Jak krok po kroku założyć spółkę z o.o. przez internet

Redakcja PIT.pl

W dobie elektronizacji różnych aspektów działalności również założenie spółki może się odbyć za pomocą kilku „kliknięć myszką”. W chwili obecnej przez internet można założyć spółkę jawną, spółkę komandytową, spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością oraz prostą spółkę akcyjną. Jak to zrobić krok po kroku radzi ekspert dla PIT.pl.

Jak założyć spółkę krok po kroku?

W tym celu należy zarejestrować się na portalu Ministerstwa Sprawiedliwości S24 (www.ekrs.ms.gov.pl/s24).

Założenie spółki on-line dotyczy wyłącznie spółek, których umowy nie będą posiadać niestandardowych zapisów. Umowa spółki w systemie S24 opiera się na wzorze, który można jedynie uzupełnić według poczynionych ustaleń.

Po zalogowaniu się na portalu, w pierwszej kolejności należy wybrać jedną spośród dostępnych form prawnych spółki, którą chcemy założyć. Następnie należy podać wybraną przez nas nazwę i wskazać siedzibę spółki. Dalej system prowadzi nas przez kolejne punktu umowy, tj. przedmiot działalności, wskazanie wspólników, wysokości wkładów każdego wspólnika, czasu trwania spółki, podziału zysków i strat, możliwości zbycia ogółu praw i obowiązków wspólnika, trybu zmiany umowy spółki oraz sposobu reprezentacji spółki.

Umowa spółki wymaga podpisu

Kiedy już przebrniemy przez całą umowę, należy ją podpisać. Umowę podpisują wszyscy wspólnicy spółki. Jeżeli wspólnikiem ma być osoba prawna (np. spółka z o.o.), wówczas umowę nowo zawiązanej spółki podpisuje zarząd wspólnika, zgodnie z jej zasadami reprezentacji. Podpis można złożyć za pomocą elektronicznego podpisy kwalifikowanego, profilu zaufanego lub e-dowodu.

Jak krok po kroku założyć spółkę z o.o. przez internet

Źródło: Shutterstock

Dokumenty, które należy dołączyć do umowy spółki

Do umowy spółki należy dołączyć dokumenty: listę wspólników, oświadczenie o wniesieniu kapitału (o ile został wniesiony przed rejestracją spółki), listę osób uprawnionych do powołania zarządu wraz z adresami do doręczeń, oświadczenia członków zarządu o adresach do doręczeń, oświadczenie czy spółka jest cudzoziemcem w rozumieniu ustawy z dnia 24 marca 1920 r. o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców, oświadczenie o wyrażeniu zgody osoby powołanej do reprezentowania spółki (konieczność załączania zgody nie dotyczy osoby, która wniosek o wpis podmiotu do rejestru podpisuje lub udzieliła pełnomocnictwa do jego złożenia) wraz z oświadczeniem o jej adresie do doręczeń, listę zawierającą dane oraz adresy do doręczeń osób uprawnionych do reprezentowania spółki. Dokumenty te również należy podpisać elektronicznie. 

Opłaty od wniosku

Następnym krokiem w systemie S24 jest opłacenie wniosku. Zostaniemy automatycznie przekierowani na stronę z płatnościami. Na koszty składają się:

  • wpis do Krajowego Rejestru Sądowego – opłata sądowa wniosku w wysokości 250 zł,
  • opłata za ogłoszenie pierwszego wpisu w „Monitorze Sądowym i Gospodarczym” w wysokości 100 zł,
  • opłata manipulacyjna operatora płatności.

Po dokonaniu płatności należy uzupełnić wniosek o rejestrację spółki (większość danych zostanie pobrana ze sporządzonej wcześniej umowy). Po złożeniu wniosku trafi on bezpośrednio do sądu rejestrowego, właściwego dla siedziby spółki. Sąd ten rozpatrzy wniosek w ciągu jednego dnia. 

Dodatkowe czynności po rejestracji spółki

 

Należy także pamiętać, że po rejestracji spółki należy dokonać czynności, takich jak przy zakładaniu spółki w trybie zwykłym, tzn. opłacić podatek od czynności cywilnoprawnych, zgłosić dane uzupełniające do urzędu skarbowego na formularzu NIP-8, zarejestrować spółkę jako podatnika VAT oraz zgłosić informacje o beneficjentach do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych.

Autor: Rafał Knap, radca prawny, kancelaria Graś i Wspólnicy

Formy opodatkowaniaFormy zatrudnienia