Skip to content

Zgłoszenia INTRASTAT tylko elektronicznie

Zgłoszenia INTRASTAT tylko elektronicznie

Nie będzie już możliwości wysyłki papierowych zgłoszeń INTRASTAT. Do tej pory istniała możliwość wyboru papierowej bądź elektronicznej formy zgłoszenia. 

Kolejne problemy w aplikacji ePłatnik

Źródło: YAY foto

Na skutek zmiany brzmienia art. 98 ust. 2 ustawy Prawo celne, utraciło moc rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 3 listopada 2010 r. w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Tym samym koniecznym stało się wydanie nowego rozporządzenia regulującego kompleksowo problematykę prowadzenia zgłoszeń. Projektowane w tej materii rozporządzenie zawiera szereg istotnych zmian, które wpłyną na działania przedsiębiorstw. 

Zgodnie z postanowieniami art. 97 pkt 1 ustawy Prawo celne zgłoszenie INTRASTAT i korekta zgłoszenia INTRASTAT będzie dokonywane wyłącznie w postaci elektronicznej. Po zmianie zrezygnowano również z określonych w obecnie obowiązujących przepisach wzorów deklaracji, gdyż w ramach komunikacji elektronicznej przewiduje się wyłącznie obsługę komunikatów XML.

Wymiana informacji INTRASTAT z organami celnymi drogą elektroniczną

dokonywana będzie poprzez Platformę Usług Elektronicznych Służby Celnej, PUESC.

Dokumenty INTRASTAT przesyłane organom celnym podpisywać będzie trzeba jedną z poniższych metod:

  • bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu w rozumieniu ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. z 2013 r. poz. 262, z 2014 r. poz. 1662 oraz z 2015 r. poz. 1893),
  • profilem zaufanym ePUAP w rozumieniu art. 3 pkt 15 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2014 r. poz. 1114 oraz z 2016 r. poz. 352),
  • podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego certyfikatu niekwalifikowanego Służby Celnej, albo
  • w inny sposób zapewniający potwierdzenie pochodzenia oraz integralności przesłanych danych w postaci elektronicznej, jeżeli w przepisach wydanych na podstawie art. 3b § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) minister właściwy do spraw finansów publicznych umożliwił podpisywanie określonych dokumentów w taki sposób.

Po wyeliminowaniu papierowej wersji zgłoszeń statystycznych, również wszelkie adnotacje dotychczas na nich nanoszone będą nanoszone w systemie teleinformatycznym.

Natomiast  korekty zgłoszeń dokonanych przed dniem wejścia w życie zmienionego rozporządzenia mogą być przeprowadzane w formie papierowej.

Przepisy o elektronicznej formie zgłoszeń wchodzą w życie w terminie 14 dni od dnia opublikowania rozporządzenia w sprawie zgłoszeń INTRASTAT.  

Na nowych drukach INTRASTAT – wywóz numer VAT-UE obowiązkowy

Oprócz elektronicznej formy przesyłania zgłoszeń, jako nowość wprowadzane będzie też obowiązkowe podawanie numeru identyfikacyjnego VAT-UE kontrahenta – w przypadku zgłoszenia INTRASTAT w wywozie. Obecnie dana ta jest podawana przez zgłaszających jako dana nieobowiązkowa.

Piotr Szulczewski, VAT.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *