Wakacje od ZUS za grudzień 2024 z błędem. Kiedy wycofanie wniosku, a kiedy jego korekta?

Iwona Maczalska

ZUS nadal rozpatruje wnioski o wakacje od ZUS. Pierwsze decyzje widnieją już na kontach płatników składek. Zdarzyć się jednak mogło, że już po wysłaniu wniosku płatnik zorientował się, że druk RWS zawiera błąd lub jest niekompletny. Co w takiej sytuacji robić? Kiedy można wycofać wniosek i złożyć go jeszcze raz, a kiedy należy dokonać jego korekty?

Zbliża się kolejny termin ubiegania się o wakacje od ZUS. Płatnicy chcący skorzystać z wakacji składkowych za styczeń 2025 roku, muszą złożyć wniosek najpóźniej do końca grudnia. Zdarzyć się jednak mogło, że pomimo chęci wnioskowania o zwolnienie z ZUS w kolejnym miesiącu poprzedni, listopadowy wniosek zawiera błąd. Może on dotyczyć nie tylko błędnie wskazanej wysokości pomocy de minimis, lecz również wpisania nieprawidłowego kodu PKD działalności, czy złego wyliczenia limitu osób zgłoszonych do ubezpieczeń. Co w takiej sytuacji robić? PUE ZUS daje dwie możliwości:

  1. Wycofanie błędnego  wniosku i złożenie kolejnego,
  2. Dokonanie korekty.

 Korekta / wycofanie wniosku RWS

Źródło: shutterstock

» Wakacje składkowe już od listopada. Najczęstsze pytania i odpowiedzi ZUS

Kiedy wycofanie wniosku RWS, a kiedy jego korekta?

Odpowiedź na to pytanie nie jest zbyt skomplikowana. Jak radzi bowiem sam ZUS ,,Płatnik może wycofać wniosek do momentu jego rozstrzygnięcia. Rozstrzygnięcie oznacza:

  • informację o zwolnieniu,
  • odmowę zwolnienia,
  • pozostawienie bez rozpatrzenia,
  • umorzenie postępowania
  • lub odmowę wszczęcia postępowania”.

Oznacza to, że w przypadku, gdy wniosek RWS złożony przez PUE nadal jest na etapie weryfikacji, płatnik ma prawo go wycofać. Jeżeli jednak doszło już do jego rozstrzygnięcia płatnik nie ma innego wyjścia, jak dokonać jego korekty. Jak podkreśla jednak Zakład Ubezpieczeń Społecznych ,,Płatnik będzie mógł również skorygować wniosek do momentu jego rozstrzygnięcia. Korekta lub uzupełnienie wniosku będą możliwe na takich samych zasadach jak w przypadku wniosku podstawowego – elektronicznie na PUE. Przy czym korekcie mogą podlegać dane dotyczące pomocy publicznej. Pozostałe warunki są na oświadczenie i nie trzeba podawać dla nich danych. Jeśli płatnik stwierdził, że np. nie spełnił warunku przychodowego, nie będzie miał jak skorygować wniosku w tym zakresie. W takim przypadku powinien się zastanowić nad jego wycofaniem. Jeśli klient będzie chciał wycofać lub uzupełnić korektę wniosku, system podpowie mu datę wniosku, który został złożony i nie jest jeszcze rozpatrzony”.

» Wakacje od ZUS nie każdy skorzysta, nie każdemu się opłacają

Jak dokonać korekty/wycofania wniosku RWS przez PUE/eZUS?

Aby dokonać korekty lub wycofać wcześniej złożony wniosek RWS należy ponownie zalogować się na swoje konto w platformie PUE/eZUS. Z bocznego menu należy wybrać opcję [Kreatory wniosku] → [Kreator wniosku o zwolnienie z obowiązku opłacenia składek za wskazany miesiąc – RWS (wakacje składkowe)].

W kolejnym kroku płatnik będzie poproszony o wskazanie celu złożenia wniosku. Właśnie na tym etapie płatnik ma możliwość dokonania wyboru spośród kilku dostępnych opcji:

  1. Wniosek – opcję tą należy wybrać, jeśli płatnik składa wniosek pierwszy raz za wskazany miesiąc,
  2. Uzupełnienie/korekta wniosku - jeśli płatnik chce skorygować dane we wniosku,
  3. Wycofanie wniosku - jeśli płatnik chce wycofać wniosek. Wypełnia wówczas tylko pole z sekcji Dane przedsiębiorcy. Pozostałe pola będą nieaktywne do wypełniania.

Korekta wniosku RWS krok po kroku

Źródło: ZUS.pl

 

ZUSZwolnienia z ZUSHome 1