Duże zainteresowanie Rodzinnym Kapitałem Opiekuńczym. ZUS wypłacił już 5 mld zł

W czasie stanu epidemii ZUS ułatwia składanie wniosków o zasiłek macierzyński i zasiłek pogrzebowy osobom, którym zgodnie z przepisami wypłaca te zasiłki.
Odpis aktu stanu cywilnego jest dokumentem niezbędnym m.in. do ustalenia prawa i wypłaty zasiłku macierzyńskiego (odpis skrócony aktu urodzenia dziecka) i zasiłku pogrzebowego (odpis skrócony aktu zgonu).
ZUS wystąpi do USC o odpis właściwego aktu stanu cywilnego, jeśli odpis ten nie zostanie dołączony do wniosku o wypłatę przez ZUS zasiłku macierzyńskiego albo zasiłku pogrzebowego.
Aby ZUS mógł uzyskać potrzebny odpis aktu stanu cywilnego, musi otrzymać od osoby wnioskującej o zasiłek dane, które umożliwią urzędowi stanu cywilnego identyfikację osoby, której odpis dotyczy.
Z wnioskiem o zasiłek macierzyński musisz przekazać do ZUS dane dziecka:
Jeśli nie znasz numeru PESEL dziecka, podaj dodatkowo miejsce urodzenia dziecka (miejscowość).
Wypełnij formularz oświadczenia (plik docx 30kb) i przekaż go:
Instrukcja jak złożyć oświadczenie przez portal PUE ZUS (plik doc 210kb)
Jeśli wniosek o zasiłek macierzyński składasz w formie papierowej, możesz skorzystać z formularzy dostępnych na stronie internetowej www.zus.pl:
Numer PESEL lub miejsce urodzenia dziecka / dzieci wpisz w polu „DANE DZIECKA”.
Jeśli składasz wniosek w formie papierowej i korzystasz z formularzy wniosków ZAM, ZUR, ZAO zamieszczonych na stronie www.zus.pl to nie musisz składać formularza oświadczenia.
Natomiast jeśli składasz wniosek przez portal PUE ZUS musisz dołączyć do wniosku formularz oświadczenia.
We wniosku o zasiłek pogrzebowy na formularzu Z-12 w części „DANE OSOBY ZMARŁEJ” wpisz dane identyfikacyjne osoby zmarłej:
Jeśli numer PESEL nie został nadany osobie zmarłej, podaj dodatkowo miejsce zgonu (miejscowość).
Jeśli wniosek o zasiłek pogrzebowy przekazujesz do ZUS przez PUE ZUS, miejsce zgonu osoby zmarłej wpisz w części IV wniosku Z-12:
Ważne
Dokumenty, które – zgodnie z przepisami - nie mogą być przekazane do ZUS w formie elektronicznej (np. rachunki poniesionych kosztów pogrzebu), muszą być złożone w oryginale, w formie papierowej.
ZUS wystąpi do urzędu o wydanie odpisu skróconego aktu zgonu tylko w przypadku, gdy wnioskodawcą w sprawie o zasiłek pogrzebowy jest członek rodziny osoby zmarłej.
Podstawa prawna
Art. 45 ust. 3 ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz.U. z 2020 r., poz. 463).
Źródło: ZUS
Koronawirus w PolsceMacierzyństwo