Tarcza PFR 2.0: Odrzucony wniosek, o pomoc trzeba wnioskować ponownie

2017-07-12
Zapowiadane są zmiany w przepisach dotyczących podatków bezpośrednich dotyczących paliw. Teoretycznie danina obciąży handlujących paliwami, w praktyce jednak automatycznie zostanie ona przeniesiona w cenie paliwa na podróżujących pojazdami i kupujących paliwa.
Źródło: YAY foto
Zgodnie z uzasadnieniem do projektu ustawy, opłacie drogowej będzie podlegać wprowadzanie na rynek krajowy paliw silnikowych oraz gazu, wykorzystywanych do napędu silników spalinowych tj. czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, których przedmiotem są te paliwa silnikowe oraz gaz.
Projektowana stawka opłaty drogowej wynosi:
W efekcie zmiany, przy przeniesieniu obciążenia na kierowców, należy spodziewać się wzrostu ceny benzyn silnikowych, olejów napędowych oraz biokomponentów, a także ich mieszanek o 20 gr za litr.
Stawki opłaty drogowej będą ulegać podwyższeniu analogicznie jak stawki opłaty paliwowej na następny rok w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszych trzech kwartałów roku, w którym stawki ulegają zmianie, w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. Stawki opłaty drogowej będą ogłaszane przez ministra właściwego do spraw transportu w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski".
Niezależnie od podwyższenia cen paliwa, na handlujących paliwami spocznie kolejny obowiązek raportowy – przekazywać będzie trzeba informacje o opłacie drogowej oraz obliczać i wpłacać samą daninę w terminie:
Obowiązek zapłaty opłaty drogowej będzie się przedawniał z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zapłata powinna nastąpić.
Opłata drogowa stanowi przychód Funduszu Dróg Samorządowych i Krajowego Funduszu Drogowego w podziale po 50% dla każdego Funduszu. Ma być daniną celową, która służyć ma budowie i remontom krajowych dróg publicznych.
Piotr Szulczewski, VAT.pl