Skip to content

Jak nie zapłacić VAT-u od nieodpłatnego przekazania

15.04 Jak nie zapłacić VAT-u od nieodpłatnego przekazania

Od 1 kwietnia 2011 r. podatnik, który chce się reklamować poprzez przekazanie gadżetów na rzecz swoich potencjalnych lub obecnych klientów, musi zapłacić VAT od nieodpłatnego przekazania upominków. Niekiedy jednak czynność nieodpłatna nie zostanie potraktowana jako odpłatna dostawa.

Przekazanie towaru zawierającego logo przedsiębiorcy, wskazującego na jego markę i w konsekwencji reklamującego jego działalność, było dotychczas bardzo popularną formą reklamy. Choć urzędy skarbowe podkreślały, że czynność taka powinna być zrównana z dostawą odpłatną i opodatkowana VAT, to linia orzeczeń sądów była jednolita i korzystna dla przedsiębiorców. Sądy uznawały, że zużycie następuje na cele służbowe, a co za tym idzie nie ma podstawy do naliczenia podatku VAT.

Od 1 kwietnia nie tak łatwo

Ostatnia zmiana przepisów uniemożliwia prowadzenie czynność reklamowych w dotychczasowej formie bez naliczenia podatku VAT. Jak podkreśla Tomasz Nierobisz, radca prawny i doradca podatkowy w Kancelarii DZNP z Krakowa, od 1 kwietnia 2011 roku darowizna towarów w ramach akcji marketingowo-promocyjnych podlega co do zasady opodatkowaniu VAT. Na nowelizacji ucierpi zatem przedsiębiorca, który nie dość, że wyda środki na zakup rozdawanych gadżetów, to dodatkowo czynność reklamy musi rozliczyć jako odpłatną dostawę i naliczyć VAT według stawki właściwej dla przekazywanych towarów.

Rozwiązaniem umowa marketingowa

Metodą na wyeliminowanie podatku VAT jest zawarcie umowy sponsoringowej z agencją reklamową lub innym podatnikiem zajmującym się czynnościami promocyjnymi. Jak wskazuje ekspert z Kancelarii DZNP, w tym schemacie agencja byłaby zobowiązana między innymi do zakupu towarów i ich dystrybucji wśród wybranych osób, a przedsiębiorca do zapłaty wynagrodzenia, obejmującego także koszt zakupionych i rozdystrybuowanych towarów. Nieodpłatne przekazanie towarów przez agencję nie byłoby wówczas opodatkowane.

Nie zapłacę VAT-u, odliczę tylko w części

Zawarcie umowy ma również swoje wady. Odliczenie VAT-u będzie możliwe tylko w części wynagrodzenia za świadczoną usługę, a część zapłaty obejmująca kwotę za dostarczane klientom towary reklamowe nie podlega odliczeniu . W tym kontekście ekspert z Kancelarii DZNP zaznacza, że ”ETS w wyroku C-55/09 wskazał, że wynagrodzenie płacone agencji przez przedsiębiorcę w części obejmującej koszt zakupu towarów przez agencję stanowi wynagrodzenie za dostawę tych towarów klientom. W tej części przedsiębiorca nie mógłby zatem odliczyć podatku naliczonego wynikającego z faktury wystawionej przez agencję”. Nie oznacza to jednak, że agencja marketingowa również jest pozbawiona prawa odliczenia VAT-u. Nabywa ona bowiem towar w celu realizacji usługi kompleksowej, jest to zatem czynność związana z prowadzeniem działalności opodatkowanej.

Przepisy korzystne dla pośredników

Nowelizacja podatku VAT okazała się korzystna również dla pośredników – firm marketingowych. Jak wskazuje zmieniony już art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania podatkiem jest obrót, za który uznaje się kwotę należną z tytułu sprzedaży pomniejszoną o kwotę należnego podatku. Co istotne, kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Dodając zwrot „lub osoby trzeciej”, ustawodawca dopuścił prawom by wynagrodzenie za czynność pochodziło nie od osoby, która uzyskała przysporzenie (w podejmowanym przypadku – od uzyskującego gadżet reklamowy), lecz od osoby trzeciej, czyli od zlecającego – sponsora akcji. Nie dochodzi tym samym do czynności nieodpłatnego przekazania, jaka miałaby miejsce, gdyby to sponsor, bez udziału podmiotu niezależnego, rozdał gadżety reklamowe.

Drobiazgi nadal pozostają nieopodatkowane

Zawieranie umów marketingowych konieczne jest wyłącznie przekazania dóbr wartościowych. Nadal bowiem w ramach czynności marketingowych przedsiębiorca może nie naliczać VAT-u od przekazania drobnych gadżetów, o wartości nabycia lub wytworzenia do 10 zł. Podobnie VAT nie wystąpi, gdy dochodzi do darowania towarów o łącznej wartości do 100 zł rocznie na rzecz jednego odbiorcy. W tym przypadku przekazujący prowadzić musi ewidencję pozwalającą na identyfikację obdarowanego klienta.

Piotr Szulczewski
Analityk Bankier.pl
Firma i Podatki

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *