Skip to content

Rezygnacja najemcy z umowy najmu a rozliczenie wynagrodzenia

17.03 Sprawdź, jak pod względem podatkowym rozliczyć wynagrodzenia wypłacone najemcom z tytułu rezygnacji z umów najmu

Pytanie: Nasza spółka posiada nieruchomość, w której wynajmowaliśmy kilka lokali. W przyszłości planujemy jednak zmianę przeznaczenia tych lokali, więc w zamian za rezygnację z umów najmu wypłacimy najemcom wynagrodzenia. Czy takie odstępne stanowi koszt podatkowy i czy podlega opodatkowaniu VAT?

Odpowiedź eksperta: Aby odpowiedzieć na tak postawione pytanie, w pierwszej kolejności należy ustalić, czy koszt poniesiony przez Twoją spółkę spełnia kryteria określone w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, a więc, czy:

  • został poniesiony w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,
  • nie jest wymieniony w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

Zgodnie z przepisami podatkowymi kosztami uzyskania przychodów są bowiem koszty spełniające oba powyższe warunki.

Pośredni lub bezpośredni charakter kosztu

Sposób, w jaki należy rozliczyć koszty uzyskania przychodów, jest uzależniony od przypisania im charakteru kosztów bezpośrednio związanych z przychodami lub uznania, że stanowią koszty pośrednie (tj. inne niż bezpośrednio związane z przychodami).

W przypadku opisanym na wstępie wydatkom poniesionym przez spółkę na wynagrodzenia za wcześniejsze rozwiązanie umów najmu z dotychczasowymi najemcami lokali nie można bezpośrednio przypisać konkretnych przychodów. Trzeba bowiem zauważyć, że osiągnięcie przychodów przez spółkę będzie związane z prowadzeniem w najmowanych lokalach nowej działalności, nie zaś z otrzymywaniem czynszu najmu.

Sposób rozliczenia w czasie kosztów pośrednich

Kwestię rozliczania w czasie kosztów pośrednich reguluje art. 15 ust. 4d ustawy o CIT. Zgodnie z tym przepisem koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli te koszty dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, wtedy owe koszty stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Wynagrodzenie wypłacone najemcom z tytułu rezygnacji z najmu stanowi koszt pośredni, zaliczany do kosztów podatkowych w dacie poniesienia.

Ważne orzeczenie WSA

Jeżeli strona wykaże, że „jednorazowe wynagrodzenie za rezygnację”, zaliczające się do kosztów innych niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, nie ma związku z okresem przekraczającym rok podatkowy, to „jednorazowe wynagrodzenie za rezygnację” należy potrącić w dacie jego poniesienia, zgodnie z art. 14 ust. 4d zd. pierwsze ustawy o CIT. Wyrok WSA w Warszawie z 19 lutego 2010 r., sygn. akt III SA/Wa 1553/09

Jak widać, koszt poniesiony przez Twoją spółkę powinien zostać potrącony w dacie poniesienia. Zgodnie z kolei z brzmieniem art. 15 ust. 4e ustawy o CIT za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f-4h, uważa się dzień ujęcia kosztu w księgach rachunkowych (zaksięgowania) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku) albo innego dowodu (w przypadku braku faktury lub rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to rezerw lub biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów, ujętych jako koszty.

Podstawa prawna
art. 15 ust. 1, art. 15 ust. 4d i ust. 4e ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm.).

Andrzej Malinowski
prawnik w kancelarii adwokatów i radców prawnych

Czy jesteś pewien, że koszty uzyskania przychodu w Twojej firmie są wyliczone poprawnie?
Ile razy zastanawiałeś się, co możesz w nie wliczyć?
Czy jesteś w stanie przewidzieć wszystkie podatkowe konsekwencje księgowań w Twojej firmie? Czy VAT jest odliczony poprawnie?

Czy Twoje wyliczenia są zgodne z ustawą o rachunkowości?
Teraz otrzymasz praktyczną pomoc: „Koszty w firmie”
To gotowe i praktyczne rozwiązania problemów dotyczących rozliczania kosztów w firmie z punktu widzenia 3 dziedzin:

  • podatków dochodowych,
  • VAT
  • ustawy o rachunkowości

Korzystając z „Kosztów w firmie”, otrzymasz dostęp do gotowych rozwiązań rzeczywistych problemów podatkowych, z jakimi borykają się osoby prowadzące księgowość. Praktyczne porady opisują, jak postępować w określonych przypadkach i poprawnie kwalifikować wydatki jako koszty uzyskania przychodu z punktu widzenia podatków dochodowych, VAT i rachunkowości. Dzięki „Kosztom w firmie” nie będziesz musiał szukać rozwiązań w trzech różnych publikacjach!

http://www.kosztywfirmie.pl/obce/

 

e-Porady za darmo!

PRZEJDŹ DO DARMOWEJ BAZY E-PORAD

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *