Skip to content

Zobacz, czy już bez przeszkód możesz przesyłać faktury drogą elektroniczną

22.12 Zobacz, czy już bez przeszkód możesz przesyłać faktury drogą elektroniczną

Vademecum VATNaczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 20 maja 2010 r. (sygn. akt I FSK 1444/09) rozpatrywał sprawę w zakresie często poruszanego ostatnio zagadnienia, dotyczącego możliwości odliczania podatku z faktury przesłanej drogą elektroniczną, a następnie wydrukowanej przez podmiot dokonujący odliczenia.

W wyroku tym sąd przychylił się do stanowiska zgodnie, z którym dopuszczalne i poprawne – na podstawie obowiązujących przepisów prawa krajowego i wspólnotowego – jest działanie polegające na wystawieniu faktury w formie elektronicznej, przesłanie jej odbiorcy również w takiej formie, a następnie wydrukowanie tych dokumentów przez oba podmioty – strony transakcji (wystawcę faktury i jej odbiorcę). Na podstawie tak uzyskanej (papierowej już) faktury istniałaby możliwość dokonywania odliczenia podatku naliczonego przez podatnika, który ją otrzymał w ten sposób, a następnie wydrukował.

Jednocześnie sąd poddając analizie przepisy zarówno krajowej jak i wspólnotowej regulacji doszedł do wniosków, że powszechnie obowiązujące przepisy nie ograniczają możliwości posługiwania się fakturami, co prawda w wersji papierowej, ale przesłanymi za pomocą drogi elektronicznej. Sąd stwierdził, iż „(…) Należy zatem z jednej strony stwierdzić, że w świetle prawa wspólnotowego podatnicy powinni mieć w prawodawstwie krajowym zagwarantowaną możliwość sporządzania i przesyłania faktur w formie elektronicznej, bez konieczności przechowywania ich w tej samej formie, z drugiej strony natomiast, krajowe rozporządzenie w sprawie faktur elektronicznych (przy braku innych regulacji w tym zakresie) wprost reguluje wyłącznie sytuacje, w których zarówno sporządzenie, jak i przesłanie oraz przechowywanie tych faktur następuje w formie elektronicznej„.

Zwróć uwagę, iż Polskie przepisy ustawy o VAT w art. 106 ust. 1 nie mówią nic o konieczności sporządzenia faktur w określonych formach. Przepis ten mówi wyłącznie o obowiązku wystawiania faktury przez podatnika VAT, która to faktura będzie stwierdzała w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy.

Bardziej szczegółowe wytyczne dotyczące wystawiania faktur w formie elektronicznej, zostały zawarte w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie e-faktur. Tam jednak (co również podnosi sąd w wydanym orzeczeniu), prawodawca nie zawarł przepisów uniemożliwiających przesyłanie faktury drogą elektroniczną, która następnie przez obie strony transakcji będzie wydrukowana i w takiej formie (papierowej) przechowywana przez wymagany przepisami okres.

NSA przyjmując takie stanowisko, oprócz argumentów wskazanych powyżej w swoich rozważaniach opierał się również w szczególności na wykładni funkcjonalnej przepisów dotyczących wystawiania faktur. Należy, bowiem zauważyć, że w bardzo szybko rozwijającym się obrocie gospodarczym (w szczególności tym, który dotyczy kontrahentów działających w dużej odległości od siebie) niezbędna jest permanentna i dobrze zorganizowana wymiana informacji, dokumentów etc. Poza tym każdy przedsiębiorca powinien dążyć do minimalizacji kosztów prowadzonej działalności, do czego przychyla się również Unia Europejska. Zatem zdaniem sądu – nie jest zasadne przyjmowanie rozwiązań, które utrudniają osiągnięcie takich założeń i dodatkowo generują koszty tym bardziej, że takie działanie nie jest zabronione wprost ani przez prawodawcę krajowego, ani przez jego wspólnotowy odpowiednik.

