Wstępnie wypełnione zeznanie podatkowe PIT za 2014 rok

02.03.2015 10:00 (aktualizacja: )

Usługa wstępnie wypełnionego zeznania podatkowego (ang. Pre-filled tax return, PFR) została po raz pierwszy zaprezentowana publicznie podczas V Konferencji Państwo 2.0, która odbyła się 25 lutego br. w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju.

Do udziału w konferencji zaproszono przedstawicieli instytucji, osoby kierujące kluczowymi dla cyfryzacji państwa resortami, którzy opowiedzieli o stanie realizacji krytycznych dla e-administracji projektów IT i perspektywach ich rozwoju. Ministerstwo Finansów reprezentował wiceminister finansów Jacek Kapica, który przedstawił funkcjonalności Systemu e-Podatki wraz z nową usługą wstępnie wypełnionych zeznań podatkowych. Minister Kapica wskazał na dwa problemy: proste zarządzanie procesami podatkowymi dla obywateli oraz luki podatkowe, które wymagają wprowadzenia rozwiązań przez Administrację Podatkową. Przygotowywana przez Ministerstwo Finansów platforma e-Podatki ma ułatwić i uprościć relacje pomiędzy obywatelem a państwem.

Transformacja usług publicznych w e-usługi stanowi istotne wyzwanie w obszarze organizacji procesów, budowy koniecznej infrastruktury i ochrony gromadzonych danych. W trakcie konferencji zastanawiano się, z jakich doświadczeń biznesu może czerpać administracja w tym obszarze i sprawdzano jakie rozwiązania rekomendują dostawcy technologii.

Jacek Kapica podkreślił istotę funkcjonowania usług proponowanych w ramach e-Podatków, które są realizowane w 3 obszarach – administracji, biznesu, indywidualnie. Obszar administracyjny realizowany jest przez projekt e-Budżet, dedykowany instytucjom publicznym. W ramach tego projektu 100% informacji, w tym też sprawozdawczość podatkowa, jest przesyłanych elektronicznie. Pozwala to na bezpieczne dysponowanie środkami.

Dzięki rozwiązaniom projektu e-Cło już 100% dokumentów przyjmowanych jest drogą elektroniczną. W efekcie 70% zgłoszeń celnych wewnątrz kraju jest obsługiwanych w czasie maksymalnie 1 godziny. Natomiast kontrole i formalności związane z odprawą towarów sprowadzanych droga morską do Polski są realizowane w ciągu 24 godzin. Dużym osiągnięciem ułatwiającym składanie wniosków jest uruchomienie e-TAX Free. Portal pozwala na złożenie wniosku przed podejściem do przejścia granicznego. W 2014 już 51% dokumentów zostało zarejestrowanych w formie elektronicznej.

Już 30% zeznań podatkowych zostało złożonych drogą elektroniczną. Przyrost jest stały z roku na rok, co świadczy o dużym zainteresowaniu tą metodą – powiedział wiceminister Kapica. Niedługo zostanie udostępniona usługa wstępnie wypełnionego zeznania podatkowego, co będzie możliwe dzięki zmianom legislacyjnym, które doprowadziły do pełnej mobilizacji dużych podmiotów do przekazywania informacji o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy.

W drugiej części prezentacji przedstawiona została usługa wstępnie wypełnionego zeznania podatkowego, która ułatwi podatnikom złożenie zeznania podatkowego PIT-37. Usługa ma szereg udogodnień dla podatnika i znacząco zwiększy przyrost składania wniosków w wersji elektronicznej – dodał wiceminister.

Usługa wstępnie wypełnionego zeznania podatkowego (ang. Pre-filled tax return, PFR) została po raz pierwszy zaprezentowana publicznie podczas V Konferencji Państwo 2.0, która odbyła się 25 lutego br. w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju.

Zdjęcie prezentujące palce wskazujący dłoni dotykający niebieskiego klawisza klawiatury na którym jest biały napis www.

