Skip to content

Kapitał początkowy a wyższa emerytura

Wyliczony kapitał początkowy to wyższa emerytura. Gdzie jednak szukać dokumentów potwierdzających staż pracy i osiągane wynagrodzenie, które są niezbędne do wyliczenia kapitału początkowego?

Aby Zakład Ubezpieczeń Społecznych mógł wyliczyć kapitał początkowy należy najpierw wystąpić z wnioskiem w tej sprawie (druk ZUS Kp-1). Dodatkowo trzeba wypełnić specjalny kwestionariusz dotyczący okresów składkowych i nieskładkowych (druk ZUS Rp-6). I najważniejsza rzecz – występując o wyliczenie kapitału początkowego zainteresowany musi przedłożyć świadectwa pracy sprzed 1999 r. oraz zaświadczenie o zatrudnieniu i wynagrodzeniu od pracodawcy (druk ZUS Rp-7).

Co jednak zrobić gdy nie dysponuje się ani świadectwami pracy, ani zaświadczeniami od pracodawcy? Przede wszystkim nie należy załamywać rąk. Najpierw należy sprawdzić czy zakład pracy, w którym świadczyło się pracę przed 1999 r. nadal istnieje. Jeżeli istnieje to sprawa jest bardzo prosta. Trzeba się udać do byłego pracodawcy i poprosić o wydanie dokumentacji poświadczającej przebyty okres zatrudnienia i otrzymywane wynagrodzenie. Istnieje też możliwość, że zakład pracy nie istnieje, ale jest jego następca prawny. Wówczas to właśnie następca prawny zlikwidowanej już firmy powinien wystawić zaświadczenie o stażu pracy i wypłaconej pensji. W przypadku gdy pracodawca sprzed 1999 r. nie istnieje dokumentację osobowo-płacową może wystawić jego organ założycielski (najczęściej wojewoda) lub organ nadrzędny tj. urząd centralny bądź ministerstwo. Jeżeli poszukiwania niezbędnej do wyliczenia kapitału początkowego dokumentacji nadal nie przynoszą skutku kroki należy skierować do jednego z działających w kraju archiwów państwowych lub przejściowych. W wyszukaniu odpowiedniego archiwum pomocny będzie Zakład Ubezpieczeń Społecznych, który dysponuje wykazem archiwów. Co więcej wykaz archiwów dostępny jest na stronie internetowej Zakładu. Także na stronie internetowej ZUS jest baza zlikwidowanych zakładów pracy wraz ze wskazaniem archiwum, w którym przechowywana jest jego dokumentacja kadrowo-płacowa. Informacji tego typu można również zasięgnąć na salach obsługi klienta ZUS.

Należy też pamiętać o dokładnym sprawdzeniu swoich domowych archiwów. Okresy zatrudnienia mogą bowiem potwierdzać legitymacje ubezpieczeniowe z wpisami od pracodawcy, umowy o pracę, angaże, powołania, wpisy w starych dowodach osobistych, czy pisma kierowane przez zakład pracy do pracownika w czasie trwania zatrudnienia (jeżeli na ich podstawie można ustalić okres zatrudnienia).

Więcej informacji na temat poszukiwania i gromadzenia dokumentacji osobowo-płacowej dostępnych jest na stronie internetowej www.zus.pl.

Redakcja: Rzecznik Prasowy ZUS

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *