Skip to content

Wykaz organizacji pożytku publicznego 2012

Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej opublikowało nowy wykaz organizacji pożytku publicznego uprawnionych do otrzymania 1 % podatku dochodowego od osób fizycznych za rok 2011 wraz z numerami rachunków bankowych.

Podaj numer rachunku OPP do 31 stycznia

Departament Pożytku Publicznego przypomina organizacjom pożytku publicznego, że zgodnie z art. 27a ust 8 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w przypadku, gdy na dzień 15 stycznia 2012 roku, wykaz organizacji pożytku publicznego uprawnionych do otrzymania 1% podatku dochodowego od osób fizycznych nie zawiera numeru rachunku bankowego lub numer ten jest błędny, w terminie do dnia 31 stycznia 2012 roku OPP obowiązana jest w formie pisemnego oświadczenia zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego, właściwego według siedziby organizacji, o numerze rachunku bankowego, który jest właściwy do przekazania 1% podatku.

Zmiany sprawozdawczości OPP 2012

Departament Pożytku Publicznego ponownie przypomina o zmianach w obowiązkach sprawozdawczych organizacji pożytku publicznego w 2012 roku. Jednocześnie zaznacza, że obowiązek sprawozdawczy za 2011 rok dotyczy wszystkich organizacji posiadających status organizacji pożytku publicznego na dzień 31 grudnia 2011 roku.

Wyjaśnienia Departament Pożytku Publicznego

W związku z licznymi pytaniami kierowanymi do Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej odnośnie opublikowanego wykazu organizacji pożytku publicznego uprawnionych do otrzymania 1% podatku dochodowego od osób fizycznych za 2011 rok Departament Pożytku Publicznego wyjaśnia:

  1. Minister Pracy i Polityki Społecznej zgodnie z obowiązującym prawem 15 grudnia 2011 roku opublikował wykaz organizacji pożytku publicznego uprawnionych do otrzymania 1% podatku dochodowego od osób fizycznych za 2011 rok (art. 27a ust 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie). Wykaz ten nie uwzględniał organizacji, które nie przekazały do MPiPS sprawozdania finansowego i merytorycznego za 2010 r. lub nie zamieściły tych sprawozdań w bazie znajdującej się na stronie internetowej MPiPS w terminie 15 dni od dnia zatwierdzenia sprawozdania finansowego (art. 27a ust. 2).
  2. Organizacje posiadające status pożytku publicznego miały obowiązek przekazania do MPiPS oraz zamieszczenia w bazie ww. sprawozdań bez wezwania, w ww. terminie, niezależnie od obowiązków wynikających z przepisów odrębnych (art. 23 ust 4 oraz 6). O obowiązku tym Departament Pożytku Publicznego przypominał kilkukrotnie w ciągu roku na stronie www.pozytek.gov.pl.
  3. Departament Pożytku Publicznego pisemnie poinformował ponad 1.600 organizacji pożytku publicznego o niewypełnieniu w terminie obowiązku określonego w art. 23 ust. 4 ustawy oraz o konsekwencjach z tym związanych (nieumieszczeniu organizacji w ww. wykazie), wzywając te podmioty do przekazania sprawozdań.
  4. do 31 grudnia 2011 roku organizacje mogły złożyć pisemne zastrzeżenie co do poprawności danych zawartych w wykazie z 15 grudnia 2011 r.. Organizacje, które zgłosiły takie zastrzeżenia zostały pisemnie poinformowane o sposobie załatwienia sprawy. Należy zaznaczyć, iż przepisy ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie nie przewidują innego trybu zgłaszania zastrzeżeń do treści wykazu.
  5. 13 stycznia 2012 r. Minister Pracy i Polityki Społecznej opublikował ww. wykaz wraz z numerami rachunków bankowych organizacji, otrzymanymi z Ministerstwa Finansów. W przypadku gdy wykaz ten nie zawiera tego numeru lub jest on błędny organizacja w terminie do 31 stycznia 2012 r. obowiązana jest w formie pisemnego oświadczenia zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego właściwego według siedziby organizacji o numerze rachunku właściwym do przekazania 1% podatku.
  6. 15 lutego 2012 r. Minister Pracy i Polityki Społecznej opublikuje wykaz, który będzie zawierał numery rachunków bankowych uzupełnione o te zgłoszone do naczelników urzędów skarbowych do 31 stycznia br. Do końca lutego 2012 r. organizacje będą mogły zgłosić pisemne zastrzeżenie do naczelników urzędów skarbowych co do poprawności numerów rachunków zamieszczonych w wykazie z 15 lutego.
  7. 15 marca 2012 r. Minister Pracy i Polityki Społecznej opublikuje ostateczny wykaz, uwzględniający numery rachunków bankowych po uwzględnieniu zastrzeżeń zgłoszonych naczelnikom urzędów skarbowych do końca lutego br.
  8. Od dnia 15 marca 2012 r. do 31 lipca 2012 r. numery rachunków bankowych nie podlegają zmianie, chyba że zmiana numeru rachunku nastąpiła z przyczyn niezależnych od organizacji pożytku publicznego.

Źródło: www.pozytek.gov.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *