Wiele osób i firm płaci zbyt wysoki podatek od nieruchomości, choć nie musi

Zachowanie czystości posesji to nie tylko przywilej, ale również obowiązek. O ile bowiem zalegający śnieg stanowi zagrożenie dla życia i zdrowia pracowników czy klientów, jego usunięcie jest obowiązkiem przedsiębiorcy. Dodatkowo, jeżeli prowadzi on działania tego rodzaju na terenie swojego zakładu - przedsiębiorstwa, to wydatki na ten cel może rozliczyć w kosztach uzyskania przychodów.
Odśnieżanie w koszty firmy / YAY foto
Odpowiedzialność administracyjna za uprzątnięcie śniegu z posesji Zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku m.in. przez uprzątnięcie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości, przy czym za taki chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącą dla ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości; właściciel nieruchomości nie jest obowiązany do uprzątnięcia chodnika, na którym jest dopuszczony płatny postój lub parkowanie pojazdów samochodowych.
<< Wymiana opon na zimę kosztem firmy >>
Natomiast uprzątnięcie i pozbycie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z wydzielonych krawężnikiem lub oznakowaniem poziomym torowisk pojazdów szynowych, znajdujących się na terenie gminy, należy do obowiązków przedsiębiorców użytkujących te torowiska.
Obowiązki utrzymania czystości i porządku na drogach publicznych należą natomiast do zarządu drogi. Do obowiązków zarządu drogi należy także:
W wypadku złamania nogi przez przechodnia na oblodzonym chodniku lub innego wypadku, którego przyczyną jest niedbałość o chodnik lub nieruchomość, odpowiedzialność ponosi właściciel posesji, na którym spoczywa obowiązek uprzątania danego odcinka.
Zgodnie z art. 61 ustawy – prawo budowlane Właściciel lub zarządca obiektu budowlanego jest obowiązany:
Jako odpowiedzialność za nierealizowanie tych obowiązków właściciel lub zarządca obiektu budowlanego, który nie utrzymuje obiektu budowlanego w należytym stanie technicznym, użytkuje obiekt w sposób niezgodny z przepisami lub nie zapewnia bezpieczeństwa użytkowania obiektu budowlanego, podlega grzywnie nie mniejszej niż 100 stawek dziennych, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku.
Niezależnie od norm prawa administracyjnego, na właścicielu budynku lub nieruchomości ciąży obowiązek odszkodowawczy w przypadku wystąpienia szkody ze względu na sytuacje, które wystąpiły w wyniku niebezpieczeństwa występującego ze strony niewłaściwego zabezpieczenia nieruchomości.
Zgodnie z zasadami prawa cywilnego ten, komu wskutek zachowania się innej osoby, w szczególności wskutek braku należytego nadzoru nad ruchem kierowanego przez nią przedsiębiorstwa lub zakładu albo nad stanem posiadanego przez nią budynku lub innego urządzenia, zagraża bezpośrednio szkoda, może żądać, ażeby osoba ta przedsięwzięła środki niezbędne do odwrócenia grożącego niebezpieczeństwa, a w razie potrzeby także, by dała odpowiednie zabezpieczenie.
Ponadto za szkodę wyrządzoną przez zawalenie się budowli lub oderwanie się jej części odpowiedzialny jest samoistny posiadacz budowli, chyba że zawalenie się budowli lub oderwanie się jej części nie wynikło ani z braku utrzymania budowli w należytym stanie, ani z wady w budowie.
Powyższe zasady odszkodowawcze, w połączeniu z nałożonymi prawnie obowiązkami administracyjnymi z sankcją kar, statuują podstawę rozliczania w kosztach podatkowych wydatków ponoszonych za:
Tego rodzaju wydatki uznawane są za koszty pośrednio związane z uzyskiwaniem przychodów, niemniej ich występowanie jest niezbędne w działalności, a w efekcie dopuszczalne jest ich rozliczenie podatkowe.
Piotr Szulczewski, PIT.pl