Skip to content

Wyrok WSA: VAT od paliwa do samochodu osobowego w leasingu operacyjnym

11.04 Wyrok WSA: VAT od paliwa do samochodu osobowego w leasingu operacyjnym

Stanowisko Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 03.02.2012 roku w sprawie podatku VAT od paliwa do samochodu osobowego w leasingu operacyjnym, sygn. I SA/Wr 1692/11.

Spółka zaskrżyła do WSA interpretację indywidualną Ministra Finansów dotyczącą podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia paliwa do samochodu osobowego.

We wniosku o udzielnie pisemnej interpretacji, wnioskująca przedstawiając stan faktyczny sprawy wskazała, że od listopada 2010 r. spółka użytkuje samochód osobowy na podstawie umowy leasingowej zawartej z Europejskim Funduszem Leasingowym S.A. Dokonując analizy zmian w podatku od towarów i usług obowiązujących od dnia 1 stycznia 2011 r. spółka wskazała, że od dnia 1 stycznia 2011 r. przepisy ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 247, poz. 1652 – dalej: ustawa nowelizująca) w art. 4 ograniczają prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabywanych przez podatnika paliw silnikowych wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy nowelizującej. Natomiast w art. 3 tej ustawy jest mowa o samochodach, które zostały nabyte w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2012 r. i masie nieprzekraczającej 3,5 tony.

Skarżąca wyjaśniła, że spółka nabyła samochód osobowy w okresie poprzedzającym wejście w życie ustawy, zatem od dnia wejścia w życie ustawy posiada (a nie nabyła) samochód osobowy. Zdaniem skarżącej, spółce przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku VAT od paliwa wykorzystywanego do napędu ww. samochodu, gdyż żaden inny przepis nie ogranicza tego prawa. Końcowo spółka poinformowała, że ma zamiar dokonać korekt podatku naliczonego, przedłożyć korekty VAT-7 od dnia 1 stycznia 2011 r. i odliczyć podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakup paliwa wykorzystywanego do ww. samochodu osobowego.

Pismem z dnia 7 lipca 2011 r. strona uzupełniła swój wniosek o brakujące informacje, wskazując, że:

  • wnioskująca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej;
  • samochód osobowy, o którym mowa we wniosku jest wykorzystywany przez spółkę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT;
  • dopuszczalna masa całkowita przedmiotowego pojazdu nie przekracza 3,5 tony;
  • samochód osobowy marki […], o którym mowa we wniosku nie spełnia wymagań określonych w art. 3 ust. 1 i ust. 2 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2011 r. ustawy nowelizującej, w związku z tym nie posiada zaświadczenia wydanego przez okręgową stację kontroli pojazdów potwierdzającego spełnienie tych wymagań.

Na podstawie tak opisanego zdarzenia przyszłego, sformułowano następujące pytanie: czy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2012 r. przysługuje firmie odliczenie podatku VAT od paliwa silnikowego nabytego i wykorzystywanego do samochodu osobowego nabytego przed dniem 31 grudnia 2010 r.?

W ocenie spółki w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2012 r. nie istnieje przepis ograniczający odliczenie podatku VAT od paliwa nabytego i wykorzystywanego do samochodu osobowego, który jest w posiadaniu firmy. W  ocenie wnioskującej spółki, na podstawie ustawy nowelizującej podatek naliczony od zakupionych paliw silnikowych po dniu 1 stycznia 2011 r., a przeznaczonych do samochodów osobowych, które zostały nabyte do dnia 31 grudnia 2010 r. w oparciu o aktualnie obowiązujące przepisy prawne przysługuje w pełnej wysokości.

Minister Finansów, działając przez Dyrektora Izby Skarbowej uznał stanowisko wnioskodawcy za nieprawidłowe.

W uzasadnieniu wydanej interpretacji, organ powołał przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. – zwanej dalej: u.p.t.u.), tj.: art. 15 ust. 1 oraz art. 86 ust. 1, a także przepis art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. nadanym ustawą nowelizującą, zgodnie z którym kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika: z tytułu nabycia towarów i usług, potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego, od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4. Minister Finansów podkreślił, że do dnia 31 grudnia 2010 r. zasady odliczenia podatku VAT od nabycia samochodów regulowały przepisy art. 86 ust. 3-7a u.p.t.u., natomiast kwestię prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z nabyciem paliwa do samochodów regulował przepis art. 88 ust. 1 pkt 3 u.p.t.u.

Na mocy art. 1 ust. 1 pkt 11 lit. b ustawy nowelizującej, z dniem 1 stycznia 2011 r. zostały uchylone przepisy art. 86 ust. 3-7 a u.p.t.u., natomiast dodano m. in. przepis art. 86 a ust. 1-10 u.p.t.u., w którym określono zasady odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony oraz przepis art. 88 a u.p.t.u., określający zasady odliczenia paliwa do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony. Stosownie do art. 9 pkt 2 ustawy nowelizującej, dodane przepisy art. 86 a ust. 1-10 oraz art. 88 a wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2013 r., w okresie zaś od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2012 r. kwestie dotyczące odliczenia podatku od towarów i usług związanego z nabyciem samochodów oraz paliw, regulują odpowiednio przepisy art. 3 oraz art. 4 ustawy nowelizującej.

Minister Finansów podkreślił, że zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy nowelizującej w okresie od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy (tj. od dnia 1 stycznia 2011 r.) do dnia 31 grudnia 2012 r., w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 u.p.t.u., stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca – nie więcej jednak niż 6.000 zł, z zastrzeżeniem ust. 2. Z ust. 2 wynika natomiast, że przepis ust. 1 nie dotyczy:

  1. pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;
  2. pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50% długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;
  3. pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;
  4. pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;
  5. pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku do niniejszej ustawy;
  6. pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą – jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;
  7. przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest:
  • odprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub
  • oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

 

pełna treść wyroku WSA w sprawie podatku VAT od paliwa do samochodu osobowego w leasingu operacyjnym

Źródło: orzeczenia.nsa.gov.pl

Uwaga! Komentuje Piotr Szulczewski, Analityk PIT.pl

Piotr Szulczewski, Analityk PIT.pl

Podjęte orzeczenie jest odpowiedzią na dyskusję, jaka toczyła się już od ponad roku wśród teoretyków i praktyków. W jej ramach podnoszono, że ustawodawca, zmieniając przepisy prawa podatkowego po wyroku w sprawie Magoora i wniosku o przedłużenie okresu stosowania obniżenia odliczenia VAT od paliwa silnikowego nabytego, nie objął nowelizacją części z mogących wystąpić stanów faktycznych. Przedmiotem orzeczenia było prawo odliczenia VAT od paliwa wykorzystywanego do samochodu osobowego nabytego przed dniem 31 grudnia 2010 r., czyli przed datą nowelizacji. Odpowiedź sądu jest negatywna i ogranicza prawo odliczenia podatku VAT w tym zakresie.

e-Porady za darmo!

e-Porady za darmo!

PRZEJDŹ DO DARMOWEJ BAZY E-PORAD

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *