
Pomoc de minimis jest jedną z najtrudniejszych kwestii związanych z wakacjami od ZUS. Przedsiębiorcy podczas składania wniosku muszą bowiem zadeklarować poziom uzyskanej dotychczas pomocy publicznej. Co w przypadku błędnie wypełnionego oświadczenia?
Jednym z warunków niezbędnych do skorzystania z wakacji od ZUS jest dysponowanie przez przedsiębiorcę niewykorzystanym limitem pomocy de minimis. Jeśli chce on skorzystać z wakacji składkowych, musi więc dysponować limitem pomocy co najmniej w wysokości sumy obowiązujących go w danym miesiącu kalendarzowym składek na ubezpieczenia społeczne, z których chce uzyskać zwolnienie. Problemem jest jednak oświadczenie, jakie należy złożyć w trakcie składania wniosku oraz konieczne zaświadczenia. Warto się dłużej pochylić się nad tym krokiem bowiem niezgodne ze stanem faktycznym oświadczenie jest zagrożone odpowiedzialnością karną.
,, Złożenie fałszywego oświadczenia, na przykład zaniżenie kwoty pomocy de minimis lub zatajenie uzyskanej pomocy, może skutkować odpowiedzialnością karną, która wynika z artykułu 233 Kodeksu karnego” – uczula Ewelina Czechowicz, ekspert PIT.pl.
Źródło: shutterstock
Oświadczenie o pomocy de minimis w ZUS DRA
Jednym z etapów wniskowania o wakacje od ZUS jest podpisanie oświadczenia związanego ze wspomianą powyżej pomocą de minimis. Sprawa jest prosta w sytuacji, gdy przedsiębiorca w ostatnich 3 latach nie korzystał z tej formy pomocy. Zaznacza on bowiem ,, nie korzystałem z pomocy publicznej de minimis”. Na tym kończy się etap wnioskowania o zwolnienie z ZUS związany z pomocą de minimis.
Źródło: PUE/eZUS
Inna sytuacja ma miejsce, gdy jednak płatnik zaznaczy ,,korzystałem z pomocy publicznej de minimis”. Wówczas powinien dla potwierdzenia wielkości otrzymanej pomocy złożyć stosowne oświadczenie i zaświadczenie.
Wyszukiwarka pomocy de minimis - sprawdź poziom otrzymanej pomocy
Przedsiębiorcy, którzy nie pamiętają jaką wysokość pomocy de minimis otrzymali w ostatnich 3 latach, mogą posiłkować się wyszukiwarką sudop.uokik.pl. Niestety trzeba mieć na uwadze, że jest to pomocna strona, lecz nie wskaże nam ona wszystkich niezbędnych informacji jak np. amortyzacja jednorazowa.
Błąd w oświadczeniu o pomocy de minimis
Zdarzyć się może, że płatnik złoży druk ZUS RWS, a dopiero później przypomni sobie, że jednak korzystał z pomocy de minimis. Poświadczył tym samym nieprawdę. Co wówczas robić?
Darmowy Webinar dotyczący wakacji od ZUS
Sposób postępowania przy błędnie złożonym wniosku RWS zależy od tego na jakim etapie jego rozpatrywania przedsiębiorca zorientuje się o błędzie.
Jak tłumaczy ZUS ,,Płatnik może wycofać wniosek do momentu jego rozstrzygnięcia. Rozstrzygnięcie oznacza:
- informację o zwolnieniu,
- odmowę zwolnienia,
- pozostawienie bez rozpatrzenia,
- umorzenie postępowania
- lub odmowę wszczęcia postępowania.
Płatnik będzie mógł również skorygować wniosek do momentu jego rozstrzygnięcia. Korekta lub uzupełnienie wniosku będą możliwe na takich samych zasadach jak w przypadku wniosku podstawowego – elektronicznie na PUE. Przy czym korekcie mogą podlegać dane dotyczące pomocy publicznej. Pozostałe warunki są na oświadczenie i nie trzeba podawać dla nich danych”.
To jednak nie wszystko. Jak dodaje ZUS ,,Jeśli płatnik stwierdził, że np. nie spełnił warunku przychodowego, nie będzie miał jak skorygować wniosku w tym zakresie. W takim przypadku powinien się zastanowić nad jego wycofaniem.