17 sierpnia br. wpłynął do Sejmu rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Kanadą w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu wraz z Protokołem, podpisanym w Ottawie dnia 14 maja 2012 r. Dotyczy on zastosowania metody wyłączenia z progresją dla wszystkich kategorii dochodów, z wyłączeniem dywidend, odsetek, licencji, zysków z przeniesienia własności majątku.
Obowiązująca obecnie umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Kanady została zawarta w dniu 4 maja 1987 r. (Dz. U. z 1990 r. Nr 38, poz. 216).
W nowych warunkach gospodarczych, jak i nowej sytuacji międzynarodowej zaistniałej w Polsce po 1989 r., zawarte w latach osiemdziesiątych umowy podatkowe nie odpowiadają współczesnym wymogom wynikającym z przystąpienia Polski do Europejskiej Organizacji Współpracy i Rozwoju (OECD), jak i Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG). Zachodzi zatem potrzeba wynegocjowania nowych umów z ważnymi partnerami gospodarczymi Polski, do których zalicza się Kanada.
Polska wynegocjowała nowe umowy m.in. z Republiką Czeską (podpisana w dniu 13 września 2011 r. pomiędzy Rzecząpospolitą Polską a Republiką Czeską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu), z Finlandią (podpisana w dniu 8 czerwca 2009 r. Konwencja między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Finlandii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu1)), z Królestwem Norwegii (podpisana w dniu 9 września 2009 r. Konwencja między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Norwegii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu), z Republiką Federalną Niemiec (podpisana w dniu 14 maja 2003 r. Umowa między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku), Szwecją (podpisana w dniu 19 listopada 2004 r. Konwencja między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Królestwa Szwecji w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu) oraz z Wielką Brytanią (podpisana w dniu 20 lipca 2006 r. Konwencja między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych).
Konwencja będzie miała zastosowanie do osób fizycznych i osób prawnych mających miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce lub w Kanadzie.
Umowa z 1987 r. przewidywała w artykule 9 ust. 3 limit czasowy na dokonanie korekty zysków przedsiębiorstwa w przypadku dokonywania transakcji z przedsiębiorstwem powiązanym. Z uwagi na fakt, iż 5-letni limit jest niezgodny z polskim prawem wewnętrznym (przewidującym w określonych przypadkach możliwość zawieszenia okresu przedawnienia zobowiązań podatkowych), okres do dokonania korekty wydłużono do 9 lat. Jednocześnie zastrzeżono, iż limit czasowy nie znajduje zastosowania w przypadku przestępstwa skarbowego lub umyślnego zaniechania.
Dywidendy
Umowa z 1987 r. przewidywała opodatkowanie dywidend u źródła wg maksymalnej stawki 15%. W nowej Konwencji obniżono stawkę podatku u źródła do 5% w przypadku osoby uprawnionej, posiadającej co najmniej 10% kapitału w spółce wypłacającej dywidendę. W pozostałych przypadkach znajduje zastosowanie stawka 15%.
Odsetki
W przypadku dochodu z odsetek, umowa z 1987 r. przewiduje w art. 11 możliwość opodatkowania odsetek u źródła, podatek w ten sposób ustalony nie może przekroczyć 15 % kwoty brutto tych odsetek. Postanowienia nowej Konwencji przewidują utrzymanie opodatkowania u źródła stawką 10%, wprowadzają również zwolnienie u źródła w przypadku wypłaty odsetek w związku z pożyczką udzieloną, gwarantowaną lub ubezpieczoną przez polskie i kanadyjskie instytucje wspierające eksport, a także w przypadku wypłaty odsetek w związku ze sprzedażą towarów na kredyt.
Źródło: http://orka.sejm.gov.pl
