Pod hasłem „Weź paragon” rusza ogólnopolska kampania informacyjno-edukacyjna, która ma uświadomić Polakom znaczenie brania i wydawania paragonu fiskalnego. Akcja prowadzona będzie do końca sierpnia 2021 r. – poinformowało we wtorkowym komunikacie Ministerstwo Finansów.
Akcja MF „Weź paragon”
Akcja „Weź paragon” to ogólnopolska kampania informacyjno-edukacyjna Ministerstwa Finansów. Organizowana jest cyklicznie od 2002 r. Jej celem jest uświadomienie Polakom roli paragonu fiskalnego i minimalizowanie negatywnych skutków nierzetelnego ewidencjonowania obrotów na kasach rejestrujących przez przedsiębiorców – poinformował resort finansów.
„Duża grupa podatników, którzy sprzedają towary i świadczą usługi, ma taki obowiązek. Jednak część przedsiębiorców uchyla się od obowiązku instalowania kas. Są również i tacy, którzy mimo tego, że posiadają kasę rejestrującą, nie ewidencjonują wszystkich swoich obrotów, a powinni to robić za każdym razem” – wskazał resort finansów w komunikacie.

Źródło: shutterstock
Paragony niefiskalne w praktyce
Często spotykaną sytuacją w punktach sprzedaży jest próba wydawania potwierdzenia zapłaty kartą płatniczą jako paragonu. Warto pamiętać: wydruk z karty stanowi wyłącznie dowód zapłaty kartą płatniczą lub kredytową i nie zastępuje paragonu fiskalnego. Innym przykładem nieuczciwego działania przedsiębiorcy jest wydawanie paragonu niefiskalnego w gastronomii. Jako paragon funkcjonuje tu często rachunek lub paragon kelnerski, w którego przypadku wartość podatku VAT z reguły i tak jest pobierana od konsumenta. To on ostatecznie płaci podatek w cenie towaru lub usługi, jednak nie trafia on do budżetu, lecz do kieszeni sprzedawcy. Ma to duże znaczenie z punktu widzenia uczciwej konkurencji, ponieważ osłabia przedsiębiorców, którzy rzetelnie płacą podatki. Kiedy przedsiębiorca nie wystawia paragonów fiskalnych, traci przez to budżet państwa, a tym samym wszyscy obywatele. Dlatego tak ważne jest branie i wydawanie paragonów fiskalnych – to dowód uczciwego obrotu gospodarczego.
Plusy zachowania paragonu
Ministerstwo wskazuje, że to Klient decyduje o tym, czy bierze paragon fiskalny. Dodatkowo resort wymienia plusy zachowania paragonu. Paragon warto wziaść i zachować, ponieważ dzieki temu:
- ułatwiamy sobie złożenie reklamacji,
- mamy możliwość porównania cen,
- wspieramy uczciwą konkurencję,
- mamy pewność, że nie zostaliśmy oszukani,
- zmniejszamy szarą strefę,
- mamy pewność, że sprzedawca stosuje zasady uczciwej konkurencji,
- mamy pewność, że podatek zapłacony przez nas w cenie trafi do budżetu państwa,
- mamy możliwość rachunkowej i rzeczowej kontroli przeprowadzonej transakcji.
MF uruchomiło stronę akcji: wezparagon.gov.pl
W ramach kampanii MF uruchomił stronę wezparagon.gov.pl. Można tam znaleźć m.in. najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat paragonów fiskalnych czy sprawdzić, jak wygląda prawidłowo wystawiony paragon i jak rozpoznać błędny. Przypominamy też korzyści dla konsumentów i przedsiębiorców z wystawiania paragonu. O akcji będziemy informować również m.in. na monitorach w salach obsługi podatnika w urzędach i izbach skarbowych w całej Polsce. Każdy ma prawo zgłosić, że nie otrzymał paragonu fiskalnego, gdy sprzedawca miał obowiązek go wystawić. Można to zrobić:
- w urzędzie skarbowym
- przez całodobowy, bezpłatny telefon interwencyjny 800 060 000
- na e-mail: [email protected]
Źródło: MF.gov.pl
