21.09 Jak rozliczyć wydatki na zagospodarowanie terenu wokół firmy?
Nasza spółka wybudowała w zeszłym roku budynek biurowy na własnym gruncie. Poniesione na inwestycję wydatki rozliczamy poprzez odpisy amortyzacyjne. W tym roku ogrodziliśmy nieruchomość i teren wokół firmy zagospodarowaliśmy na zielono, tj. posialiśmy trawę, posadziliśmy krzewy itp. Wartość tych wydatków wyniosła nas ok. 50.000 zł. Jak zakwalifikujesz wybudowane ogrodzenie? Czy wydatki na zagospodarowanie terenów wokół firmy zaliczysz do wydatków na reprezentację?
Jak zakwalifikujesz wybudowane ogrodzenie?
W pierwszej kolejności należy rozstrzygnąć, jak zakwalifikować wydatki na ogrodzenie nieruchomości, na której znajduje się budynek biurowy. Istotne jest ustalenie, czy ogrodzenie jest częścią składową nieruchomości i jego wartość będzie stanowić ulepszenie środka trwałego, czy też jest to odrębny środek trwały, który należy amortyzować samodzielnie.
Decyzję należy podjąć na podstawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT), która stanowi usystematyzowany zbiór obiektów majątku trwałego. Z zamieszczonych szczegółowych uwag w KŚT do grupy 1 „Budynki i lokale, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego oraz spółdzielcze prawo do lokalu niemieszkalnego” wynika, że w skład budynku, jako pojedynczego obiektu inwentarzowego, wlicza się również tzw. obiekty pomocnicze obsługujące dany budynek, np. chodniki, dojazdy, podwórka, place, ogrodzenia, studnie itp. Obiekty pomocnicze, obsługujące więcej niż jeden budynek, należy zaliczać do właściwych rodzajów zgodnie z ich przeznaczeniem.
Jak rozliczysz wydatki na ogrodzenie?
A zatem skoro ogrodzenie obsługuje tylko jeden budynek, stanowi ono część składową tego budynku. W związku z czym wskutek wybudowania ogrodzenia nastąpiło ulepszenie środka trwałego (budynku) i o wartość tego ogrodzenia należy zwiększyć wartość dotychczasowego środka trwałego i od tej podwyższonej wartości dokonywać odpisów amortyzacyjnych.
Jak zakwalifikujesz wydatki na zieleń wokół firmy?
Jeśli wydatki na zagospodarowanie terenu na zielono wokół firmy nie były częścią całej usługi budowlanej związanej z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu, to wydatki na zieleń należy rozpoznawać odrębnie od wydatków na ogrodzenie.
Ocena pod względem podatkowym wydatków poniesionych na zagospodarowanie terenów zielonych wokół firmy wywołuje wątpliwości interpretacyjne. Należy bowiem rozstrzygnąć w szczególności, czy wydatki te ponoszone są na cele reprezentacyjne (tak uważają niektóre organy podatkowe) i z tego powodu nie mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów, czy też mogą być zaliczane do kosztów.
Czy wydatki na zagospodarowanie terenów wokół firmy zaliczysz do wydatków na reprezentację?
Uznanie wydatków na zagospodarowanie terenów wokół firmy na zielono jako wydatki na reprezentację nie znajduje uzasadnienia. Utrzymanie bowiem obejścia wokół firmy w odpowiednim porządku należy do obowiązków właściciela nieruchomości i nie świadczy to zapewne o zbytniej okazałości.
A zatem utrzymanie terenów zielonych nie odbiega od zwyczajowo przyjętych zasad wśród podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, dlatego też nie są to wydatki na reprezentację. Organy podatkowe coraz częściej zajmują stanowisko, że jeśli wydatki na zagospodarowanie terenu wokół firmy nie mają cech okazałości i wytworności, to można je zaliczyć do kosztów pośrednich.
|
Wydatki poniesione przez spółkę na zagospodarowanie zieleni wokół hali produkcyjnej, jeżeli mają na celu utrzymanie stanu technicznego i estetycznego terenu, jako koszty pośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami stanowić będą koszty uzyskania przychodów stosownie do postanowień przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. Pismo dyrektora IS w Bydgoszczy z 3 listopada 2011 r.,nr ITPB3/423-436/11/AW |
W jaki sposób rozliczysz wydatki na teren zielony wokół firmy?
Stanowisko w kwestii rozliczenia wydatków na zagospodarowanie terenów zielonych nie jest oczywiste. Pojawiają się dwa odmienne poglądy, jeden uznający, że taki wydatek można zaliczyć do kosztów jednorazowo w momencie jego poniesienia, drugi traktujący taki wydatek jako ulepszenie środka trwałego, który należy rozliczać w postaci odpisów amortyzacyjnych. W tym zakresie większość organów podatkowych zajmuje korzystne stanowisko dla podatników, uznając, że wydatki na teren zielony wokół firmy można zaliczyć do kosztów bieżących działalności.
|
Wydatki poniesione na zagospodarowanie (zakup, posadzenie zieleni i drzew, założenie trawnika) terenów zielonych wokół zakładu, dotyczą bieżącej działalności firmy, jeżeli mają na celu utrzymanie stanu technicznego i estetycznego terenu. Pismo z 15 grudnia 2008 r.,nr ILPB1/415-751/08-4/AK |
A zatem wydatki na zielone zagospodarowanie terenu wokół firmy można zaliczyć bezpośrednio do kosztów podatkowych w momencie ich poniesienia, pod warunkiem jednak że firma będzie potrafiła udowodnić, że wydatki te nie odbiegają od zwyczajowo przyjętych w tym zakresie i nie cechuje ich wystawność i okazałość (tzn. nie są wydatkami na reprezentację).
Czy zagospodarowanie terenów zielonych wokół firmy jest ulepszeniem środka trwałego?
Choć organy podatkowe zajmują korzystne stanowisko dla podatników w kwestii zaliczenia wydatków na zagospodarowanie terenów zielonych, nie można jednoznacznie wykluczyć, że takie zagospodarowanie terenu można również zaliczyć do wcześniej wymienionych tzw. obiektów pomocniczych, o których mowa w KŚT. Katalog obiektów pomocniczych zaliczanych w skład danego budynku jako pojedynczego obiektu inwentarzowego jest bowiem otwarty.
Zaliczenie terenów zielonych do obiektów pomocniczych skutkowałoby koniecznością doliczenia ich do wartości środka trwałego, a w przypadku dokonania nasadzenia zieleni po oddaniu budynku do używania należałoby uznać za ulepszenie środka trwałego.
Organy podatkowe twierdzą, że wydatki poniesione po przekazaniu obiektu do używania na zagospodarowanie terenów wokół budynków firmy nie są wydatkami poniesionymi na ulepszenie środka trwałego i nie mogą podwyższać wartości środka trwałego (budynku, budowli). Ich zdaniem ulepszenie polega na działaniu, w wyniku którego obiekt uzyskuje większą wartość użytkową od posiadanej przez niego w momencie przyjęcia do używania (np. zwiększenie powierzchni lub komfortu budynku, obniżenie kosztów eksploatacji itp.). A zatem skoro jest to stanowisko organów podatkowych raczej jednorazowe zaliczenie do kosztów wydatków na zagospodarowanie terenu wokół firmy na zielono nie powinno być kwestionowane.
Iwona Czauderna
doradca podatkowy
Czy jesteś pewien, że koszty uzyskania przychodu w Twojej firmie są wyliczone poprawnie?
Ile razy zastanawiałeś się, co możesz w nie wliczyć?
Czy jesteś w stanie przewidzieć wszystkie podatkowe konsekwencje księgowań w Twojej firmie? Czy VAT jest odliczony poprawnie?
Czy Twoje wyliczenia są zgodne z ustawą o rachunkowości?
Teraz otrzymasz praktyczną pomoc: „Koszty w firmie”
To gotowe i praktyczne rozwiązania problemów dotyczących rozliczania kosztów w firmie z punktu widzenia 3 dziedzin:
- podatków dochodowych,
- VAT
- ustawy o rachunkowości
Korzystając z „Kosztów w firmie”, otrzymasz dostęp do gotowych rozwiązań rzeczywistych problemów podatkowych, z jakimi borykają się osoby prowadzące księgowość. Praktyczne porady opisują, jak postępować w określonych przypadkach i poprawnie kwalifikować wydatki jako koszty uzyskania przychodu z punktu widzenia podatków dochodowych, VAT i rachunkowości. Dzięki „Kosztom w firmie” nie będziesz musiał szukać rozwiązań w trzech różnych publikacjach!
http://www.kosztywfirmie.pl/obce
