Skip to content

Ile wyniesie minimalna składka zdrowotna przedsiębiorcy w 2027 roku?

Już od kilku lat przedsiębiorcy sami muszą ustalać wysokość składki zdrowotnej. Ta jest różna w zależności od formy opodatkowania. Już dziś można jednak wyliczyć jej minimalną wysokość dla podatników na liniowce oraz skali podatkowej.

kalkulator, 2026, 2027, banknoty
Fot. Jo Panuwat D / Shutterstock

Kilka tygodni temu informowaliśmy o uchwaleniu nowej kwoty płacy minimalnej, jaka będzie obowiązywała od stycznia 2027 roku. Kwota ta ma niemałe znaczenie nie tylko w kontekście zatrudnienia, lecz również w kontekście ustalania składki na ubezpieczenie zdrowotne. Dlaczego? Od wysokości minimalnego wynagrodzenia zależy minimalna składka zdrowotna przy skali podatkowej, podatku liniowym i karcie podatkowej.

Minimalne wynagrodzenie 2027 ważne dla przedsiębiorców

Zacznijmy od podwyżki płacy minimalnej. Ta od stycznia wzrośnie z 4.806 zł do 4.950 zł. Reguluje to rozporządzenie sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2027 roku (Dz.U. 2026 r. poz. 1213). Kwota ta będzie obowiązywała od stycznia do grudnia 2027 roku.

445,50 zł minimalnej składki zdrowotnej?

W myśl obowiązujących przepisów składka zdrowotna przy podatku liniowym i skali podatkowej jest uzależniona od dochodu przedsiębiorcy. Przepisy przewidują jednak minimalny poziom tej składki. Jest on bezpośrednio powiązany z płacą minimalną obowiązującą w danym roku składkowym. Dlatego też biorąc pod uwagę, że minimalne wynagrodzenie od stycznia 2027 roku wyniesie 4.950 zł, to można z łatwością wyliczyć, że minimalna składka zdrowotna w 2027 roku wyniesie 445,50 zł (4.950 zł x 9%). Kwota ta będzie obowiązywała od składki za styczeń 2027, płaconej w lutym 2027 (do 20. dnia miesiąca).

Analogiczna sytuacja ma miejsce w roku bieżącym. Aktualnie minimalna kwota składki zdrowotnej na podatku liniowym i skali podatkowej wynosi 432,54 zł (4.805 zł x 9%). Będzie ona obowiązywała do końca grudnia 2026 roku – składka ZUS za grudzień 2026 płacona do 20. stycznia 2027 roku.

Powyższe wskazuje, że różnica miesięczna minimalnej składki zdrowotnej pomiędzy rokiem 2026 a 2027 wyniesie 12,96 zł.

Pamiętaj liczy się dochód …

Pamiętać należy, że powyższe stanowi wyłącznie minimum, nie jest stałą wysokością składki dla przedsiębiorców opodatkowanych podatkiem liniowym, czy skalą podatkową. W myśl obowiązujących przepisów przy skali podatkowej składka zdrowotna wynosi 9 proc. uzyskanego dochodu, a przy podatku liniowym 4,9 proc. dochodu. Oznacza to, że przedsiębiorcy uzyskujący wyższy dochód mogą zapłacić znacznie więcej składki zdrowotnej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *