Samochód a podatki - samochód w firmie
Samochód w firmie
Samochód a podatki
Prawo podatkowe wiąże określone obostrzenia z samochodami osobowymi oraz z pojazdami z nimi zrównanymi:
| 2006 | |
| PIT | VAT |
Każdy samochód, który nie posiada homologacji producenta lub importera wymaganej dla samochodów innych niż osobowe oraz samochód, którego dopuszczalna ładowność nie przekracza 500 kg. | Samochód osobowy oraz inny pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, z wyjątkami z wyjątkami .
|
| 2007 | |
| PIT | VAT |
pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, konstrukcyjnie przeznaczony do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą, z wyjątkiem: | Samochód osobowy oraz inny pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, z wyjątkami z wyjątkami .
|
Obecnie więc definicje samochodów traktowanych podatkowo w sposób mniej korzystny dla celów PIT i VAT są identyczne.
W zakresie podatku VAT występują ograniczenia w prawie do odliczenia VAT przy zakupie pojazdu i paliwa oraz przy leasingu.
W zakresie podatku dochodowegokosztów uzyskania przychodu nie stanowią:
- składki na ubezpieczenie samochodu osobowego w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej pozostaje równowartość 20.000 EURO, przeliczona na złote według kursu sprzedaży walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia zawarcia umowy ubezpieczenia w wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia;
- odpisyamortyzacyjne w części ustalonej od wartości samochodu przewyższającej równowartość 20.000 EURO przeliczonej na złote według kursu średniego EURO ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia przekazania samochodu do używania;
- poniesione wydatki zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, z tytułu używania nie wprowadzonego do ewidencji środków trwałych samochodu osobowego, w tym także stanowiącego własność osoby prowadzącej działalność gospodarczą, dla potrzeb działalności gospodarczej podatnika - wydatki w części przekraczającej kwotę wynikającą z pomnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu pojazdu oraz stawki za 1 km przebiegu, określonej w odrębnych przepisach wydanych przez właściwego ministra; w celu ustalenia faktycznego przebiegu samochodu podatnik jest obowiązany do prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu.
Ponadto występuje brak możliwości dokonywania amortyzacji metodą degresywną.
Z kolei w podatku od towarów i usług wprowadzono następujące niekorzystne regulacje:
- ograniczenie kwoty odliczanego podatku VAT przy nabyciu, przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu i przy imporcie do 60% podatku, nie więcej niż 6'000 zł,
- ograniczenie kwoty podatku VAT odliczanego przy leasingu do 60% podatku wynikającego z faktur, nie więcej niż 60% za cały okres leasingu,
- brak prawa do odliczenia podatku przy nabyciupaliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu,
- ograniczenie w prawie do odliczenia vat od nabytych części składowych lub usług wykorzystanych do wytworzenia przez podatnika tych samochodów - do 60% podatku wynikającego z faktur, nie więcej niż 6'000 zł dla jednego samochodu.
UWAGA! Podatkowe skutki usunięcia kratki
Usunięcie kratki następować będzie najczęściej w sytuacji, gdy posiadanie kratki nie będzie już gwarantować prawa do odliczenia VAT przy zakupie pojazdu czy paliwa do niego. Zatem usunięcie kratki i zarejestrowanie pojazdu jako osobowego nie zmieni nic w prawie do odliczenia podatku VAT. Jednak nie powinni usuwać kratki podatnicy:
- dokonujący odliczeń podatku VAT zawartego w czynszach leasingowych przy kontynuacji odliczeń (rejestracja umowy w US), gdyż jej brak oznacza utratę prawa do odliczenia VAT na zasadzie kontynuacji (zwykle jednak leasingodawca nie zezwoli na taką ingerencję w przedmiot leasingu);
- posiadający pojazdy spełniające warunki odliczenia VAT według znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, jeżeli w razie zmian mogliby utracić prawo do odliczenia.
W żadnym jednak wypadku usunięcie kratki nie spowoduje wstecznie braku prawa do odliczenia VAT przy zakupie pojazdu czy paliwa. Jedynymi skutkiem będzie w zasadzie brak prawa do odliczenia VAT przy zakupie paliwa - od daty zmiany.
W przypadku usunięcia kratki z pojazdów warto pamiętać, że:
- nie stanowią kosztów uzyskania przychodu odpisy amortyzacyjne w części ustalonej od wartości samochodu przekraczającej 20'000 euro (kurs średni NBP z dnia przekazania samochodu do używania); w takim wypadku część odpisów może nie stanowić kosztu uzyskania przychodu;
- w przypadku użytkowania samochodów osobowych nie ujętych w ewidencji środków trwałych podatnika podatku dochodowego od osób fizycznych oraz nie stanowiących majątku podatnika podatku dochodowego od osób prawnych niezbędne będzie prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu - pod rygorem niemożności zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodu.
W związku z odłączeniem kratki pojawia się pytanie o dalszą amortyzację zmienionego środka trwałego, albo o skutki wytworzenia nowego środka trwałego - samochodu osobowego z samochodu ciężarowego. Zespół PIT.pl przychyla się do stanowiska, w myśl którego w sytuacji omawianej następuje wytworzenie nowego środka trwałego, co wiąże się z obowiązkiem ustalenia jego wartości początkowej jako wartości samochodu ciężarowego pomniejszonej o wartość kratki, z uwzględnieniem odpisów amortyzacyjnych. Warto jednak zwrócić uwagę, że Urząd Skarbowy Warszawa-Praga w piśmie nr US34/DD1/415/750/04 z 9 lipca 2004r. stwierdza, iż demontaż przegrody (kratki) nie wiąże się z wytworzeniem nowego środka trwałego, amortyzacja biegnie w dalszym ciągu od pierwotnej wartości początkowej (z ograniczeniem wynikającym z limitu dot. samochodów osobowych).
Artur M. Brzeziński
- data utworzenia: 17-10-2005
- data modyfikacji: 01-06-2015