Zgodnie z obowiązującymi przepisami [1] w przypadku złożenia przez przedsiębiorcę wniosku o udzielenie subwencji finansowej w ramach projektu Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju S.A. (PFR), ZUS przekazuje do PFR dane dotyczące stanu zatrudnienia oraz salda na koncie płatnika.
» Wniosek o zwolnienie z ZUS utrudnia uzyskanie finansowania z PFR
Jeżeli w odpowiedzi na swój wniosek otrzymałeś informację o negatywnym wyniku weryfikacji spełnienia przez Ciebie warunków otrzymania subwencji i masz wątpliwości co do poprawności tej weryfikacji, sprawdź według jakich zasad ZUS przekazał dane do PFR. Na tej podstawie możesz samodzielnie sprawdzić, czy dane, które posiada ZUS w oparciu o złożone przez Ciebie do ZUS dokumenty, zgadzają się z informacją, jaką wskazałeś we wniosku o subwencję w banku. Możesz też złożyć wniosek do ZUS w celu uzyskania informacji, jakie dane przekazał do PFR.
» Umorzenie mikropożyczek bez konieczności składania dodatkowych wniosków
Kolejny wniosek o subwencję złóż dopiero po wyjaśnieniu rozbieżności i upewnieniu się, że spełniasz warunki do jej uzyskania zgodnie z zasadami opisanymi w tym artykule.
» Tarcza Finansowa PFR: od 18 maja odwołania w sprawie zbyt niskich subwencji
Dane o stanie zatrudnienia
Dane o stanie zatrudnienia ZUS ustala i przekazuje do PFR według:
- imiennych raportów rozliczeniowych za 12/2019 na dzień 31 grudnia 2019 r.,
- imiennych raportów rozliczeniowych za okres, dla którego upłynął termin składania dokumentów na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego miesiąc złożenia wniosku o subwencję, np.:
- dla wniosku o subwencję złożonego 29 kwietnia 2020 r. stan zatrudnienia ustalamy na dzień 31 marca 2020 r. według dokumentów za 02/2020,
- dla wniosku o subwencję złożonego 5 maja 2020 r. stan zatrudnienia ustalamy na dzień 30 kwietnia 2020 r. według dokumentów za 03/2020,
- imiennych raportów rozliczeniowych za miesiąc odpowiadający nazwie miesiąca złożenia wniosku w roku poprzednim, np.:
- dla wniosku złożonego 28 kwietnia 2020 r. ustalamy stan zatrudnienia według dokumentów za 04/2019,
- dla wniosku złożonego 7 maja 2020 r. stan zatrudnienia ustalamy według dokumentów za 05/2019.
Dane dotyczące stanu zatrudnienia ZUS przekazuje w rozbiciu na liczbę pracowników, liczbę etatów, liczbę współpracowników – według kryteriów:
- Liczba pracowników to liczba ubezpieczonych, za których płatnik złożył:
- imienne raporty rozliczeniowe ZUS RCA z kodami tytułów ubezpieczenia: 0110, 0111, 0125, 0126. Z tej liczby wyłączone są osoby, za które płatnik składek wykazał zerową podstawę wymiaru składek i jednocześnie w tym samym okresie rozliczeniowym złożył:
- imienny raport rozliczeniowy z kodem tytułu ubezpieczenia 1240 lub 1211 oraz
- imienny raport rozliczeniowy ZUS RSA z kodem świadczenia/przerwy 311, 315, 319, 320, 325, 326, 121, 122 za cały okres rozliczeniowy,
- imienne raporty rozliczeniowe ZUS RSA z kodami świadczenia/przerwy innymi niż 311, 315, 319, 320, 325, 326, 121, 122 i jednocześnie nie złożył imiennego raportu rozliczeniowego ZUS RCA.
- Liczba etatów to suma etatów z imiennych raportów rozliczeniowych ZUS RCA złożonych za ubezpieczonych z kodami tytułów ubezpieczenia: 0110, 0111, 0125, 0126.
Ważne!
Wymiar czasu pracy większy niż pełen etat został ograniczony do 1. Pozostałe wartości zaokrąglane są do 2 miejsc po przecinku. Do liczby etatów nie jest dodawany wymiar czasu pracy osób, za które płatnik składek wykazał zerową podstawę wymiaru składek i jednocześnie w tym samym okresie rozliczeniowym złożył:
- imienny raport rozliczeniowy z kodem tytułu ubezpieczenia 1240 lub 1211 oraz
- imienny raport rozliczeniowy ZUS RSA z kodem świadczenia/przerwy 311, 315, 319, 320, 325, 326, 121, 122 za cały okres rozliczeniowy,
oraz wymiar czasu pracy osób, za które płatnik składał wyłącznie raport RSA.
