Nie wszystkim opłaca się zwlekanie z rozliczenie CIT-8 za 2022 rok. Kiedy odliczyć stratę?

Jak uzyskać zaświadczenie o niezaleganiu ze składkami ZUS? Gdzie złożyć wniosek ZUS-EWN? Czy można wysłać go przez Internet? Przed zmianami w opłacaniu składek ZUS od stycznia 2018 roku lepiej być pewnym, czy nie mamy nawet najmniejszych długów w ZUS, które mogą pozbawić płatnika ubezpieczenia.
Jak sprawdzić, czy nie mamy zaległości w ZUS? / YAY foto
Sytuacji, w których przedsiębiorca może potrzebować zaświadczenia o niezaleganiu ze składami ubezpieczeniowymi jest wiele, choćby starania o kredyt w banku czy udział w przetargu. Jednak w obliczu zmian, które czekają nasod 1 stycznia 2018 roku w zasadach opłacania składek ZUS wielu właścicieli firm może chcieć się upewnić, czy oby na pewno Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie zanotował na ich koncie jakiegoś kilkuzłotowego długu albo odsetek za 1-dniowe opóźnienie w przekazaniu należnych składek.
W tym celu płatnik ZUS musi złożyć wniosek o zaświadczenie ZUS-EWN. Można to zrobić w formie tradycyjnej, na papierowym druku, wysyłając listem poleconym lub osobiście zanosząc do ZUS. Chyba nikt nie lubi czasochłonnych wizyt w urzędach państwowych i każdy chciałby uniknąć oczekiwania w długiej kolejce. Dlatego najszybciej i najwygodniej wysłać taki wniosek elektronicznie przez Internet. Warunkiem jest posiadanie konta na Platformie Usług Elektronicznych (PUE). Wówczas płatnik może złożyć taki wniosek osobiście lub przez upoważnionego pełnomocnika. Wydanie zaświadczenia jest bezpłatne.
Jak naliczać odsetki w razie nieterminowo opłacanych składek ZUS?
Przedsiębiorca, który posiada uwierzytelniony profil PUE, po zalogowaniu się na PUE ZUS (także za pomocą profilu zaufanego ePUAP), po wybraniu:
może przystąpić do wypełniania formularza.
W zasadzie większość z pól wniosku zostaną wypełnione automatycznie danymi zapisanymi w PUE ZUS. Wnioskodawcy pozostaje podanie powodu, dla którego wnioskuje o wydanie zaświadczenia np. "w celu uzyskania kredytu" lub „w celu udziału w przetargu na zamówienie publiczne”. W dolnej części formularza należy wpisać miejscowość i ilość egzemplarzy zaświadczenia (to na wypadek, gdyby pomimo elektronicznego wniosku przedsiębiorca wybrałby sposób dostarczenia „do odbioru w ZUS” lub „tradycyjną pocztą”).
Wniosek należy zapisać, a następnie wysłać uwierzytelniając go jednym z trzech rodzajów podpisów:
Dokument zwrotny wysłany do płatnika przez ZUS elektronicznie pojawi się na PUE ZUS w sekcji "Dokumenty i wiadomości", w "Skrzynce odbiorczej". Znajdziemy tam "Odpowiedź z ZUS". Po kliknięciu w "Szczegóły" i "Przeglądaj dokument" otworzy się elektroniczne zaświadczenie o niezaleganiu ze składkami.
W zaświadczeniu ZUS potwierdzi, że na dzień wydania tego dokumentu dany płatnik nie ma zaległości w opłacaniu składek na:
Jeśli wszystkie wpłaty są poprawne na koncie płatnika ZUS, to powinien on otrzymać elektroniczną odpowiedź bardzo szybko tzn. „niezwłocznie”. Jeśli są jakieś nieprawidłowości, to ZUS ma 7 dni na udzielenie odpowiedzi.
Katarzyna Sudaj, PIT.pl