
1 listopada to w 2025 roku nie tylko Święto Zmarłych. Jest to również ważna data z punktu widzenia KSeF. 1 listopada resort finansów udostępni Moduł Certyfikatów i Uprawnień (MCU). Z certyfikatami warto zapoznać się już dziś, bowiem będą one pełniły aż 4 ważne funkcje.
Już 1 listopada podatnicy będą mogli zacząć ubiegać się o tzw. certyfikaty KSeF. Będą one kluczowe bowiem pozwolą one na uwierzytelnienie przedsiębiorcy oraz w konsekwencji - swobodne wystawianie faktur. To jednak nie wszystko. Certyfikaty KSeF będą pełniły 4 funkcje, o czym piszemy poniżej.
» Kiedy najbliższe szkolenia z KSeF? Urząd Skarbowy podaje daty

Źródło: ksef.gov.pl
» Zbliża się kolejna ważna data dotycząca KSeF. 1 listopada przedsiębiorcy zyskają nową możliwość
Po co generować certyfikat KSeF? 4 ważne funkcje ...
Certyfikaty KSeF będą pełniły ważną rolę w szczególności w kontekście uwierzytelniania danych przedsiębiorcy. To jednak nie wszystko. Certyfikaty będą niezbędne również do wystawiania e-faktur na wypadek awarii systemu KSeF i w trybie „offline24”.
O pomoc w wyjaśnieniu znaczenia certyfikatów poprosiliśmy kierownika ds. analiz biznesowych i wymagań prawnych, Pana Bogdana Zatorskiego. Jak tłumaczy ekspert,,Wygenerowanie certyfikatów będzie ważne dla obsługi KSeF. Będą one pełniły 4 funkcje zwiększające bezpieczeństwo systemu:
- Uwierzytelnianie w systemie KSeF. Jest to obowiązkowy etap przed uzyskaniem dostępu do chronionych zasobów systemu KSeF API 2.0. Certyfikat KSeF, choć nie jest certyfikatem kwalifikowanym, jest honorowany w procesie uwierzytelniania jednoznacznie potwierdzając personalia logującej się osoby.
- Potwierdzenie tożsamości wystawcy faktury. Faktura ma konkretnego wystawcę, a certyfikat pozwala go jednoznacznie zidentyfikować.
- Realizacja operacji w trybie offline, w tym wystawiania faktur bezpośrednio w aplikacji fakturującej użytkownika. Jest to warunek konieczny do wystawiania faktur w tzw. trybie offline (w okresie trwania awarii, niedostępności KSeF) lub w trybie „offline24”, gdy podatnik zdecyduje się na taki sposób wystawiania faktur.
- Umożliwienie wygenerowania w aplikacji fakturującej użytkownika kodu QR, potwierdzającego autentyczność pochodzenia oraz integralność treści faktury wystawionej w trybie offline24, udostępnianej nabywcy poza KSeF".
Gdzie znaleźć moduł MCU i jak pobrać certyfikat KSeF?
Certyfikat będzie można uzyskać bezpośrednio w portalu KSeF od 1 listopada 2025 roku. Jak tłumaczy Krajowa Administracja Skarbowa ,,We wniosku o wydanie certyfikatu konieczne będzie podanie danych osoby fizycznej lub podmiotu uwierzytelnionego w KSeF. Po poprawnym przetworzeniu wniosku certyfikat KSeF zawierający przesłane dane zostanie wydany i będzie gotowy do pobrania przez wnioskującego".

Źródło: KAS - webinar
Jak uczula jednak Krajowa Administracja Skarbowa - osoby posiadające uprawnienia wtórne na podstawie KSeF 1.0. (do 31 października), będą zobowiązane zawnioskować ponownie o nadanie uprawnień w module KSeF MCU od 1 listopada 2025 roku.
Podręcznik KSeF - informacje ministerstwa o certyfikatach w pigułce
O certyfikaty KSeF będą musiały ubiegać się zarówno osoby fizyczne, jak i spółki. Osoby mające wątpliwości czy i jak ubiegać się o certyfikat zachęcamy do skorzystania z podręcznika KSeF autorstwa Ministerstwa Finansów. Sam poradnik jest obszerny, lecz kwestia certyfikartów została w prosty sposób opisana w części I - Rozpoczęcie korzystania z KSeF (strony 40 - 50).




