Ministerstwo Gospodarki wydało projekt zmian do ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Zakłada on w szczególności korektę niektórych przepisów związanych z funkcjonowaniem CEIDG.
Projekt zakłada nowelizacje ustawy z dnia 2 lipca 2004 roku o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. 2010 nr 220 poz. 1447). Ma on na celu poprawę funkcjonowania teleinformatycznego systemu CEIDG (Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej) z wykorzystaniem doświadczeń zdobytych w ramach pierwszego roku jego funkcjonowania.
Automatyczne dołączanie do wniosku CEIDG formularza ZUS ZUA i ZUS ZZA
Jedną z kluczowych zmian proponowanych przez Ministerstwo Gospodarki jest rozbudowa systemu CEIDG i wprowadzenie możliwości automatycznego dołączania do wniosku o wpis CEIDG niezbędnych druków ZUS, co umożliwiłoby skrócenie czasu oczekiwania przedsiębiorcy na rejestrację.
Więcej danych przedsiębiorcy niezbędnych do dokonania rejestracji
Ministerstwo Gospodarki proponuje by dotychczasowe dane wymagane od przedsiębiorcy (wskazane w art. 25 ust. 1 ww. ustawy) wzbogacić m.in. o: nazwę spółki cywilnej, nazwę skróconą, informację o tym, czy spółka cywilna jest jedyną formą działalności przedsiębiorcy oraz o numer telefonu. Przy czym to przedsiębiorca ma mieć możliwość zdecydowania, czy jego numer telefonu ma być widoczny we wpisie, czy też nie. Proponuje się również zwiększenie danych wpisywanych do CEIDG z urzędu o numer PESEL, REGON, NIP spółek cywilnych.
Brak możliwości usunięcia informacji o zakazie prowadzenia działalności z CEIDG
W świetle obecnie obowiązujących przepisów na stronie CEIDG widoczne są informacje o przedsiębiorcach wobec których orzeczono zakaz prowadzenia działalności gospodarczej. Aby uniknąć zatarcia takiej informacji nie będzie już możliwe usunięcie danych o zakazie – nawet wówczas, gdy wpis zostanie usunięty z CEIDG.
Wykreślenie wpisów bez numeru PESEL
Projektodawcy proponują, by wykreśleniu z CEIDG podlegały wszystkie wpisy nie posiadające numeru identyfikacyjnego PESEL. Maksymalny termin, w którym przedsiębiorca będzie miał możliwość jego uzupełnienia ma wynosić 2 lata.
Iwona Karkus
PIT.pl
