Już od kilku lat przedsiębiorcy sami muszą ustalać wysokość składki zdrowotnej. Ta jest różna w zależności od formy opodatkowania. Już dziś można jednak wyliczyć jej minimalną wysokość dla podatników na liniowce oraz skali podatkowej.

Kilka tygodni temu informowaliśmy o uchwaleniu nowej kwoty płacy minimalnej, jaka będzie obowiązywała od stycznia 2027 roku. Kwota ta ma niemałe znaczenie nie tylko w kontekście zatrudnienia, lecz również w kontekście ustalania składki na ubezpieczenie zdrowotne. Dlaczego? Od wysokości minimalnego wynagrodzenia zależy minimalna składka zdrowotna przy skali podatkowej, podatku liniowym i karcie podatkowej.
Minimalne wynagrodzenie 2027 ważne dla przedsiębiorców
Zacznijmy od podwyżki płacy minimalnej. Ta od stycznia wzrośnie z 4.806 zł do 4.950 zł. Reguluje to rozporządzenie sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2027 roku (Dz.U. 2026 r. poz. 1213). Kwota ta będzie obowiązywała od stycznia do grudnia 2027 roku.
445,50 zł minimalnej składki zdrowotnej?
W myśl obowiązujących przepisów składka zdrowotna przy podatku liniowym i skali podatkowej jest uzależniona od dochodu przedsiębiorcy. Przepisy przewidują jednak minimalny poziom tej składki. Jest on bezpośrednio powiązany z płacą minimalną obowiązującą w danym roku składkowym. Dlatego też biorąc pod uwagę, że minimalne wynagrodzenie od stycznia 2027 roku wyniesie 4.950 zł, to można z łatwością wyliczyć, że minimalna składka zdrowotna w 2027 roku wyniesie 445,50 zł (4.950 zł x 9%). Kwota ta będzie obowiązywała od składki za styczeń 2027, płaconej w lutym 2027 (do 20. dnia miesiąca).
Analogiczna sytuacja ma miejsce w roku bieżącym. Aktualnie minimalna kwota składki zdrowotnej na podatku liniowym i skali podatkowej wynosi 432,54 zł (4.805 zł x 9%). Będzie ona obowiązywała do końca grudnia 2026 roku – składka ZUS za grudzień 2026 płacona do 20. stycznia 2027 roku.
Powyższe wskazuje, że różnica miesięczna minimalnej składki zdrowotnej pomiędzy rokiem 2026 a 2027 wyniesie 12,96 zł.
Pamiętaj liczy się dochód …
Pamiętać należy, że powyższe stanowi wyłącznie minimum, nie jest stałą wysokością składki dla przedsiębiorców opodatkowanych podatkiem liniowym, czy skalą podatkową. W myśl obowiązujących przepisów przy skali podatkowej składka zdrowotna wynosi 9 proc. uzyskanego dochodu, a przy podatku liniowym 4,9 proc. dochodu. Oznacza to, że przedsiębiorcy uzyskujący wyższy dochód mogą zapłacić znacznie więcej składki zdrowotnej.
