Skip to content

Wydatki na lunch w koszty?

12.08 Wydatki na lunch w restauracji nie będą kosztem podatkowym

Wydatki na poczęstunek dla kontrahentów w siedzibie firmy będą kosztem podatkowym. Natomiast wydatki na lunch w restauracji takim kosztem już nie będą. Takiego zdania jest warszawska izba skarbowa.

Spółką zajmującą się świadczeniem usług budowlanych oraz budowlano-montażowych. Prowadząc działalność, spotyka się z kontrahentami. Celem tych spotkań są negocjacje, podpisywanie umów, zawieranie kontraktów i omawianie różnego rodzaju spraw biznesowych. Niekiedy spotkania odbywają się w biurze spółki, w trakcie tych spotkań zapewnia gościom herbatę, kawę, cukier, śmietankę do kawy, drobne słodycze, czasami kanapki (drobny poczęstunek). Spółka prowadzi także działalność na terenie całego kraju. Często spotkania z kontrahentami mają miejsce poza biurem spółki, najczęściej w restauracjach. Spółka ma wątpliwość, czy wydatki ponoszone w związku z organizacją spotkań z kontrahentami (w tym wydatki na nabycie drobnego poczęstunku, napojów, zapłata za posiłek w restauracji) stanowią koszty uzyskania przychodu.

Sprawę rozstrzygnął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie (26.07.2010 r., sygn. IPPB5/423-293/10-2/DG).

W analizowanej sprawie spółka ponosi wydatki zarówno na poczęstunek oferowany w siedzibie firmy, jak i poza nią, np. w restauracjach.

Warszawska izba uznała, iż wydatki ponoszone w związku ze spotkaniami z kontrahentami w siedzibie spółki na jedzenie mogą stanowić koszty uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wydatki poniesione na usługi gastronomiczne w trakcie spotkań z kontrahentami w restauracjach, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Organ podatkowy stwierdził, że ponoszone przez spółkę wydatki na organizację spotkań z kontrahentami poza siedzibą firmy na przykład w restauracjach, a łączących się z nabywaniem usług gastronomicznych, zakupem żywności czy napojów, nie stanowią wydatków związanych ze zwykłym prowadzeniem działalności, lecz mają charakter reprezentacyjny. Spotkania z kontrahentami w restauracjach odbywające się poza miastem siedziby spółki a tym bardziej w mieście siedziby, wypełniają znamiona definicji reprezentacji określonej w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy podatkowej.

„Powoływanie się przez spółkę na okoliczność, że zwykły lunch czy obiad nie jest działaniem o charakterze nadzwyczajnym i jest to powszechnie przyjęta praktyka, nie odbiera wyżej wymienionym czynnościom cech reprezentacji oraz nie pozbawia przedmiotowych wydatków, jaką mają pełnić, tj. wyrażenia, jako podstawowego celu – pamięci i zainteresowania kontrahentem” – uznała izba.

Odnosząc się do pozostałych wydatków, tj. zapewnienia kontrahentowi kawy, herbaty, śmietanki lub mleka do kawy, czasami drobnego poczęstunku typu słodycze i kanapki w siedzibie spółki, to wydatki te, jeśli nie noszą znamion wystawności, i są zwyczajowo przyjęte, jako niewymienione w art. 16 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów. Prawidłowe zaliczenie wydatku do kosztów uzyskania przychodów uwarunkowane jest wykazaniem jego celowości i związku z przychodem, a także prawidłowym udokumentowaniem. Na podatniku ciąży obowiązek wykazania związku poniesionych wydatków z przychodami, bo to on wywodzi skutki prawne w postaci zmniejszenia zobowiązania podatkowego.

Anna Pokrywczyńska
PIT.pl & VAT.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *