
ZUS ZFA - jak wypełnić i skorygować?
Dokument ZUS ZFA służy do zgłoszenia płatników składek będących osobami fizycznymi. Dokument ZUS ZFA wypełniasz jako płatnik składek w celu zgłoszenia:
- płatnika składek,
- zmiany danych płatnika składek (z wyjątkiem zmiany danych identyfikacyjnych płatnika, które należy zgłosić na formularzu ZUS ZIPA),
- korekty danych płatnika składek (z wyjątkiem korekty danych identyfikacyjnych płatnika, które należy zgłosić na formularzu ZUS ZIPA).

Źródło: ZUS.pl
Jeśli jesteś przedsiębiorcą, zgłoszenia siebie jako płatnika składek dokonujesz w formie wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej na formularzu CEIDG-1 drogą elektroniczną lub w urzędzie gminy – osobiście lub listem poleconym.
ZUS na podstawie danych przekazanych z CEIDG sporządzi za Ciebie dokumenty zgłoszeniowe płatnika składek. Odpowiednio do zakresu informacji podanych we wniosku CEIDG-1 ZUS sporządzi:
- zgłoszenie płatnika składek – na formularzu ZUS ZFA,
- informację o numerach bankowych płatnika składek – na formularzu ZUS ZBA,
- informację dotyczącą adresów prowadzenia działalności gospodarczej – na formularzu ZUS ZAA.
Dlatego też pamiętaj, aby nie składać tych dokumentów osobiście ani nie przekazywać ich pocztą.
Zasady wypełniania informacji o numerach bankowych płatnika składek ZUS ZBA i informacji o adresach prowadzenia działalności gospodarczej ZUS ZAA znajdziesz w poradniku ZUS ZBA informacja o numerach rachunków bankowych płatnika składek. Jak wypełnić i skorygować [2633 kB].
Zmiany i korekty danych płatnika składek, podlegających wpisowi do ewidencji działalności gospodarczej, zgłaszasz także na wniosku CEIDG-1 składanym w organie ewidencyjnym.
Danymi podlegającymi wpisowi do ewidencji prowadzenia działalności są:
- oznaczenie przedsiębiorcy,
- numer ewidencyjny PESEL, o ile przedsiębiorca go posiada,
- numer NIP przedsiębiorcy, o ile go posiada,
- miejsce zamieszkania i adres przedsiębiorcy, a jeżeli stale wykonujesz działalność poza miejscem zamieszkania, to również miejsce i adres zakładu głównego, oddziału lub dodatkowego miejsca wykonywania działalności gospodarczej,
- określenie przedmiotu wykonywanej działalności gospodarczej zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD),
- data rozpoczęcia działalności gospodarczej,
- numer telefonu kontaktowego i adres poczty elektronicznej, o ile przedsiębiorca je posiada,
- informacja o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej oraz o wznowieniu wykony - wania działalności gospodarczej.
Ogólne zasady sporządzania dokumentów zgłoszeniowych płatnika składek oraz terminy i formy ich przekazywania znajdziesz w poradniku Ogólne zasady wypełniania i korygowania dokumentów ubezpieczeniowych [10 843 kB].
Źródło: ZUS.pl




