14.01 Jak ujmować w ewidencji ubytki i straty?
W firmie, którą prowadzę, każdego dnia powstają jakieś ubytki z powodu utraty świeżości produktów, trudności w doskonałym dostosowaniu do receptury itd. Proszę o informację, czy powinienem zaksięgować je jako pozostałe koszty, czy może w innej rubryce? Dodam, że rozliczam się na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR).
Tak, ubytki takie powinien Pan ujmować w kolumnie 13 księgi jako pozostałe wydatki.
Ponieważ koszty zakupu towarów (materiałów) są ujmowane w kosztach w księdze przychodów i rozchodów na bieżąco, a nie dopiero w momencie ich sprzedaży, nabywane i zużywane w trakcie świadczenia usług materiały oraz surowce należy co do zasady ujmować w kolumnie 10 jako zakup towarów i materiałów według cen zakupu.
W przypadku jednak, gdy nabyty materiał, surowiec, ujęty w kolumnie 10 księgi zmieni swoje przeznaczenie, tj. np. ulegnie zniszczeniu, zepsuciu, powinien Pan dokonać przeksięgowania wartości takich utraconych, zniszczonych materiałów do kolumny 13 księgi, jako pozostałe wydatki. Podstawą takiego przeksięgowania może być sporządzony przez Pana protokół strat. Należy w nim podać ilość i rodzaj utraconych materiałów, surowców oraz datę i przyczynę ich zniszczenia, utraty. W ten sposób nabyte materiały pozostaną w kosztach uzyskania przychodów, zmieni się tylko ich kwalifikacja jako rodzaju kosztów.
Zaznaczam, że przepisy podatkowe nie zabraniają wprost zaliczania do kosztów uzyskania przychodów strat powstających w materiałach pierwotnie nabywanych celu wykorzystania ich do wykonania usług, które przełożą się na przychody.
Musi Pan jednak pamiętać o racjonalności takiego postępowania. Ustawodawca wymaga, aby koszty miały związek z przychodami. Nie eliminuje automatycznie z tych kosztów powstających w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą strat, bo wiadomym jest, że takie nawet przy zachowaniu największej staranności mogą powstawać. Należy jednak zachować pewien umiar w zaliczaniu do kosztów podatkowych powstających w trakcie działalności ubytków. Tylko bowiem takie straty w materiałach, których podatnik nie jest w stanie zapobiec, przewidzieć ich, można uznać za „normalne” koszty prowadzenia działalności gospodarczej.
Joanna Krawczyk
doradca podatkowy
Czy wiesz jak interpretować niejasne przepisy podatkowe, aby nie narazić się na kary i stratę majątku?
Jeżeli chcesz uniknąć kosztownych błędów i zyskać pewność, że działasz zgodnie z prawem, sięgnij po poradnik „Podatki dochodowe w praktyce”. Jego autorzy gwarantują Ci, że otrzymasz kompetentne i szczegółowe porady i wskazówki.
Dowiesz się m.in.:
- Jak zmniejszyć koszty pracownicze, poprawnie interpretując przepisy podatkowe?
- Jak ustalać wartość początkową środków trwałych, by urząd skarbowy nie mógł zakwestionować wysokości późniejszych odpisów amortyzacyjnych?
- Jak obliczyć zaliczkę na podatek dochodowy, uwzględniając składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne?
Teraz, korzystając z porad ekspertów, bezpiecznie zinterpretujesz przepisy podatkowe.
Nie zwlekaj! Zamów poradnik „Podatki dochodowe w praktyce” już teraz!
Zyskaj pewność, że korzystając z porad ekspertów bezpiecznie zinterpretujesz zawiłe przepisy podatkowe.
