Skip to content

Wydatki gastronomiczne kosztem podatkowym

Spółka akcyjna złożyła wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych. We wniosku spółka wskazała, że ponosi koszty biznesowych lub technicznych spotkań z kontrahentami, na których omawia aktualną ofertę handlową, uzgadnia szczegóły transakcji, negocjuje warunki umowy, w tym płatności czy zabezpieczenia ewentualnych roszczeń. Na spotkaniach organizowanych w siedzibie spółki zapewnia się uczestnikom herbatę, kawę, cukier, drobne słodycze, drobne poczęstunki (np. kanapki), czasami lunch, zależnie od czasu trwania spotkania. Jeśli spotkania organizowane są przez przedstawicieli regionalnych, proponuje się kontrahentom spotkania w lokalach gastronomicznych.

Powstała wątpliwość czy wydatki ponoszone w związku z organizacją spotkań z kontrahentami (w tym wydatki na nabycie drobnego poczęstunku, napojów, zapłata za posiłek w restauracji) stanowią koszty uzyskania przychodów dla spółki.

Zdaniem spółki, wydatki związane z organizacją spotkań z kontrahentami można zaliczyć do kosztu uzyskania przychodu, albowiem nie mają one charakteru reprezentacyjnego. Innego zdania był minister finansów. Sprawa trafiła do sądu.

W wyroku WSA w Bydgoszczy z 1 czerwca 2010 r. (I SA/Bd 382/10) sąd uznał, że wydatki na usługę gastronomiczną, które są związane ze spotkaniem z kontrahentem w lokalu gastronomicznym, w celach biznesowych, nie mają charakteru reprezentacyjnego. W dobie gospodarki rynkowej, gdy przedsiębiorca nawiązuje z innymi podmiotami gospodarczymi liczne kontakty handlowe, które często decydują o jego pozycji i szansach rozwoju, tego typu spotkania są czymś standardowym.

WSA przypomniał, że wydatek stanowi koszt uzyskania przychodu, jeżeli służy osiągnięciu jakiegoś celu gospodarczego związanego z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą i został poniesiony w sposób racjonalny. Natomiast zgodnie z art.16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Wobec braku definicji legalnej pojęcia „reprezentacja” celowe jest odniesienie się do znaczenia tego pojęcia w języku potocznym. Według słownika języka polskiego, reprezentacja to „okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem, pozycją społeczną” (Słownik języka polskiego pod red. M. Szymczak, Warszawa 1981, t. III s. 48). Reprezentacja to działanie wiążące się z okazałością i wytwornością w celu wywołania jak najlepszego wrażenia u kontrahenta i poprawy wizerunku firmy.

Sąd stwierdził, że o charakterze reprezentacyjnym przesądza już samo miejsce, w którym spotkanie się odbyło:

  • jeżeli spotkania odbyło się w siedzibie firmy wydatki na poczęstunek i napoje można potrącić z przychodu,
  • jeżeli poza firmą – potrącenie nie jest możliwe.

Innymi słowy, jeżeli poczęstunek, kawa, herbata itp. zostałyby spożyte w siedzibie skarżącej, to wydatki z tego tytułu byłyby kosztami uzyskania przychodu, natomiast ten sam poczęstunek czy napoje spożyte w lokalu gastronomicznym – już nie. Z powyższym stanowiskiem sądu nie można się zgodzić. Dlatego podatnik oceniając czy dane spotkanie stanowi reprezentację, czy też nie, powinien przeanalizować całokształt okoliczności faktycznych danej sprawy.

Anna Pokrywczyńska 
PIT.pl&VAT.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *