
02.09 Jak powinna wyglądać ewidencja czasu pracy?
Jak powinna wyglądać ewidencja czasu pracy takiego pracownika? W umowie o pracę z naszym pracownikiem jest zapis, że czas jego pracy jest kształtowany samodzielnie przez pracownika w taki sposób, aby uwzględniał podstawowe normy czasu pracy, określone w Kodeksie Pracy, czyli 8 h na dobę i przeciętnie 40 h tygodniowo w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy.
W omawianym przypadku mamy do czynienia z tzw. zadaniowym czasem pracy. W przypadku pracowników, do których stosowany jest zadaniowy czas pracy, godzin pracy (w tym również godzin nadliczbowych) nie ewidencjonuje się.
Niezależnie od powyższego, w stosunku tego typu pracowników istnieje jednak obowiązek ewidencjonowania okresów urlopów (z podziałem na urlopy wypoczynkowe, bezpłatne, okolicznościowe itd.), niezdolności do pracy z powodu choroby, opieki nad chorym członkiem rodziny oraz wszelkich innych zwolnień od pracy. Dlatego również pracownik, do którego stosuje się zadaniowy czas pracy, powinien mieć założoną kartę ewidencji czasu pracy – właśnie w celu ewidencjonowania w/w zwolnień od pracy.
Karta ewidencji czasu pracy powinna zawierać imię i nazwisko oraz inne dane identyfikacyjne stosowane w zakładzie pracy, np. numer ewidencyjny pracownika, określenie stanowiska pracy i systemu pracy, w jakim pracownik jest zatrudniony. A zatem w tym konkretnym przypadku należy w karcie zamieścić informację, że pracownik jest zatrudniony w systemie zadaniowym.
Łukasz Tabor |