13.10 Obniż zaliczki na podatek, do końca października zaplanuj wyższe koszty listopada
Przedsiębiorcy mają niecały miesiąc by podjąć decyzję, jakie wydatki poniosą do końca listopada. Niska zaliczka za listopad odsuwa w czasie zaliczki na podatek dochodowy o kilka miesięcy.
Zaliczki miesięczne prowadzących działalność gospodarczą lub najem prywatny, o ile rozliczają się na zasadach ogólnych lub liniowo, za okres od stycznia do listopada, uiszcza się w terminie do dnia 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. Zaliczkę za grudzień, w wysokości zaliczki należnej za listopad, uiszcza się w terminie do dnia 20 grudnia roku podatkowego.
Końcowo, rozliczenie podatkowe następuje dopiero w dacie składania rocznej deklaracji podatkowej, czyli 30 kwietnia 2012 r. Stąd faktyczną płatność zaliczki za grudzień, przy prawidłowym planowaniu podatkowym, odsunąć można o 4 miesiące.
Jak optymalizować zaliczki listopada?
Istotne jest, by już w październiku odpowiednio zoptymalizować swoje decyzje podatkowe. Z jednej strony należy zatem przesunąć przychody ze sprzedaży towarów i usług na miesiąc październik lub grudzień, z drugiej – planowane koszty ponosić w listopadzie. Te dwa zabiegi pozwolą ograniczyć zaliczkę za listopad (płaconą do 20 grudnia) do minimum, a tym samym zmniejszyć zaliczkę za grudzień.
Warto pamiętać, że datą powstania przychodu jest dzień wydania towaru lub wykonania usługi, nie późniejszy jednak niż dzień wystawienia faktury lub uregulowania należności. Nie do tyczy to płatności na rzecz transakcji mających nastąpić w przyszłości, w następnych okresach. Jeżeli bowiem wydanie towarów lub wykonanie usług następuje w okresie późniejszym niż płatność – zaliczki uznaje się za przychód w okresie wydania towaru lub wykonania usługi (czyli zaliczki za towar wydany w listopadzie staną się przychodem listopada, a nie października; warto zatem towar wydać z magazynu jeszcze przed końcem października).
Powyższa zasada powoduje, że przy obecnie zawieranych umowach należy:
- ustalać zakończenie ich wykonania w październiku lub o ile to możliwe dopiero w grudniu,
- przyspieszyć dokonywane dostawy towarów i zakończyć je w październiku lub przenieść je na grudzień,
- w przypadku wykonywania usług w okresach rozliczeniowych ustalić, o ile to możliwe, zakończenie okresu rozliczeniowego co drugi miesiąc, na październik i grudzień, z pominięciem listopada.
W zakresie ponoszonych kosztów warto zastosować zasadę, że w październiku ponosi się jedynie koszty faktycznie niezbędne, a pozostałe przenosi na listopad.
W październiku należy natomiast dokonywać zakupu środków trwałych – gdyż raty amortyzacyjne naliczane są począwszy od miesiąca następującego po miesiącu wprowadzenia składnika majątku do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.
W przypadku zakupu wyposażenia lub środków trwałych o wartości do 3500 zł, zakup należy przenieść na miesiąc listopad. Koszty wyposażenia rozlicza się w dacie wystawienia dokumentu potwierdzającego zakup. W przypadku niskocennych środków trwałych i przyjęcia dla nich zasady amortyzacji jednorazowej – ratę amortyzacyjną rozlicza się w okresie wprowadzenia środka do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.
Podobnie należy optymalizować świadczone na rzecz przedsiębiorstwa usługi. Umowy należy zawierać w taki sposób, by zakończenie usług następowało w miesiącu listopadzie. W listopadzie warto również wykonywać płatności zaliczek na rzecz usług mających nastąpić w przyszłości (chodzi o zaliczki potwierdzane dokumentami wystawianymi w miesiącu listopadzie). Wydatki z tytułu zaliczek na usługi wykonywane w następnych miesiącach są kosztem w dacie wystawienia dokumentu, który potwierdza poniesienie kosztu (takim dokumentem może być np. otrzymana faktura zaliczkowa).
Piotr Szulczewski,
Analityk Bankier.pl
