Obecnie z zakupów grupowych skorzystało już ponad 3,2 mln osób. W ubiegłym roku ten segment rynku był wart ponad 40 mln złotych. Szacuje się że rok 2011 pod tym względem z pewnością będzie kilkakrotnie większy.
Przybywa portali internetowych, które oferują zakupy grupowe. Korzystanie z tego typu usług jest nie tylko wygodnym sposobem zakupów dla klientów, ale również efektywną reklamą firmy, która oferuje tam swoje produkty lub usługi. Dlatego też coraz więcej firm chce zaistnieć w tego typu przedsięwzięciu.
Wraz z rosnącą popularnością zakupów grupowych, rośnie zainteresowanie tego typu transakcjami przez organy podatkowe. Co do zasady, konsument nie ponosi tu żadnego ryzyka podatkowego. Konsekwencje podatkowe obejmą jednak organizatora, którym jest portal internetowy oraz firmę oferującą swoje produkty i usługi na sprzedaż (dalej: Oferenta).
Na pytania o to, w którym momencie powstanie obowiązek podatkowy oraz co można uznać za koszty uzyskania przychodu odpowiadają Tomasz Piekielnik – doradca podatkowy, oraz Tomasz Kaczmarski – konsultant podatkowy, Piekielnik i Partnerzy.
W którym momencie powstanie przychód do opodatkowania dla portalu internetowego oferującego zakupy grupowe (Organizatora)?
Wynagrodzenie Organizatora jest obliczane na podstawie prowizji od produktów i usług oferowanych przez Oferenta. W związku z powyższym przychód do opodatkowania u Organizatora powstaje w wysokości należnej mu prowizji. Problematyczna jest jednak kwestia wskazania momentu uzyskania przychodu.
Współpraca między portalem a Oferentem może bowiem przybrać dwojaką postać. Pierwsza z nich polega na jednorazowej umowie, dotyczącej prowadzenia konkretnej kampanii promocyjnej. Drugą natomiast możliwością jest umowa o stałą współpracę, w ramach której prowadzona jest większa liczba kampanii promocyjnych.
Barbara Sielicka
Bankier.pl
[email protected]


