
W piątek 28 marca opublikowano projekt ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw. Projekt ustawy z 26 marca 2025 r. liczy 52 strony plus 123 strony uzasadnienia.
A już 7 kwietnia na stronie KPRM opublikowano dwa kolejne projekty nowelizacji Ordynacji podatkowej. Sprawdź proponowane zmiany.
Źródło: shutterstock.com
Treść projektu nowelizacji Ordynacji podatkowej 2025
Dowiemy się z nich, że celem tego projektu ustawy jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi i zwiększenie efektywności działania organów podatkowych.
1. W celu poprawy relacji między podatnikami i organami podatkowymi w projekcie proponuje się w szczególności:
- rewizję instytucji przedawnienia, w tym w zakresie nieprzedawniania się zobowiązań podatkowych zabezpieczonych hipoteką lub zastawem skarbowym oraz modyfikacji przesłanki zawieszającej bieg terminu przedawnienia zobowiązania w związku z wszczęciem postępowania karnego skarbowego,
- dostosowanie kwestii składania do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej informacji o schematach podatkowych (MDR) w przypadku promotora, na którym ciąży chroniona tajemnica zawodowa, po wyroku TSUE w sprawie C-694/20 Orde van Vlaamse Balies i in. z dnia 8 grudnia 2022 r. oraz w ślad za dyrektywą Rady (UE) 2023/2226 z dnia 17 października 2023 r. (tzw. DAC8) w odniesieniu do art. 8ab ust. 5 – zwolnienie radców prawnych, adwokatów, doradców podatkowych oraz rzeczników patentowych z obowiązku raportowania MDR i nałożenie obowiązku poinformowania ich klienta tj. „korzystającego” lub „promotora” o konieczności złożenia informacji o schematach podatkowych do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej,
- upoważnienie Ministra Finansów do wydawania rozporządzeń zwalniających m.in. przedmiotowo transakcje z obowiązku zgłaszania uzgodnień krajowych w zakresie wykazu określonych grup podmiotów, które będą zwolnione z obowiązku zgłaszania schematów podatkowych dotyczących uzgodnień krajowych,
- uchylenie raportowania zawiadomień MDR-2,
- ograniczenie obowiązku przekazywania MDR-3 raz do roku oraz umożliwienie złożenia podpisu przez pełnomocnika,
- obniżenie kar grzywien z 720 do 240 stawek dziennych za nieprzekazywanie informacji o schemacie podatkowym lub przekazywanie ich po terminie, uchylenie sankcji za nieprzekazanie podmiotowi obowiązanemu do przekazania schematu podatkowego danych, dotyczących schematu podatkowego lub przekazywanie ich po terminie oraz za brak zwrócenia się do podmiotu zlecającego czynności z odrębnym pismem o przekazanie mu oświadczenia na piśmie, że uzgodnienie nie stanowi schematu podatkowego, lub występowanie o oświadczenie po terminie.
2. Zwiększeniu efektywności działania organów podatkowych służy w szczególności propozycja uchylenia obowiązku nadawania przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej Numeru Schematu Podatkowego (NSP) w sytuacji, gdy informacja o schemacie podatkowym przekazana do Szefa KAS zawiera już nadany NSP w przypadku złożenia informacji o schemacie podatkowym przez inny podmiot.
3. W projekcie przewidziano również zmiany dotyczące zapewnienia ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych możliwości składania wniosków do Naczelnego Sądu Administracyjnego o podjęcie uchwały abstrakcyjnej, celem pełniejszej realizacji ustawowego obowiązku Ministra Finansów zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe.
Źrodło: legislacja.gov.pl