- Liczba współpracowników to liczba ubezpieczonych podlegających ubezpieczeniom społecznym, za których płatnik złożył:
- imienne raporty rozliczeniowe ZUS RCA i ZUS RSA z kodami tytułów ubezpieczenia: 0411, 0417, 0426, 0428, 0200, 2241, 2242, 0511, 0545, 1240, 1211, 0120
Ważne!
Dla kodu tytułu ubezpieczenia 0120 sumowany jest wymiar czasu pracy wynikający z raportu rozliczeniowego według takich samych zasad, jak stosowane przy ustalaniu liczby etatów,
- imienne raporty rozliczeniowe ZUS RSA z kodem świadczenia/przerwy 311, 315, 319, 320, 325, 326, 121, 122 i równocześnie nie złożył raportu rozliczeniowego ZUS RCA z kodem tytułu ubezpieczenia 0110, 0111, 0125, 0126.
Dane o saldzie
Dane o saldzie dotyczą składek na ubezpieczenia społeczne (FUS). ZUS ustala je i przekazuje do PFR w zakresie:
- salda według stanu na 31 grudnia 2019 r. i według stanu na dzień zapytania z PFR (banku) odrębnie dla każdej z dat,
- wyniku sprawdzenia, czy kwota zadłużenia nie przekracza 8,70 zł (parametr określony przez PFR),
- jeśli nie ma zadłużenia, przekazujemy informację, że płatnik nie zalega w opłacaniu składek,
- jeśli całe zadłużenie albo jego część jest objęte układem ratalnym lub odroczeniem terminu płatności, przekazujemy informację o objęciu całości albo części zadłużenia ulgą,
- jeśli jest zadłużenie, w każdym przypadku przekazujemy informację o tym, czy jest złożony wniosek o zwolnienie z obowiązku opłacania składek (RDZ), który jest rozpatrywany przez ZUS.
Jak samodzielnie możesz zweryfikować czy dane, które posiadamy na podstawie złożonych przez Ciebie do nas dokumentów i które przekazaliśmy do PFR, zgadzają się z informacją, jaką wskazałeś we wniosku o subwencję w banku
Zweryfikuj u siebie dokumenty rozliczeniowe, które przekazałeś do ZUS, za poszczególne okresy z uwzględnieniem powyższych zasad. Ustal, czy wskazałeś we wniosku o subwencję prawidłowe dane. Jeśli znajdziesz w swoich dokumentach błąd, możesz wysłać do nas korektę. Na każdym etapie możesz też wystąpić z wnioskiem o informację, jakie dane przekazaliśmy do PFR. Jednak w przypadku, gdy uznasz, że niezbędna jest korekta, rekomendujemy złożenie takiego wniosku po złożeniu przez Ciebie korekty. Dzięki temu uzyskasz potwierdzenie, jakie dane mamy zewidencjonowane na Twoim koncie w ZUS. W dalszej części artykułu dowiesz się, jak złożyć wniosek o informację, jakie dane przekazaliśmy do PFR.
Jak złożyć wniosek o potwierdzenie informacji przekazanych przez ZUS do PFR
Jeśli chcesz się dowiedzieć, jakie dane przekazaliśmy do PFR lub jakie dane mamy zewidencjonowane po Twoich korektach, możesz złożyć wniosek o informację o stanie konta płatnika składek (RD-3). Musisz dołączyć do niego załącznik „Potwierdzenie informacji przekazanych przez ZUS do Polskiego Funduszu Rozwoju S.A. (PFR) do rozpatrzenia wniosku o udzielenie subwencji finansowej w ramach projektu” (RD-PFR). W załączniku wskaż, czego dotyczy Twoje pytanie: liczby pracowników/etatów czy salda.
Ważne!
- Załącznik RD-PFR znajdziesz tylko na naszej stronie www.zus.pl w wersji edytowalnej (załącznik RD-PFR, plik pdf 198kb) oraz w wersji do wydruku (załącznik RD-PFR, plik pdf 177kb).
- Natomiast wniosek RD-3 jest dostępny zarówno na naszej stronie http://www.zus.pl/, jak również na portalu PUE ZUS.
Wniosek RD-3 wraz z załącznikiem RD-PFR możesz do nas złożyć:
- drogą elektroniczną przez PUE ZUS (skorzystaj z instrukcji plik docx 492kb)
- za pośrednictwem poczty
- osobiście w placówce ZUS – na przykład do skrzynki na dokumenty oznakowanej napisem „Tarcza Antykryzysowa”.
[1] ustawa z 16 kwietnia 2020 r. o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (Dz.U. z 2020 r. poz. 695) oraz ustawa z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 2020 r. poz. 266, 321, 568, 695).
Źródło: ZUS.pl
