Produkty internetowe - prywatnie - podatki a handel w internecie

13.06.2005 10:00 (aktualizacja: )

Podatki a handel w Internecie

Inne przychody: Produkty internetowe

Osoby prywatne dokonują sprzedaży w sieci m.in. odsłon banerów reklamowych, domen, kont e-mail, szablonów www czy banerów, informacji (np. na temat miejsc w sieci itd.).

Sprzedaż odsłon banerów reklamowych na rzecz przedsiębiorstw stanowić może przychody:

  • z umowy zlecenia (w takim przypadku to nabywca usługi zobowiązany jest do potrącenia zaliczki na podatek dochodowy oraz do przesłania posiadaczowi strony www informacji PIT-11, aby ten mógł się rozliczyć z uzyskanego dochodu w zeznaniu rocznym PIT);
  • z działalności gospodarczej, jeżeli jest to ciągła, zorganizowana działalność zarobkowa właściciela strony;
  • z innych źródeł, zbycia praw, zależnie od postanowień konkretnej umowy.

Sprzedaż domeny to właściwie zbycie dwóch rodzajów praw:

  • do domeny (prawa z umowy zawartej np. z NASK), oraz
  • do nazwy domeny (prawo autorskie).

Jeżeli nabywcą jest przedsiębiorca, wówczas to on zobowiązany będzie do potrącenia zaliczki na podatek dochodowy oraz do przesłania posiadaczowi strony www informacji PIT-11, aby ten mógł się rozliczyć z uzyskanego dochodu w zeznaniu rocznym PIT. Jeżeli jednak sprzedaż nastąpi na rzecz osoby fizycznej nie prowadzącej działalności gospodarczej, wówczas uzyskany dochód sprzedawca wykaże w zeznaniu rocznym, uwzględniając koszty uzyskania przychodu, a w stosunku do przychodu z praw autorskich do nazwy domeny ewentualnie 50% koszty uzyskania przychodu, jeżeli sprzedaży prawa dokonał twórca.

Takie same zasady stosować należy do sprzedaży kont e-mail. Jednak w tym przypadku rzadziej wystąpi przeniesienie praw autorskich: prawa do nazwy domeny należą do właściciela domeny, natomiast nazwy identyfikujące konto w danej domenie z reguły są nazwami powszechnie używanymi, nie związanymi z działalnością twórczą osoby, która takie nazwy wymyśliła.

Sprzedaż szablonów www, szablonów banerów, szablonów w okreslonych formatach ( np. *.doc, *.xls), e-booków związana jest z udzieleniem licencji albo ze sprzedażą praw wynikających z umowy licencyjnej.

Sprzedaż informacji może być opodatkowana w sposób rozmaity, w zależności od sytuacji. Na przykłąd sprzedaż informacji o linku (istniejącym adresie www) opodatkowana będzie najczęściej jako przychód z umowy zlecenia, jeżeli nabywcą jest prowadzący działalność gospodarczą, albo jako przychód z innych źródeł, jeżeli nabywcą jest inna osoba czy jednostka.

Artur M. Brzeziński

  • data utworzenia: 13-06-2005
  • data modyfikacji: 07-01-2016