Nieopłacone za pracownika składki ZUS mogą obniżyć dochód w jego deklaracji PIT
Odpowiedzialność za prawidłowe ustalenie wysokości, pobranie i wpłacenie składek ZUS ponosi płatnik – pracodawca. W efekcie pracownik, o ile tylko przekaże pracodawcy prawidłowe dane do ustalenia podstawy naliczenia składek, ma prawo odliczać składki, jakie pracodawca ma obowiązek przekazać od jego wynagrodzenia na rzecz organów ubezpieczeniowych.

Źródło: FORUM
Zgodnie z art. 46 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, płatnik składek jest obowiązany według zasad wynikających z przepisów ustawy obliczać, potrącać z dochodów ubezpieczonych, rozliczać oraz opłacać należne składki za każdy miesiąc kalendarzowy. Rozliczenie składek oraz wypłaconych przez płatnika w tym samym miesiącu zasiłków oraz zasiłków rodzinnych i pielęgnacyjnych podlegających rozliczeniu na poczet składek następuje w deklaracji rozliczeniowej.
Jedynym wyjątkiem od tej zasady jest błędne powiadomienie płatnika o wartości podstawy naliczenia składek ZUS. Za skutki błędnego zawiadomienia powodującego nieopłacenie należnych składek na ubezpieczenia społeczne odpowiada bowiem ubezpieczony. W przypadku, gdy pracodawca finansuje z własnych środków zaległe składki, które powinny być potrącone lecz z winy pracownika nie doszło do ich potrącenia, wówczas powstanie przychód z tytułu dodatkowych świadczeń finansowanych przez pracodawcę (por. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej Łodzi w z dnia 12 lipca 2011r., sygn. akt. IPTPB2/415-120/11-3/Akr).
Pracodawca oblicza i nie wpłaca – pracownik odlicza od dochodu (podatku)
Odliczeniu od dochodu podlegają m.in. składki określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych potrącone w roku podatkowym przez płatnika ze środków podatnika. W efekcie odliczenia, w tym składek potrąconych, lecz niewpłaconych na rzecz ZUS, podatnik ustala podstawę opodatkowania, od której rozliczyć może roczny podatek dochodowy.
Ta sama zasada dotyczy składek na ubezpieczenie zdrowotne, z tym że odliczeniu podlega 7,75% podstawy ich ustalenia, a odliczenie nastąpić powinno od podatku, a nie od dochodu podatnika.
Sytuacja, w której podatnik odliczać będzie składki nieopłacone ma miejsce m.in. w przypadku nierzetelnych zakładów pracy, które np. ulegają likwidacji lub które:
a) nie przekazują pracownikom PIT-11 lub innej informacji o uzyskanych przychodach, kosztach, zaliczkach na podatek oraz odliczanych składkach – w takim przypadku podatnik sam musi ustalić prawidłowe wartości tych kwot i wykazać je w zeznaniach podatkowych (bazując np. na wynagrodzeniu netto wypłacanym na jego rachunek lub na umowie zawartej z pracodawcą, w której podana została kwota wynagrodzenia netto lub brutto),
b) nie wskazują w PIT-11 prawidłowych kwot składek ubezpieczeniowych.
Piotr Szulczewski, VAT.pl