„(…) Za rozstrzygnięciem wspieranym przez wykładnię prowspólnotową przemawiają również względy racjonalności i sprawności funkcjonowania obrotu gospodarczego, a także postępu technologicznego oraz upowszechnienia się elektronicznych środków komunikacji oraz przesyłania danych. Naczelny Sąd Administracyjny podziela argumenty strony, że posługiwanie się fakturami sporządzanymi i przekazywanymi w formie elektronicznej znacznie przyspiesza obrót gospodarczy oraz pozwala na pewne oszczędności. Posługiwanie się takimi fakturami, drukowanymi przez strony transakcji na papierze i w tej formie przechowywanymi, nie zmniejsza przy tym bezpieczeństwa obrotu prawnego w porównaniu z sytuacją, w której faktury od samego początku mają postać papierową i w takiej formie są przekazywane nabywcy„.

Do uznania za poprawne faktur przesłanych za pomocą drogi elektronicznej, które następnie są drukowane i pozostają przechowywane w formie papierowej nie stoją na przeszkodzie również i regulacje dotyczące wymogów formalnych, jakie powinny posiadać wskazane dokumenty. Faktura wydrukowana i przesłana pocztą tradycyjną, jak i faktura doręczona osobiście (w formie papierowej) nie różni się, bowiem niczym od faktury otrzymanej drogą mailową, a następnie osobiście wydrukowanej przez podatnika.

Musisz jednak pamiętać o jednym „drobnym” szczególe. Otóż zauważ, że takie stanowisko NSA nie jest do końca zgodne z obowiązującymi przepisami prawa wspólnotowego, a dokładniej z ostatnim zdaniem art. 233 Dyrektywy 112, które stwierdza, iż „Faktury mogą być jednak przesyłane lub udostępniane drogą elektroniczną przy zastosowaniu innych metod, z zastrzeżeniem ich akceptacji przez zainteresowane państwo lub państwa członkowskie?.

Chociaż dokonana przez sąd wykładnia prowspólnotowa obowiązujących przepisów, z pewnością miała na celu ułatwienie życia podatników, to jednak nie można w chwili obecnej z całą pewnością stwierdzić, że taka właśnie będzie linia orzecznictwa sądownictwa administracyjnego. Dlatego też najbezpieczniej jest (przed bezwzględnym uznaniem słuszności stanowiska NSA) poczekać na rozwój wydarzeń, związanych z opisanym powyżej problemem, czyli na kolejne orzeczenia sądów w tej materii.

5 powodów, dla których musisz mieć poradnik „Vademecum VAT

Jeśli rozliczasz VAT, to niezależnie od tego, czy jesteś księgowym czy przedsiębiorcą musisz pamiętać, że zdecydowana większość kontroli podatkowych prowadzonych przez fiskusa dotyczy właśnie tego podatku. Właśnie po to, abyś Ty mógł spać spokojnie przy¬gotowaliśmy publikację „Vademecum VAT”. Tylko tu i tylko Tobie nasi autorzy – doskonali specjaliści i doświadczeni praktycy – podpowiedzą, jak uniknąć błędów i nie narazić się fiskusowi przy rozliczeniach vatowskich. Dzięki „Vademecum VAT”:

  • Unikniesz błędów, które mogą kosztować fortunę.
  • Zapomnisz o problemach z prawidłowym interpretowaniem przepisów vatowskich.
  • Poznasz rozwiązanie najczęstszych problemów z rozliczaniem VAT.
  • Otrzymasz informację o wszystkich planowanych zmianach w VAT wraz z analizą ich skutków dla Twojej firmy.
  • Zapewnisz sobie stałe i bezpłatne indywidualne porady eksperta.

Nie zwlekaj, więc i zamów poradnik „Vademecum VAT” już teraz! http://www.vademecumvat.pl/wip/obce/ 

Źródło: Vademecum VAT

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *