi jezdnych | |||
|
1 |
2 |
3 |
4 |
|||
|
Dwie osie |
||||||
|
12 |
13 |
0 |
138,95 |
|||
|
13 |
14 |
138,95 |
383,99 |
|||
|
14 |
15 |
383,99 |
540,96 |
|||
| 15 |
|
540,96 |
1224,18 |
|||
|
Trzy osie |
||||||
|
12 |
17 |
138,95 |
241,69 |
|||
|
17 |
19 |
241,69 |
495,77 |
|||
|
19 |
21 |
495,77 |
643,73 |
|||
|
21 |
23 |
643,73 |
991,52 |
|||
|
23 |
25 |
991,52 |
1541,49 |
|||
| 25 |
|
991,52 |
1541,49 |
|||
|
Cztery osie i więcej |
||||||
|
12 |
25 |
3 7 |
2 7 |
|||
|
2 |
7 |
6 , 6 |
1 1 |
|||
|
|
2 |
1 6 |
6 4 |
|||
|
|
|
,14 |
2398,61 |
|||
| 31 |
|
1617,14 |
2398,61 |
|||
Źródło: sejm.gov.pl
STAWKI MINIMALNE PODATKU DLA POJAZDÓW OKREŚLONYCH W ART. 8 PKT 4 USTAWY
| Liczba osi i dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów: ciągnik siodłowy + naczepa, ciągnik balastowy + przyczepa (w tonach) | Minimalna stawka podatku (w złotych) | |||||
| nie mniej niż | mniej niż | oś jezdna (osie jezdne) z zawieszeniem pneumatycznym lub zawieszeniem uznanym za równoważne | inne systemy zawieszenia osi jezdnych | |||
|
1 |
2 |
3 |
4 |
|||
|
Dwie osie |
||||||
|
12 |
18 |
0 |
37,29 |
|||
|
18 |
25 |
259,78 |
469,81 |
|||
|
25 |
31 |
547,73 |
898,94 |
|||
| 31 |
|
1381,13 |
1894,94 |
|||
|
Trzy osie |
||||||
|
12 |
40 |
1218,53 |
1684,91 |
|||
| 40 |
|
1684,91 |
2492,33 |
|||
Źródło: sejm.gov.pl
STAWKI MINIMALNE PODATKU DLA PRZYCZEP I NACZEP OKREŚLONYCH W ART. 8 PKT 6 USTAWY
| Liczba osi i dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów: naczepa/przyczepa + pojazd silnikowy (w tonach) | Minimalna stawka podatku (w złotych) | |||||
| nie mniej niż | mniej niż | oś jezdna (osie jezdne) z zawieszeniem pneumatycznym lub zawieszeniem uznanym za równoważne | inne systemy zawieszenia osi jezdnych | |||
|
1 |
2 |
3 |
4 |
|||
|
Jedna oś |
||||||
|
12 |
18 |
0 |
24,89 |
|||
|
18 |
25 |
173,93 |
312,84 |
|||
| 25 |
|
312,84 |
548,86 |
|||
|
Dwie osie |
||||||
|
12 |
28 |
205,57 |
302,69 |
|||
|
28 |
33 |
599,67 |
831,18 |
|||
|
33 |
38 |
831,18 |
1262,56 |
|||
| 38 |
|
1123,66 |
1662,33 |
|||
|
Trzy osie |
||||||
|
12 |
38 |
661,79 |
921,50 |
|||
| 38 |
|
921,50 |
1252,40 |
|||
Źródło: sejm.gov.pl
Iwona Maczalska, VAT.pl
