27.01 Zwrot akcyzy zawartej w cenie paliwa – co Ministerstwo Finansów odpowiedziało na propozycję PiS?
W nawiązaniu do przedstawionej przez Prawo i Sprawiedliwość propozycji dot. paliw silnikowych, w zakresie podatku akcyzowego Ministerstwo Finansów informuje, że:
Proponowane przez PiS podwyższenie kwoty zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej z 0,95 zł/l do 1,35 zł/l, jest niemożliwe do zrealizowania, ponieważ wprowadzona z dniem 1 stycznia 2012 r. akcyza na olej napędowy (wynosząca 1,196 zł/l) jest o 15 gr/l niższa od proponowanej wartości zwrotu.
Odnośnie informacji o wniosku Wielkiej Brytanii o obniżenie podatku akcyzowego, wskazać należy, że Decyzja wykonawcza Rady z dnia 24 listopada 2011 r. upoważniająca Zjednoczone Królestwo do stosowania obniżonych poziomów opodatkowania paliw silnikowych ma ograniczony zasięg terytorialny. Dotyczy ona tylko wysp Hebrydów Zewnętrznych i Wewnętrznych, Orkadów, Szetlandów, wysp zatoki Firth of Clyde oraz wysp Scilly. Decyzja ta uzasadniona była geograficznym położeniem wysp, a co za tym idzie wysokimi kosztami dystrybucji paliw w odlegle regiony Wielkiej Brytanii (ląd-wyspy)
Decyzja Rady zawiera ponadto klauzulę, mówiącą o tym, że nawet w przypadkach ww. obniżki podatku akcyzowego, stawki te muszą być jednak zgodne z wielkością minimalnej stawki podatku akcyzowego wynikającej z dyrektywy Rady 2003/96/WE w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej.
Art. 19 dyrektywy Rady 2003/96/WE, na podstawie którego są możliwe tego typu obniżki podatku akcyzowego wskazuje, że Komisja badając wniosek bierze pod uwagę m.in. prawidłowe funkcjonowanie rynku wewnętrznego jak również konieczność zapewnienia uczciwej konkurencji. W praktyce oznacza to możliwość obniżki stawek akcyzy tylko do minimów funkcjonujących we wszystkich krajach unijnych. Podkreślić należy, że Polska wymagane minimum na olej napędowy osiągnęła dopiero w tym roku.
Dla przykładu stawki podatku akcyzowego na olej napędowy i benzynę w Zjednoczonym Królestwie wynoszą odpowiednio: 579 Eur/1000 l i 667,93 Eur/1000 l a w Polsce 330 Eur/1000 l i 359 Eur/1000 l.
Udział podatku akcyzowego w cenie paliw silnikowych w poszczególnych latach kształtował się następująco:
| 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | |
| benzyna | 46,44% | 36,48% | 32,20% | 28,66% |
| olej napędowy | 31,10% | 27,51% | 22,44% | 18,75% |
