Biura rachunkowe walczą z ...

Piotr Szulczewski

30.09 Nowe obowiązki biur rachunkowychZmiany w ustawie o przeciwdziałaniu praniu brudnych pieniędzy

Od 8 października Ministerstwo Finansów zobowiązane będzie do wydania rozporządzenia, w którym określi wzór formularza w celu przekazywania informacji o transakcjach niebezpiecznych, których przeprowadzenie spotkało się z odmową ze strony instytucji obowiązanej (m.in. biur rachunkowych).

Instytucja obowiązana przeprowadzająca transakcję, której okoliczności wskazują, że może ona mieć związek z praniem pieniędzy lub finansowaniem terroryzmu, ma obowiązek zarejestrować taką transakcję, bez względu na jej wartość i charakter.

Środki bezpieczeństwa finansowego – a zatem identyfikacji takiej transakcji, stosowane m.in. przez biura rachunkowe, doradców podatkowych, adwokatów, radców prawnych, biegłych rewidentów, polegają m.in. na:

  • identyfikacji klienta i weryfikacji jego tożsamości na podstawie dokumentów lub informacji publicznie dostępnych;
  • podejmowaniu czynności, z zachowaniem należytej staranności, w celu identyfikacji beneficjenta rzeczywistego i stosowaniu uzależnionych od oceny ryzyka odpowiednich środków weryfikacji jego tożsamości w celu uzyskania przez instytucję obowiązaną danych dotyczących tożsamości beneficjenta rzeczywistego, w tym ustalaniu struktury własności i zależności klienta;
  • uzyskiwaniu informacji dotyczących celu i zamierzonego przez klienta charakteru stosunków gospodarczych;

Zakres ich stosowania jest określany na podstawie oceny ryzyka prania pieniędzy i finansowania terroryzmu, dokonanej w wyniku analizy, z uwzględnieniem w szczególności rodzaju klienta, stosunków gospodarczych, produktów lub rozliczanej transakcji.

Środki bezpieczeństwa finansowego są stosowane w szczególności:

  • przy zawieraniu umowy z klientem;
  • przy przeprowadzaniu transakcji z klientem, z którym instytucja obowiązana nie zawarła uprzednio umowy, której równowartość przekracza 15.000 euro, bez względu na to czy transakcja jest przeprowadzana jako pojedyncza operacja czy kilka operacji, których okoliczności wskazują, że są one ze sobą powiązane;
  • gdy istnieje podejrzenie prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu bez względu na wartość transakcji, formę organizacyjną oraz rodzaj klienta;
  • gdy zachodzi wątpliwość czy otrzymane wcześniej dane od klienta są prawdziwe lub pełne.

System informacji o transakcjach polega na:

  • prowadzeniu rejestru transakcji których okoliczności wskazują, że może ona mieć związek z praniem pieniędzy lub finansowaniem terroryzmu.
  • przekazywaniu danych o transakcjach wątpliwych z rejestru - jednostce administrującej systemem – Generalnemu Inspektorowi.

Domykającym ten system jest obowiązek odmowy nawiązania lub kontynuowania relacji z podmiotem, w sytuacji gdy instytucja obowiązana nie ma możliwości realizacji środków bezpieczeństwa finansowego wskazanego w ustawie. Również w tych przypadkach instytucja ma obowiązek przekazania danej informacji administratorowi.

W takim przypadku, a zatem, gdy instytucja obowiązana nie może wykonać wskazanych wyżej obowiązków kontrolnych:

  • nie przeprowadza transakcji, nie podpisuje umowy z klientem lub rozwiązuje zawarte umowy oraz
  • przekazuje Generalnemu Inspektorowi, według ustalonego wzoru, w uzasadnionych przypadkach z uwzględnieniem ryzyka prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu, informacje o danym kliencie wraz z posiadanymi informacjami o planowanej przez niego transakcji.

Minister zobowiązany jest wydać wzór formularza i sposób przekazywania informacji o transakcjach, które nie miały miejsca ze względu na określone dla danej transakcji ryzyko. Wzór będzie obowiązywał wszystkie wskazane w ustawie podmioty zobowiązane.

Podstawa prawna: ustawa z dnia 16 listopada 2000 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2010 r. nr 46, poz. 276)

Piotr Szulczewski
Analityk Bankier.pl