Skip to content

Co w koszty w okresie zawieszenia działalności

Ze względu na stan zdrowia wielu podatników, prowadzących firmy zawiesza działalność gospodarczą. Mimo zawieszenia działalności przedsiębiorcy ponoszą koszty. Są to opłaty za najem biura, telefony, podatki od nieruchomości, opłaty za serwis internetowy (za okres wypowiedzenia tych umów). W zaistniałej sytuacji osoby zawieszające działalność zastanawiają się, czy mają prawo wykazywać i rozliczać koszty poniesione w okresie zawieszenia działalności gospodarczej.

Podatniczka 15.12.2009 r. zawiesiła działalność gospodarczą. Powodem był i jest zły stan zdrowia. Nie zlikwidowała biura, gdyż chce dalej kontynuować działalności. Mimo zawieszenia działalności podatniczka ponosi koszty, tj. opłaty za najem biura, telefony, podatki od nieruchomości, opłaty za serwis internetowy (za okres wypowiedzenia tych umów). Koszty te zostały wskazane w formularzu VAT-7 oraz zaksięgowane w księdze przychodów i rozchodów. Podatniczka podkreśliła, że w okresie zawieszenia działalności gospodarczej nie zawierała żadnych umów. Powstała wątpliwość, czy podatniczka ma prawo wykazywać i rozliczać koszty poniesione w okresie zawieszenia działalności gospodarczej.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie (8.09.2010, sygn. IPPB1/415-594/10-3/JB) odpowiedział na pytanie podatniczki.

Podatnicy osiągający dochody z działalności gospodarczej są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy. Nadto podatnik osiągający dochody z działalności gospodarczej, który na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej zawiesił wykonywanie działalności gospodarczej, jest zwolniony, w zakresie tej działalności, z ww. obowiązków.

Organ poinformował, że aby podatnik był zwolniony z obowiązku zapłaty zaliczek na podatek dochodowy, w okresie zawieszenia działalności gospodarczej nie może on wykonywać działalności gospodarczej, tj. usług będących przedmiotem tejże działalności. Może jednak wykonywać czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, przyjmować należności lub regulować zobowiązania powstałe przed datą zawieszenia wykonywania działalności.

Zwolnienie z obowiązku uiszczania zaliczek nie zwalnia z obowiązku prowadzenia w sposób prawidłowy stosownej ewidencji księgowej i ujmowania w niej tych zdarzeń gospodarczych, które podatnik zgodnie z zapisami ustawy o swobodzie działalności gospodarczej ma prawo dokonywać w okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej.

Warszawska izba uznała także, że w przypadku źródła przychodów, jakim jest prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej można przyjąć, iż kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

O tym co jest celowe i potrzebne, czyli racjonalnie uzasadnione w prowadzonej działalności, decyduje podmiot prowadzący działalność gospodarczą, a nie organ podatkowy.

Wobec tego opłaty za najem biura, telefony, podatki od nieruchomości, opłaty za serwis internetowy (za okres wypowiedzenia tych umów) mogą być uwzględnione przez podatniczkę przy ustaleniu dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, skoro zobowiązanie do ich poniesienia powstało przed zawieszeniem działalności gospodarczej. Wydatki te należy wówczas uznać za pośrednio związane z działalnością gospodarczą i mające związek z zachowaniem źródła przychodów.

Anna Pokrywczyńska
PIT.pl & VAT.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *