Skip to content

Jak odroczyć termin płatności ZUS

Na czym polega odroczenie terminu płatności składki?

Odroczenie terminu płatności jest jedną z prawnych form pomocy w spłacie należnych składek udzielanych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych na wniosek płatnika składek. Polega ono na możliwości uregulowania składek w dłuższym okresie czasu, ustalonym z Zakładem, bez konsekwencji przymusowego ich dochodzenia w trybie egzekucji. Oznacza to, że nie będą podejmowane działania zmierzające do przymusowego wyegzekwowania należności, których termin zapłaty został odroczony.

W stosunku do należności, których termin zapłaty został odroczony, nie nalicza się odsetek za zwłokę, natomiast w zamian pobiera się opłatę prolongacyjną. Opłata ta jest naliczana od następnego dnia po ustawowym dniu wymagalności składki do dnia odroczenia włącznie, w wysokości 50 % stawki odsetek za zwłokę obowiązującej w dniu podpisania umowy.

Kto może ubiegać się o odroczenie terminu płatności składki?

O odroczenie terminu płatności składek może ubiegać się każdy płatnik aktualnie zobowiązany do ich opłacania, który ma chwilowe problemy płatnicze, uniemożliwiające pozyskanie środków na uregulowanie składek w ustawowym terminie płatności.

Wniosek płatnika o przyznanie tej swoistej ulgi musi być wyczerpująco, a nie ogólnikowo, umotywowany i wskazywać, że zastosowanie ulgi jest uzasadnione szczególnymi okolicznościami, z powodu których płatnik nie jest w stanie uregulować należnych składek w ustawowym terminie. Należy zaznaczyć, że z uwagi na publicznoprawny charakter należności odroczenie terminu zapłaty składki jest rozwiązaniem o charakterze wyjątkowym, bowiem zasadą jest terminowe opłacanie należnych składek.

Co podlega odroczeniu?

Składając wniosek o odroczenie, należy pamiętać, że:

  • może ono dotyczyć jedynie składek, bieżących lub przyszłych, których ustawowy termin płatności nie upłynął (dlatego wniosek o odroczenie należy złożyć najpóźniej przed upływem terminu płatności danej składki),
  • może ono dotyczyć składek na:
    – ubezpieczenia społeczne – z wyłączeniem kwot odpowiadających wysokości składki na ubezpieczenie emerytalne za zatrudnionych pracowników lub innych ubezpieczonych niebędących płatnikami składek na własne ubezpieczenia (np. zleceniobiorców, nakładców),
    – Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych,
    – Fundusz Emerytur Pomostowych.

W przypadku płatników opłacających składkę wyłącznie na własne ubezpieczenia odroczeniem może zostać objęta pełna kwota bieżących składek, w tym składek na ubezpieczenie zdrowotne.

Jakie warunki muszą być spełnione?

Warunkami niezbędnymi do rozpatrzenia sprawy o udzielenie omawianej ulgi są:

  • złożenie wniosku o odroczenie terminu płatności składek wraz z dokumentacją umożliwiającą ocenę zasadności udzielenia ulgi,
  • uregulowanie w ustawowym terminie kwoty odpowiadającej wysokości składki na ubezpieczenie emerytalne, a także składki na ubezpieczenie zdrowotne za zatrudnionych pracowników oraz innych ubezpieczonych niebędących płatnikami składek na własne ubezpieczenia (np. zleceniobiorców, nakładców) – za okres mający zostać objęty ewentualnym odroczeniem, wnioskowany przez płatnika.

Wniosek o odroczenie terminu płatności pozostawia się bez rozpatrzenia, gdy: 

  • wniosek wpłynął po ustawowym terminie płatności,
  • wniosek wpłynął najpóźniej w dniu upływu terminu płatności składek, jednakże brak jest wpłaty w ustawowym terminie płatności kwoty odpowiadającej wysokości składki na ubezpieczenie emerytalne, a także składki na ubezpieczenie zdrowotne,

oraz w sytuacji, gdy płatnik w terminie 14 dni od dnia wezwania przez Zakład:

  • nie złożył dokumentacji niezbędnej do dokonania analizy zasadności udzielenia ulgi,
    • przedsiębiorca nie dostarczył informacji o rodzaju pomocy o jaką się ubiega oraz odpowiednio dokumentacji:
      – w przypadku pomocy de minimis:
      * wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis jaką otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie,
      * informacji niezbędnych do udzielenia pomocy de minimis, dotyczących w szczególności wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej,
      – w przypadku pomocy innej niż pomoc de minimis:
  • informacji dotyczących wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz informacji o otrzymanej pomocy publicznej innej niż de minimis albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy,
  • planu restrukturyzacyjnego – w przypadku, gdy przeznaczeniem pomocy innej niż de minimis jest restrukturyzacja,
  • dokumentacji umożliwiającej dokonanie oceny, czy ogólna wartość pomocy przeznaczonej na naprawę szkód spowodowanych klęskami żywiołowymi lub innymi nadzwyczajnymi zdarzeniami nie przekroczy wartości poniesionych strat, pomniejszonych o ewentualne kwoty wypłacone z tytułu ubezpieczenia.

O pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia płatnik informowany jest przez terenową jednostkę organizacyjną w formie pisemnej.

Co wynika z zawarcia umowy o odroczeniu terminu płatności składki?

Zawarcie umowy o odroczeniu terminu płatności składki rodzi dla obu stron umowy konkretne obowiązki, ale również przyznaje określone uprawnienia. Z uwagi na powyższe przystępując do spłaty należności w odroczonym terminie należy zapoznać się szczegółowo z warunkami zawartej umowy.

Obowiązki płatnika

  • Dokonanie w terminie i w pełnej wysokości wpłaty odroczonych składek w wyznaczonym w umowie terminie płatności. W przypadku dokonania wpłaty kwoty odroczonej składki po terminie określonym w umowie albo w terminie i w zaniżonej wysokości, nie jest pobierana opłata prolongacyjna, a w jej miejsce pobiera się odsetki za zwłokę naliczone od terminu wymagalności danej składki do dnia zapłaty włącznie. Oznacza to, że konsekwencją uregulowania składek po odroczonym terminie, oprócz możliwości zerwania warunków umowy, jest obowiązek naliczenia i opłacenia odsetek za zwłokę. W przypadku, gdy płatnik dokonuje wpłaty po odroczonym terminie, wpłata taka rozliczana jest proporcjonalnie na należność główną i odsetki za zwłokę. W takiej sytuacji na koncie płatnika może powstać różnica składek, od której należne będą odsetki za zwłokę.
  • Dokonanie wpłaty odroczonych składek na wskazane w umowie numery rachunków bankowych i oznaczanie wpłaty określonymi w umowie symbolami. Ze względu na obowiązujące przepisy dotyczące zasad dokonywania rozliczeń, istotne jest dołożenie szczególnej staranności w zakresie prawidłowego oznaczania wpłat, bowiem błędne ich oznaczenie może spowodować, że zostaną one rozliczone na inne należności, co będzie skutkowało zerwaniem umowy o odroczeniu terminu płatności składek i natychmiastową ich wymagalnością.
  • Regulowanie w ustawowym terminie i w pełnej wysokości składek bieżących, których termin nie został odroczony. Niezaewidencjonowanie na koncie płatnika, nie objętych odroczeniem składek bieżących, w terminie 14 dni liczonych od dnia ich wymagalności, powoduje zerwanie umowy o odroczeniu. Jednakże powyższego terminu nie należy rozumieć jako odstępstwa od zasady opłacania składek bieżących w terminie wynikającym z powszechnie obowiązujących przepisów. Należy mieć również na uwadze, iż konsekwencją regulowania składek po ustawowym terminie, oprócz możliwości zerwania warunków umowy ratalnej, jest obowiązek naliczenia i opłacenia odsetek za zwłokę. W przypadku, gdy płatnik dokonuje wpłaty po ustawowym terminie w wysokości wynikającej ze złożonej deklaracji rozliczeniowej, wpłata taka rozliczana jest proporcjonalnie na należność główną i odsetki za zwłokę. Oznacza to, że na koncie płatnika może powstać różnica składek, od której należne będą odsetki za zwłokę.
  • W sytuacji, gdy umowa została podpisana przed terminem płatności składki, której część została objęta odroczeniem – uregulowanie w ustawowym terminie kwoty odpowiadającej wysokości składki na ubezpieczenie emerytalne, a także składki na ubezpieczenie zdrowotne za okres objęty odroczeniem. Powyższe składki nie podlegają ulgom, dlatego też istnieje bezwzględny obowiązek ich uregulowania w ustawowym terminie płatności. Konsekwencją nieuregulowania składek niepodlegających ulgom w ustawowym terminie jest natychmiastowe zerwanie umowy o odroczeniu terminu płatności oraz podjęcie działań zmierzających do przymusowego ich dochodzenia w trybie egzekucji.
  • Prawidłowe opisywanie pola deklaracji na dokumencie płatniczym w zakresie oznaczenia składki bieżącej nieobjętej odroczeniem. Niespełnienie tego obowiązku może skutkować zerwaniem umowy o odroczeniu z uwagi na rozliczenie wpłaty na poczet innych należności i nie pokryciem składki bieżącej. Ze względu na obowiązujące przepisy dotyczące zasad dokonywania rozliczeń, istotne jest zatem dołożenie szczególnej staranności w zakresie prawidłowego oznaczania wpłat składek bieżących.
  • W sytuacji, gdy w wyniku prowadzonego postępowania Komisja Europejska stwierdzi, że zawarcie z dłużnikiem umowy o odroczeniu terminu płatności składek skutkowało bezprawnym przyznaniem pomocy publicznej i wyda decyzję nakazującą jej zwrot, płatnik zobowiązany jest do dokonania zwrotu pomocy publicznej wynikającej z zawartej umowy. W takiej sytuacji pomoc podlega zwrotowi wraz z odsetkami za okres od dnia udzielenia pomocy do dnia jej faktycznego zwrotu. Konsekwencją decyzji Komisji Europejskiej nakazującej zwrot pomocy jest również to, że do czasu wykonania przez beneficjenta pomocy obowiązku jej zwrotu, żadna nowa pomoc publiczna nie może zostać udzielona temu beneficjentowi.

Uprawnienia płatnika

  • Podpisując umowę płatnik uzyskuje prawo do opłacenia należności w dłuższym okresie czasu, ale na warunkach określonych w harmonogramie, bez konsekwencji przymusowego ich dochodzenia w trybie egzekucji. Oznacza to, że nie będą podejmowane działania zmierzające do przymusowego wyegzekwowania należności objętych umową w okresie jej obowiązywania.
  • W przypadku braku możliwości pozyskania środków na spłatę należności na warunkach określonych w umowie, płatnik ma prawo wystąpić z wnioskiem o zmianę warunków udzielonej ulgi. W tym celu płatnik powinien przedłożyć dokumentację umożliwiającą ocenę zasadności dokonania zmian w obecnym harmonogramie spłaty, w której znajduje się potwierdzenie przyczyny niemożności uregulowania należności w odroczonym terminie płatności. W ramach zmiany warunków udzielonej ulgi istnieje możliwość wyznaczenia nowego terminu zapłaty odroczonych składek. Wniosek o zmianę warunków udzielonej ulgi podlega rozpatrzeniu wyłącznie w przypadku, gdy został złożony przed upływem terminu płatności odroczonej składki. W przypadku zmiany warunków udzielonej ulgi, zmianie ulega wysokość opłaty prolongacyjnej, która naliczana jest przy zastosowaniu stawki opłaty prolongacyjnej obowiązującej w dniu zawarcia umowy. Możliwość renegocjacji warunków umowy może również dotyczyć sytuacji skutkujących wcześniejszą spłatą należności. Wystąpienie przez podmiot prowadzący działalność gospodarczą o renegocjację warunków udzielonej ulgi na spłatę należnych składek, która w przypadku pozytywnego rozpatrzenia będzie skutkowała zawarciem aneksu do umowy, wymaga dokonania przez Zakład oceny wniosku pod kątem przepisów o pomocy publicznej, tzn. ustalenia, czy zmiana warunków umowy będzie skutkowała udzieleniem pomocy publicznej.
  • W szczególnie uzasadnionych sytuacjach, gdy zaistniały lub mogą zaistnieć okoliczności skutkujące rozwiązaniem zawartej umowy, płatnik może wystąpić z wnioskiem o utrzymanie w mocy zawartej umowy odraczającej zapłatę składek. Analogicznie jak w przypadku renegocjacji, ocena zasadności utrzymania w mocy umowy będzie dokonywana na podstawie dokumentacji przedłożonej przez wnioskodawcę, z której wynika jakie były lub będą przyczyny niemożliwości wywiązania się z warunków umowy. Należy mieć również na uwadze, że płatnik zobowiązany jest do zapłaty należności, które nie zostały uregulowane w terminie określonym w umowie wraz z odsetkami za zwłokę naliczonymi do dnia zapłaty włącznie. Utrzymanie w mocy udzielonej ulgi oznacza, iż płatnik może kontynuować spłatę należności objętych odroczeniem na określonych warunkach i nie podjęte zostaną działania zmierzające do przymusowego ich dochodzenia w trybie egzekucji.
  • Na każdym etapie realizacji udzielonej ulgi istnieje możliwość odstąpienia przez płatnika od realizacji umowy odraczającej termin płatności składki. W takim przypadku rozwiązanie umowy następuje z dniem wskazanym przez płatnika w pisemnym oświadczeniu, nie wcześniej jednak niż z dniem jego złożenia w Zakładzie. Należy jednak pamiętać, iż w sytuacji odstąpienia od realizacji umowy, należności z tytułu składek objęte odroczeniem będą natychmiast wymagalne wraz z odsetkami za zwłokę, co oznacza, że w przypadku ich nieuregulowania będą one przymusowo dochodzone w trybie egzekucji.

O czym należy pamiętać?

  • Złożenie wniosku o odroczenie terminu płatności składki nie gwarantuje udzielenia ulgi. W sytuacji odmowy udzielenia ulgi płatnik zobowiązany jest do uregulowania należnych składek wraz z odsetkami za zwłokę, naliczonymi do dnia zapłaty włącznie.
  • Niedotrzymanie przez płatnika warunków udzielonej ulgi skutkuje natychmiastowym zerwaniem umowy o odroczenie terminu płatności składki. Oznacza to, iż należności uprzednio objęte umową stają się natychmiast wymagalne. W takiej sytuacji następuje niezwłoczne podjęcie działań zmierzających do przymusowego ich dochodzenia w trybie egzekucji, co przyczyni się do zwiększenia zadłużenia nie tylko o należne odsetki za zwłokę, ale również o ewentualne koszty upomnienia oraz koszty egzekucji.
  • W celu zapewnienia zabezpieczenia spłaty wierzytelności publicznoprawnych, jak i prawidłowości realizacji postanowień umowy o odroczeniu terminu płatności składki, Zakład jest uprawniony do podejmowania działań zmierzających do ustanowienia na składnikach majątkowych płatnika stosownych zabezpieczeń. Zawarcie umowy odraczającej termin płatności składki nie wyklucza zatem ustanowienia zabezpieczenia hipotecznego albo zastawu. Oznacza to, że ewentualne ustanowienie hipoteki przymusowej jest czynnością o charakterze zabezpieczającym. Ma ono na celu ochronę interesów wierzyciela, stwarzając gwarancję, że zobowiązanie zostanie spłacone. Jeżeli płatnik ureguluje powstałe należności zgodnie z harmonogramem określonym w umowie, egzekucja z nieruchomości lub ruchomości nie będzie prowadzona, a po spłacie należności wydane zostanie stosowne zaświadczenie stanowiące podstawę do wykreślenia wpisu hipotecznego lub podjęte zostaną działania w celu odstąpienia od dokonanego zastawu.

Wymagane dokumenty

Podstawowym dokumentem niezbędnym do rozpatrzenia sprawy jest wniosek płatnika, w którym oprócz szczegółowego uzasadnienia wnioskowanej ulgi należy określić proponowany termin zapłaty składek.

Do wniosku należy załączyć dokumenty potwierdzające zasadność udzielenia ulgi oraz dokumenty obrazujące kondycję finansową oraz możliwości płatnicze. Rodzaj oraz zakres dokumentacji, na podstawie której dokonywana będzie analiza możliwości płatniczych podmiotu ubiegającego się o udzielenie ulgi, uzależnione są od wysokości składek, zakresu wnioskowanej ulgi i okresu spłaty w odroczonym terminie oraz formy prowadzonej działalności. Dokumenty powinny być oryginałami lub posiadać urzędowe poświadczenie za zgodność z oryginałem. Poświadczenia takiego może również dokonać pracownik Zakładu.

WYKAZ DOKUMENTÓW:

Dokumenty potwierdzające podstawę prawną i zakres prowadzonej działalności, np.:

  • Dokumenty określające status prawny,
  • Zezwolenie (koncesja) na działalność,
  • Zaświadczenie o nadaniu numeru REGON,
  • Wpis do ewidencji działalności gospodarczej,
  • Decyzja o wykreśleniu z ewidencji działalności gospodarczej, w przypadku zakończenia prowadzenia działalności gospodarczej,

Dokumenty dotyczące potwierdzenia praw do reprezentowania podmiotu oraz zaciągania zobowiązań, ich wielkości i charakteru:

  • Pełnomocnictwa do zaciągania zobowiązań w imieniu podmiotu,
  • Uchwała określająca górną granicę zobowiązań z tytułu zaciągniętych zobowiązań, bądź gwarancji lub oświadczenie o braku ograniczeń,

Udostępnione dokumenty dotyczące sytuacji ekonomiczno-finansowej wnioskodawcy, np.:

  • Bilans za ostatnie 3 lata obrotowe,
  • Opinia i raport biegłego z badania ostatniego bilansu,
  • Rachunek zysków i strat za ostatnie 3 lata obrotowe,
  • Rachunek przepływów środków pieniężnych za ostanie 3 lata obrotowe,
  • Oświadczenie o stanie majątkowym w zakresie przewidywanych środków możliwych do uzyskania w wyniku kontaktów, umów itp.,
  • Oświadczenie o terminowości uiszczania opłat przez nabywców,
  • Oświadczenie o szacunkowej wartości zobowiązań firmowych,
  • Oświadczenie dotyczące szacunkowej wartości majątku firmowego,
  • Uchwały zgromadzenia wspólników,
  • Książka przychodów i rozchodów,
  • Ewidencja sprzedaży,
  • Ewidencja zakupów i sprzedaży,
  • Spis z natury towarów,
  • Ewidencja środków trwałych,
  • Kserokopia zeznań podatkowych PIT za ostatnie 3 lata oraz PIT za bieżący rok,
  • Deklaracje podatkowe (ostateczne za ubiegły rok i zaliczkowe za bieżący),
  • Dowody wpłaty zryczałtowanego podatku (za ostatnie 3 miesiące),
  • Zaświadczenie z urzędu skarbowego o niezaleganiu lub zaleganiu z podatkami,
  • Oświadczenie o stanie majątkowym w zakresie uzyskiwanych dochodów i ponoszonych kosztów,
  • Oświadczenie o stanie majątkowym w zakresie posiadania zobowiązań względem innych wierzycieli z określeniem ich rodzaju, wysokości i terminów spłaty.

Dokumenty dotyczące stanu majątkowego, np.:

  • Akty notarialne, faktury, umowy kupna – sprzedaży,
  • Aktualny odpis z księgi wieczystej,
  • Decyzja o wieczystej dzierżawie gruntu,
  • Dowody rejestracyjne posiadanych pojazdów,
  • Polisy ubezpieczeniowe.

Dokumenty dotyczące pomocy publicznej:

  • Otrzymane zaświadczenia o pomocy de minimis,
  • Informacja o pomocy publicznej innej niż de minimis przeznaczonej na restrukturyzację lub naprawę szkód wyrządzonych przez klęski żywiołowe lub inne nadzwyczajne zdarzenia,
  • Oświadczenie o niekorzystaniu z pomocy publicznej.

Inne dokumenty, np.:

  • Aktualne dokumenty potwierdzające zadłużenie z tytułu innych zobowiązań, np. z tytułu czynszu, opłat za energię elektryczną, opłat za gaz, kredytu bankowego,
  • Harmonogramy spłaty kredytu bankowego bądź zadłużeń realizowanych wobec innych podmiotów, np. wobec urzędu skarbowego,
  • Wszelkie dokumenty dotyczące bieżących wydatków, np. wydatki na leki oraz leczenie,
  • Zaświadczenia o zarobkach osób prowadzących wspólne gospodarstwo domowe,
  • Wykaz czynnych rachunków bankowych.

Zakres niezbędnych dokumentów jest ustalany indywidualnie i możliwy jest do uzyskania zarówno w formie pisemnej jak i elektronicznej (na wskazany adres mailowy), po uprzednim złożeniu takiego zapotrzebowania bezpośrednio w terenowej jednostce organizacyjnej Zakładu właściwej dla miejsca siedziby lub zamieszkania dłużnika.

Miejsce i sposób złożenia sprawy oraz odbioru odpowiedzi

Wniosek o odroczenie terminu płatności składki można złożyć:

  • osobiście, w formie pisemnej, w terenowej jednostce organizacyjnej ZUS właściwej dla siedziby lub miejsca zamieszkania dłużnika, bądź za pośrednictwem poczty, W tym celu można wykorzystać wniosek znajdujący się w zakładce „Pliki do pobrania/Formularze ZUS„. Wniosek można wypełnić oraz wydrukować i po podpisaniu przesłać lub osobiście złożyć we właściwej terenowej jednostce Zakładu.
  • w formie elektronicznej, za pośrednictwem strony internetowej Elektroniczny Urząd Podawczy ZUS (EUP), na której dostępny jest do wypełnienia, podpisania bezpiecznym podpisem elektronicznym i wysłania do kancelarii właściwego oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych formularz wniosku o odroczenie terminu płatności składki.

Po podjęciu przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych decyzji o odroczeniu terminu płatności składki, płatnik informowany jest o konieczności podpisania umowy cywilnoprawnej, która określa szczegółowe warunki realizacji ulgi. Umowa podpisywana jest w terenowej jednostce organizacyjnej Zakładu, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach uniemożliwiających podpisanie jej w Zakładzie, wysyłana jest w dwóch egzemplarzach do płatnika na wskazany przez niego adres. Płatnik zobowiązany jest niezwłocznie podpisać umowę i odesłać obydwa egzemplarze do Zakładu, który po jej podpisaniu przesyła ponownie jeden egzemplarz do płatnika.

Terminy

Pomimo, iż w sprawach z zakresu udzielania ulg w spłacie należności nie mają zastosowania przepisy Kodeksu Postępowania Administracyjnego, każdy wniosek rozpatrywany jest niezwłocznie w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia skompletowania dokumentacji niezbędnej do rozpatrzenia sprawy i nie później niż w terminie dwóch miesięcy od dnia wpływu wniosku.

Gdzie można znaleźć informacje związane ze sprawą lub pomoc merytoryczną

Pomocą w załatwieniu sprawy służy wykwalifikowana kadra pracownicza w terenowej jednostce organizacyjnej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w której złożono wniosek o odroczenie terminu płatności składki.

Tryb odwoławczy

Jeśli płatnik nie zgadza się z rozstrzygnięciem podjętym przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych w jego sprawie, może wystąpić z wnioskiem o ponowne jej rozpatrzenie, wskazując argumenty, które nie zostały uwzględnione przy rozpatrywaniu wniosku oraz powołać nowe okoliczności w sprawie.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 ze zm.) – art. 29 i 30.

Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.)

Pliki/formularze do pobrania związane ze sprawą

Wniosek o odroczenie terminu płatności składki dostępny jest w zakładce „Pliki do pobrania/Formularze ZUS„. Dodatkowo istnieje możliwość złożenia wniosku w formie elektronicznej, za pośrednictwem strony internetowej Elektroniczny Urząd Podawczy ZUS.

Sposoby uzyskania pomocy przy realizacji sprawy

Telefonicznie:

Wyjaśnienia w sprawie można uzyskać telefonicznie w każdej terenowej jednostce organizacyjnej ZUS (wykaz jednostek ZUS, ich adresów i numerów telefonów, dający możliwość ustalenia jednostki ZUS właściwej według siedziby płatnika składek znajduje się na stronie internetowej Zakładu www.zus.pl).

W jednostce ZUS:

Szczegółowe wyjaśnienia w sprawie oraz komplet wymaganych formularzy w można uzyskać w terenowej jednostce organizacyjnej ZUS (wykaz jednostek ZUS, ich adresów i numerów telefonów, dający możliwość ustalenia jednostki ZUS właściwej według siedziby płatnika składek znajduje się na stronie internetowej Zakładu www.zus.pl) właściwej do rozpatrzenia wniosku.

Źródło: www.e-inspektorat.zus.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *