Skip to content

Ekspert wyjaśnia, co dalej z KSeF?

Już od 1 lutego 2026 roku ma zacząć obowiązywać KSeF dla czynnych jak i zwolnionych podatników VAT. Jak się przygotować na zmiany? Jakie obowiązki czekają przedsiębiorców tłumaczy ekspert. W ostatni poniedziałek kwietnia na stronie Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, który w całości dotyczy Krajowego Systemu e-faktur. 

Data wejścia KSeF w życie przesunięta

Przedstawiony projekt zakłada, że KSeF będzie obowiązkowy zarówno dla czynnych, jak i zwolnionych podatników VAT od 1 lutego 2026 r.

W związku z odroczeniem daty wejścia w życie obowiązkowego KSeF przesunięto również inne terminy dodatkowych odroczeń obowiązków związanych z wdrożeniem KSeF, tj.:

  1. okresu, w którym podatnicy będą mogli w sposób dotychczasowy, w okresie przejściowym po wprowadzeniu obowiązku KSeF, wystawiać faktury z kasy rejestrującej;
  2. odroczenia obowiązku dokonywania płatności przelewem z podaniem numeru KSeF;
  3. odroczenia kar wobec podatników za błędy związane ze stosowaniem obowiązku KSeF.

Okres przejściowy – warto przygotować się na zmiany

Okres przejściowy dla podatników wystawiających faktury uproszczone będzie trwał od 1 lutego do 31 lipca 2026 r. W tym czasie będą mogli wystawiać faktury na dotychczasowych zasadach. Okres przejściowy nie jest natomiast przewidziany dla podatników zwolnionych.

Uzasadnieniem dla odroczenia terminu wejścia w życie przepisów o Krajowym Systemie e-Faktur są wyniki przeprowadzonego audytu oraz niewielki stopień przygotowania przedsiębiorców na wdrażane rozwiązanie. Należy mieć na uwadze, że przedstawiony projekt ustawy dotyczy wyłącznie terminów wejścia w życie nowych przepisów. Ministerstwo Finansów prowadziło natomiast konsultację ze środowiskiem przedsiębiorców. Wyniki tych konsultacji nie zostały zawarte w przedstawionym projekcie. W tym zakresie Ministerstwo Finansów planuje opublikować oddzielny projekt ustawy. Biorąc pod uwagę historię wdrażania w Polsce systemu e-faktur i rozmiar uwag i zastrzeżeń kierowanych przez przedsiębiorców, w tym w szczególności przez środowisko księgowych, których najbardziej dotknie wdrożenie systemu, zakres zmian, który mógłby zostać wprowadzony przez obecne Ministerstwo Finansów mógłby być tak duży, że termin wejścia w życie KSeF 1 lutego 2026 roku może nie być zbyt odległy. Tym bardziej że na razie projekt zmian merytorycznych KSeF nie został jeszcze opublikowany.

Ekspert wyjaśnia co dalej z KSeF

Źródło: Shutterstock

Odroczenie KSeF a nakłady poniesione na zmiany

Z pewnością cieszy wsłuchanie się obecnego Ministra Finansów w głos podatników i odroczenie wejścia w życie KSeF. Rodzi się jednak pytanie co z przedsiębiorcami, którzy ponieśli już nakłady na wdrożenie tego systemu u siebie. Oczywiście mogą oni zaliczyć wydatki do kosztów uzyskania przychodu. Nie można jednak wykluczyć, że wydatki te nie musiały zostać poniesione w przypadku gdyby zakres zmian w KSeF spowodował konieczność ponownej modyfikacji używanych, lub zakup całkiem nowych programów księgowych.

Autor: Rafał Knap, radca prawny, kancelaria Graś i Wspólnicy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *