10.03 Czy zatrudniać rzecznika pracowników?
Coraz częściej słyszymy o tym, że firma zamierza zatrudnić „rzecznika pracowników”. Ma on przede wszystkim rozwiązywać trudne przypadki związane z prawem pracy, czy też kadrowo-płacowe, z którymi zmagają się pracownicy.
Komunikacja jest bardzo ważna w każdej firmie, szczególnie na linii pracownik – pracodawca. Rzecznik ma tę komunikację usprawniać. Ma to być swoisty powiernik pracowników – osoba, do której mogą zwrócić się z pytaniami dotyczącymi ich pracy, wątpliwościami, zastrzeżeniami, itp.
Pojawia się jednak pytanie, co dalej stanie się z problemami/ wątpliwościami zgłaszanymi przez pracowników takiemu rzecznikowi? – Pracodawca, zatrudniając rzecznika pracownika musi przewidzieć procedurę załatwiania zgłaszanych mu spraw przez osoby odpowiedzialne za określone sfery życia zakładu pracy. Brak takiej procedury spowoduje, że rzecznik będzie jedynie powiernikiem-terapeutą, który wysłucha pracownika, ale nie będzie w stanie zrobić niczego więcej – wyjaśnia Tomasz Skowroński z LexCare Opieka Prawna na Abonament.
Wynika z tego, że taki rzecznik powinien znać się nie tylko na prawie pracy i sprawach kadrowych, ale również po trochę być psychologiem i socjologiem oraz posiadać umiejętność nawiązywania kontaktu z innymi. Czy zatem nie jest to po prostu specjalista z działu HR? Czy rzecznik pracowników jest faktycznie stanowiskiem potrzebnym?
Barbara Sielicka
Bankier.pl
[email protected]
