Skip to content

Zwolnienie od pracy dla członka komisji wyborczej – uprawnienia pracownicze w II turze wyborów prezydenckich

Druga tura wyborów prezydenckich niesie za sobą nie tylko emocje polityczne, ale również konkretne skutki pracownicze dla osób zaangażowanych w organizację i przeprowadzenie głosowania. Członkowie komisji wyborczych – zarówno obwodowych, jak i terytorialnych – korzystają z określonych w Kodeksie wyborczym uprawnień związanych z czasowym zwolnieniem z obowiązku świadczenia pracy. Pracodawcy powinni znać te zasady, zwłaszcza że obowiązki wyborcze mają wpływ na organizację pracy w firmach.

Pracownikowi, który dodatkowo jest członkiem komisji wyborczej przysługują określone prawa i świadczenia, tłumaczymy, z czego mogą korzystać osoby będące członkami komisji wyborczych.

Zwolnienie od pracy – dni głosowania, liczenia i po zakończeniu prac komisji

Na podstawie art. 154 § 4 Kodeksu wyborczego, osobie powołanej w skład komisji przysługuje zwolnienie od pracy nie tylko w dniu głosowania, ale również w dniu liczenia głosów oraz w dniu następującym po zakończeniu tej czynności. Oznacza to, że pracownik może legalnie opuścić miejsce pracy w tych dniach, nie ponosząc z tego tytułu negatywnych konsekwencji.

Co istotne – za ten czas pracownik zachowuje pełne uprawnienia wynikające ze stosunku pracy oraz prawa do świadczeń z ubezpieczenia społecznego. Innymi słowy, jest to zwolnienie płatne, pokrywane ze środków pracodawcy. Okres ten wlicza się również do stażu pracy – ma zatem wpływ m.in. na nabywanie prawa do urlopu wypoczynkowego czy dodatków stażowych.

Dodatkowe 5 dni wolnego – z zachowaniem ubezpieczenia, ale bez pensji

Oprócz zwolnienia przysługującego w dniu wyborów i liczenia głosów członkom komisji przysługuje dodatkowych 5 dni roboczych wolnych od pracy, przewidzianych w art. 103ba Kodeksu wyborczego. Te dni również są objęte ochroną ubezpieczeniową i wliczają się do stażu pracy, jednak w przeciwieństwie do wcześniej omówionych dni – nie są płatne.

Oznacza to, że pracownik może domagać się udzielenia dodatkowego wolnego, lecz pracodawca nie ma obowiązku wypłacenia za ten okres wynagrodzenia.

Zwolnienie od pracy dla członka komisji wyborczej

Źródło: Shuttestock

Zwolnienie dla mężów zaufania – analogiczne uprawnienia

Zwolnienie od pracy przysługuje również osobom pełniącym funkcję mężów zaufania, którzy działają w imieniu komitetów wyborczych. Także w ich przypadku obejmuje ono dzień głosowania, dzień liczenia głosów oraz dzień następujący po zakończeniu tych czynności. Zwolnienie to – analogicznie do komisji – jest płatne i objęte ochroną pracowniczą oraz ubezpieczeniową.

Procedura formalna – obowiązki informacyjne wobec pracodawcy

Żeby móc legalnie skorzystać z powyższych uprawnień, pracownik będący członkiem komisji wyborczej musi spełnić określone warunki formalne. Zgodnie z art. 154 § 4a Kodeksu wyborczego, obowiązany jest:

  • poinformować pracodawcę na piśmie, najpóźniej 3 dni przed przewidywaną nieobecnością, o jej przyczynie i okresie trwania,
  • dostarczyć zaświadczenie usprawiedliwiające nieobecność najpóźniej dzień po jej zakończeniu.

Zaświadczenie to wydaje przewodniczący komisji, a w przypadku jego nieobecności – jego zastępca.

Wypadek przy pracy w komisji? Przysługuje zaopatrzenie

Warto również pamiętać, że w razie wypadku podczas pełnienia obowiązków w komisji wyborczej, członkowi komisji przysługuje świadczenie na podstawie ustawy z dnia 30 października 2002 r. o zaopatrzeniu z tytułu wypadków lub chorób zawodowych powstałych w szczególnych okolicznościach (Dz.U. z 2020 r. poz. 984). To istotne zabezpieczenie, szczególnie w przypadku pracy komisji trwającej do późnych godzin nocnych lub nocnych powrotów.

Dieta za pracę w komisji – ile w II turze?

Osoby uczestniczące w pracach komisji wyborczych mają również prawo do zryczałtowanej diety. Jak informuje PKW, w przypadku ponownego głosowania (II tura), przysługujące stawki są o połowę niższe niż w I turze:

  • przewodniczący komisji: 450 zł
  • zastępcy przewodniczącego: 400 zł
  • członkowie komisji: 350 zł

Środki te wypłacane są przez urzędy gmin lub miast, które organizują wybory. Co ważne – diety te są zwolnione z podatku dochodowego, o ile nie przekroczą kwoty 3 000 zł miesięcznie (art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o PIT). Nie trzeba ich również wykazywać w rocznym zeznaniu podatkowym.

Podstawa prawna:

  • Kodeks wyborczy (Dz.U. z 2022 r. poz. 1277) – art. 103ba, art. 154 § 4, 4a, 4c, 6
  • Ustawa o PIT – art. 21 ust. 1 pkt 17
  • Ustawa z dnia 30 października 2002 r. o zaopatrzeniu z tytułu wypadków… (Dz.U. z 2020 r. poz. 984)

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *