Skip to content

IFT-1R a rozliczenie obywatela Unii Europejskiej w Polsce

2018-03-15

Rozliczenie ryczałtowe podatnika nie posiadającego polskiej rezydencji często odbywa się ryczałtowo, poprzez formularz IFT-1R. Podatnik może jednak zrezygnować z niekorzystnego poboru podatku i zdecydować się na rozliczenie roczne na standardowej deklaracji PIT.

IFT-1R a rozliczenie obywatela Unii Europejskiej w Polsce

IFT-1R a rozliczenie obywatela Unii Europejskiej w Polsce / YAY foto

 

Zmiana rozliczenia – z ryczałtowego na zasady ogólne dotyczy tylko części podatników. W przypadku ryczałtu zakład pracy pobiera podatek według 20% stopy liczonej od przychodu. Oznacza to, że podatnik nie może korzystać z kosztów podatkowych i ulg. Nie rozlicza on również kwoty wolnej od podatku.

Inaczej jest w przypadku zasad ogólnych, przy których wszystkie te możliwości u nierezydenta wystąpią. Zmiana rozliczenia nie wymaga żadnych zgłoszeń. Po otrzymaniu informacji IFT-1R nierezydent składa do końca roku deklarację PIT-36 lub PIT-37 i na ich podstawie rozlicza się z podatków wykazując przysługujące mu koszty, ulgi i odliczenia. Zapłacony w trakcie roku podatek, który wskazany jest w informacji IFT-1R, nierezydent traktuje jako zaliczkę na podatek, wpisując go w kolumnie „pobrana zaliczka” w części deklaracji PIT, w której wykazywane są przychody podatnika z danego roku.

Korzystne rozliczenie podatkowe tylko dla wybranych

Zmianę zasad opodatkowania z ryczałtowych na ogólne zastosować mogą wyłącznie w przypadku gdy:

  1. mają miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej i
  2. udokumentowali certyfikatem rezydencji miejsce zamieszkania dla celów podatkowych.

Obywatele innych państw nie posiadający polskiej rezydencji podatkowej, nawet w przypadku przedstawienia certyfikatu rezydencji, nie mogą rozliczyć się w Polsce i korzystać z polskich ulg podatkowych.

Zmiana rezydencji podatkowej dla obywateli zza wschodniej granicy metodą na podatkowe rozliczenie PIT

Powyższe ograniczenie utrudnia korzystanie z ulg osobom, które przyjeżdżają do Polski zza wschodniej granicy. Osoby takie, aby miały możliwość rozliczać się w Polsce muszą dokonać zmiany rezydencji podatkowej na Polską. Taka rezydencja obejmuje osoby, które:

  • Posiadają w Polsce centrum interesów osobistych i gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  • Przebywają na terytorium Polski przez co najmniej 183 dni w roku.

Centrum interesów ustala się na podstawie dowodów i faktów, że w Polsce podatnik chce przebywać, posiada majątek, rodzinę, z tym krajem wiąże swoje plany i miejsce zarobkowania i życia. Nie jest wymagane w tym przypadku zgłoszenie centrum interesów do żadnego urzędu – po zmianie, nawet w trakcie roku – podatnik może zacząć rozliczać się z podatków w Polsce tak, jak obywatele RP. Nie ma przy tym obowiązku, by polski rezydent podatkowy posiadał polskie obywatelstwo.

Piotr Szulczewski, PIT.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *