10.11 Prezenty świąteczne dla pracowników w listopadzie
Zakupu bonów świątecznych lub prezentów dla pracowników nie warto odkładać na ostatnią chwilę. Listopad jest najlepszym miesiącem na budowanie kosztów pracowniczych, zmniejszających dodatkowo zaliczkę za grudzień.
Prezenty świąteczne wydawane są pracownikom w trzech formach – pieniężnej, bonów uprawniających do zakupu towarów oraz w postaci rzeczowej, z reguły jako produkty spożywcze.
Dla zatrudnionych najkorzystniejszym rozwiązaniem jest otrzymanie prezentu rzeczowego z ZFŚS. Taką samą korzyść uzyskają oni w przypadku wypłacenia świadczenia pieniężnego z ZFŚS. Prezenty – rzeczowe oraz pieniężne – z zasady zwolnione są z podatku dochodowego ko kwoty 380 zł. Wyjątek dotyczy bonów i talonów, których wartość podlega doliczeniu do przychodów pracownika. Od takiego prezentu należy więc zapłacić zaliczkę na podatek.
Jak optymalizować zaliczki listopada?
W konsekwencji prezenty rzeczowe i dodatki pieniężne z funduszu socjalnego nie będą doliczane do dochodu pracownika. Zatem pracownikowi nie odejmie się z pensji zaliczki na podatek z tytułu przekazanego mu świadczenia w naturze (np. worka z prezentami).
Inaczej jest w zakresie składek ubezpieczeniowych. Tu zwolnienie obejmuje wszelkie świadczenia świąteczne przekazywane z ZFŚS i to nawet wówczas, gdy ich wartość przekracza 380 zł. Od składek ubezpieczeniowych wolne są zarówno pieniądze z funduszu, jak i wartość prezentów rzeczowych czy talonów sklepowych.
Przed wypłatą należy jednak pamiętać, że wartość prezentów powinna być uzależniona od sytuacji bytowej i materialnej pracownika. Nie można przekazywać świadczeń socjalnych wszystkim zatrudnionym w równej wartości.
Prezenty świąteczne w postaci rzeczowej lub ekwiwalentów pieniężnych na rzecz emerytów są wolne od podatku dochodowego do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł.
Przedsiębiorca woli darować ze środków obrotowych
Listopadowe zakupy finansowane ze środków funduszu socjalnego są mniej korzystne dla przedsiębiorcy, który nie może takich wydatków wliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Odliczeniu podlega jedynie standardowy odpis na ZFŚS, ten jednak nie spowoduje u pracodawcy generowania dodatkowych, podwyższonych kosztów w stosunku do pozostałych miesięcy. Przedsiębiorca znacznie chętniej będzie dokonywał dodatkowych zakupów prezentów na rzecz pracowników ze środków obrotowych lub wypłacał premie roczne. Kwoty te obniżą dodatkowo jego zobowiązanie na rzecz fiskusa i wartość zaliczki na podatek.
Bony towarowe są wolne od podatku VAT
Kalkulując właściwą formę rozliczeń, pracodawca powinien wiedzieć, że wypłata premii na początku grudnia, dokonana w terminie wypłat pracowniczych obniżyć może zaliczkę podatkową przedsiębiorcy za miesiąc listopad. Zasada taka dotyczy wyłącznie zatrudnionych na podstawie stosunku pracy. Przy kontrahentach zatrudnionych na umowy cywilnoprawne wypłata na początku grudnia spowoduje jedynie obniżenie rocznego zobowiązania, nie obniżając zaliczki za listopad i grudzień, płatnej łącznie do 20 grudnia w podwójnej wysokości zaliczki za listopad. Lepszym rozwiązaniem w przypadku zleceniobiorców będzie kupno dla nich prezentów w listopadzie i przekazanie ich w grudniu. Jako koszt pośredni, będzie można go rozliczyć już w dacie zakupu.
Przed podjęciem decyzji o przeznaczeniu środków obrotowych na cele pracownicze, pracodawca powinien rozważyć jeszcze dwie konsekwencje swojego działania. Zmiana przepisów ustawy o VAT powoduje, że obecnie jedynie premia w gotówce lub przekazanie bonu pieniężnego nie podlega opodatkowaniu VAT. Prezenty rzeczowe będą nieodpłatnym świadczeniem, od którego należy odprowadzić podatek. Po drugie, dla pracownika świadczenia ze środków obrotowych stanowią klasyczny przychód ze stosunku pracy, podlegający opodatkowaniu i składkom ZUS. Zatem przekazując worek słodyczy obniżymy jego wynagrodzenie o zaliczki na podatek, co w konsekwencji, mimo dobrych chęci, może działać demotywująco na zatrudnionych.
Piotr Szulczewski
Analityk Bankier.pl
Firma i Podatki
Podstawa:
- art 21 ust. 1 pkt 67 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. 2010 r. nr 51, poz. 307)
- art. 1 ust 1 pkt 19 rozporządzenia z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. 199, nr 161, poz. 1106 )
