Rozliczanie składek ZUS w kosztach
Piotr Szulczewski 29.05.2012 10:00 (aktualizacja: )Przedsiębiorcy mają możliwość rozliczania w kosztach uzyskania przychodów zarówno składek własnych, jak i składek opłacanych za osoby współpracujące oraz składek osób zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych lub umowy o pracę.
Podstawa składek ZUS | Finansuje przedsiębiorca | Opłaca przedsiębiorca a finansuje zatrudniony |
Prowadzenie działalności | Tak | Nie |
Umowa o pracę | W części – emerytalna 9,76%, rentowa 6,5%, wypadkowa 100% | W części – emerytalna 9,76%, rentowa 2,5%, chorobowa 100% |
Umowa zlecenie | W części – emerytalna 9,76%, rentowa 6,5%, wypadkowa 100% | W części – emerytalna 9,76%, rentowa 2,5%, wypadkowa 100% |
Umowa o dzieło | Nie | Nie |
współpraca | Tak – w całości | Nie |
Praca nakładcza | W części – emerytalna 9,76%, rentowa 6,5%, wypadkowa 100% | W części – emerytalna 9,76%, rentowa 2,5%, chorobowa 100% |
Opłacanie składek za osobę trzecią (np. pracownika, zleceniobiorcę) należy odróżnić od finansowania składek. Jeżeli przedsiębiorca opłaca składkę za osobę trzecią – to potrąca ją z kwoty brutto wynagrodzenia. W przypadku finansowania składki – wynagrodzenie w kwocie brutto pozostaje niezmienione.
Składki ZUS opłacane za własne ubezpieczenie społeczne lub za osobę współpracującą można alternatywnie:
- odliczać od dochodu,
- rozliczać w kosztach.
Odliczenia dokonywać można już w trakcie roku podatkowego, pomniejszając dochód w miesięcznych rozliczeniach podatkowych (nie trzeba wówczas składek ZUS ujmować w KPiR lub rejestrach) lub też na koniec roku, w rozliczeniu rocznym.
Alternatywnie możliwe jest rozliczanie ich w kosztach uzyskania przychodów. Obowiązuje tu zasada kasowości (rozliczenia składek w dacie wystawienia dowodu księgowego, będącego podstawą księgowania). W przypadku osoby współpracującej do kosztów uzyskania przychodów nie zalicza się kosztów pracy takich osób, niemniej za koszty pracy nie uznaje się składek ZUS opłacanych za współpracujących.
Rozliczanie w kosztach składek ZUS zapłaconych za pracowników, a finansowanych przez płatnika składek odbywa się w zależności od tego, czy składki zostały opłacone terminowo czy nie. W przypadku terminowego opłacania składek, mogą one stanowić koszt przedsiębiorcy w okresie, za który wynagrodzenie jest należne. Nieterminowe ich opłacanie powoduje stosowanie zasady kasowości.
W przypadku innych zatrudnionych składki finansowane przez płatnika –przedsiębiorcę rozliczać należy w kosztach w dacie wystawienia dokumentu księgowego będącego podstawą ich rozliczania.
W przypadku składek zdrowotnych możliwe jest wyłącznie odliczanie składek od podatku. Przedsiębiorca nie rozlicza ich w kosztach podatkowych.
W związku z tym, że za pracowników i innych zatrudnionych pracodawca wyłącznie opłaca, a nie finansuje składek na ubezpieczenie zdrowotne, podatnik do kosztów zalicza kwotę brutto wynagrodzenia, w konsekwencji – również opłacaną z kwoty brutto składkę pracownika rozlicza się w kosztach (ale pośrednio).
Piotr Szulczewski
Analityk Bankier.pl Firma i Podatki
- data utworzenia: 29-05-2012
- data modyfikacji: 01-06-2015