Polska z Islandią o unikaniu podwójnego opodatkowania

Do Sejmu trafił projekt ustawy o ratyfikacji Protokołu między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Islandii o zmianie Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Islandii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Reykjaviku dnia 19 czerwca 1998 r., podpisanego w Reykjaviku dnia 16 maja 2012 r.

 

Potrzeba i cel sporządzenia Protokołu do Umowy

W związku ze stopniowym otwieraniem przez państwa członkowskie Unii Europejskiej oraz Europejskiego Obszaru Gospodarczego rynków pracy dla obywateli Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z założeniami polityki realizowanej przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych w zakresie zawierania umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, wskazane jest ujednolicenie metod unikania podwójnego opodatkowania, stosowanych w umowach zawieranych przez Rzeczpospolitą Polską z tymi państwami (większość tych umów przewiduje, jako metodę unikania podwójnego opodatkowania, metodę wyłączenia z progresją).

Modelowa Konwencja OECD w sprawie podatków od dochodu i od majątku przewiduje dwie alternatywne metody unikania podwójnego opodatkowania – metodę proporcjonalnego zaliczenia oraz metodę wyłączenia z progresją. Metoda proporcjonalnego zaliczenia polega na tym, że podatek zapłacony od dochodu osiągniętego za granicą jest zaliczany na poczet podatku należnego w kraju rezydencji podatkowej, obliczonego od całości dochodów w takiej proporcji, w jakiej dochód ze źródeł zagranicznych pozostaje w stosunku do całości dochodu podatnika. Metoda wyłączenia z progresją polega na tym, że osiągnięty dochód jest zwolniony z podatku w kraju rezydencji podatkowej, natomiast jest brany pod uwagę jedynie przy obliczaniu stawki podatkowej, według której podatnik będzie zobowiązany rozliczyć podatek od dochodów uzyskanych w kraju rezydencji podatkowej.

Najistotniejszym czynnikiem różnicującym obie metody jest to, że stosowanie metody zaliczenia proporcjonalnego może być niekorzystne dla podatnika, gdy istnieją znaczące różnice w poziomie opodatkowania między krajem uzyskiwania dochodu a Rzecząpospolitą Polską.

Jeżeli w Republice Islandii stosowane są dużo wyższe progi podatkowe, a stawki podatkowe dla określonej wysokości dochodu są niższe niż w Rzeczypospolitej Polskiej, podatnik zawsze, rozliczając się w Rzeczypospolitej Polskiej z podatku, obowiązany będzie do dopłaty różnicy między podatkiem do zapłacenia w Rzeczypospolitej Polskiej a podatkiem zapłaconym za granicą. Przyjęcie metody wyłączenia z progresją całkowicie eliminuje ten problem.

Zgodnie z art. 23 ust. l obowiązującej obecnie Umowy z Republiką Islandii, podwójnego opodatkowania dochodów osiąganych przez rezydentów polskich na terytorium Republiki Islandii unika się przy zastosowaniu metody zaliczenia proporcjonalnego.

Biorąc pod uwagę powyższe, zachodzi potrzeba zmiany ww. Umowy, obejmującej zmianę metody unikania podwójnego opodatkowania dochodów osiąganych przez polskich rezydentów ze źródeł położonych w Republice Islandii, na metodę wyłączenia z progresją.

Projekt skierowano do I czytania do Komisji Finansów Publicznych oraz Komisji Spraw Zagranicznych.


<< projekt ustawy

Źródło: Sejm.gov.pl