Do udziału w konferencji zaproszono przedstawicieli instytucji, osoby kierujące kluczowymi dla cyfryzacji państwa resortami, którzy opowiedzieli o stanie realizacji krytycznych dla e-administracji projektów IT i perspektywach ich rozwoju. Ministerstwo Finansów reprezentował wiceminister finansów Jacek Kapica, który przedstawił funkcjonalności Systemu e-Podatki wraz z nową usługą wstępnie wypełnionych zeznań podatkowych. Minister Kapica wskazał na dwa problemy: proste zarządzanie procesami podatkowymi dla obywateli oraz luki podatkowe, które wymagają wprowadzenia rozwiązań przez Administrację Podatkową. Przygotowywana przez Ministerstwo Finansów platforma e-Podatki ma ułatwić i uprościć relacje pomiędzy obywatelem a państwem.

Transformacja usług publicznych w e-usługi stanowi istotne wyzwanie w obszarze organizacji procesów, budowy koniecznej infrastruktury i ochrony gromadzonych danych. W trakcie konferencji zastanawiano się, z jakich doświadczeń biznesu może czerpać administracja w tym obszarze i sprawdzano jakie rozwiązania rekomendują dostawcy technologii.

Jacek Kapica podkreślił istotę funkcjonowania usług proponowanych w ramach e-Podatków, które są realizowane w 3 obszarach – administracji, biznesu, indywidualnie. Obszar administracyjny realizowany jest przez projekt e-Budżet, dedykowany instytucjom publicznym. W ramach tego projektu 100% informacji, w tym też sprawozdawczość podatkowa, jest przesyłanych elektronicznie. Pozwala to na bezpieczne dysponowanie środkami.

Dzięki rozwiązaniom projektu e-Cło już 100% dokumentów przyjmowanych jest drogą elektroniczną. W efekcie 70% zgłoszeń celnych wewnątrz kraju jest obsługiwanych w czasie maksymalnie 1 godziny. Natomiast kontrole i formalności związane z odprawą towarów sprowadzanych droga morską do Polski są realizowane w ciągu 24 godzin. Dużym osiągnięciem ułatwiającym składanie wniosków jest uruchomienie e-TAX Free. Portal pozwala na złożenie wniosku przed podejściem do przejścia granicznego. W 2014 już 51% dokumentów zostało zarejestrowanych w formie elektronicznej.

Już 30% zeznań podatkowych zostało złożonych drogą elektroniczną. Przyrost jest stały z roku na rok, co świadczy o dużym zainteresowaniu tą metodą – powiedział wiceminister Kapica. Niedługo zostanie udostępniona usługa wstępnie wypełnionego zeznania podatkowego, co będzie możliwe dzięki zmianom legislacyjnym, które doprowadziły do pełnej mobilizacji dużych podmiotów do przekazywania informacji o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy. W drugiej części prezentacji przedstawiona została usługa wstępnie wypełnionego zeznania podatkowego, która ułatwi podatnikom złożenie zeznania podatkowego PIT-37. Usługa ma szereg udogodnień dla podatnika i znacząco zwiększy przyrost składania wniosków w wersji elektronicznej – dodał wiceminister.

Usługa będzie dostępna dla wszystkich podatników składających zeznania podatkowe na formularzu PIT-37. Każdy użytkownik będzie mógł wejść na zakładkę „Wstępnie wypełnione zeznanie podatkowe" na stronie internetowej Portalu Podatkowego, zalogować się, pobrać wypełniony formularz, potwierdzić go lub uzupełnić o ulgi, preferencje, czy 1% na OPP.

Dla zweryfikowania tożsamości podatnika potrzebne będą dane autoryzujące, takie jak PESEL lub NIP, imię i nazwisko, data urodzenia, kwota przychodu w roku 2014 i kwota przychodu za 2013 rok – niezbędna do wysyłki zeznania.

W przyszłości podatnik będzie mógł skorzystać z Konta podatnika udostępnianego na Portalu Podatkowym. Usługa ta umożliwi podatnikowi elektroniczną korespondencję z urzędem skarbowym, pozwoli sprawdzić stan sprawy oraz da mu podstawowe informacje dotyczące jego rozliczeń i płatności, zgłoszonych kas fiskalnych, czy też danych o udzielonej pomocy publicznej . Podatnik będzie miał podgląd swoich danych ewidencyjnych, adresowych, rachunków bankowych, obowiązków podatkowych. Dzięki przypomnieniom e-mailowym, telefonicznym, sms-owym będzie wspierała obywateli, np. informując o terminie zapłaty podatku. Ponadto na Portalu Podatkowym w części ogólnodostępnej będzie można sprawdzić/ zweryfikować aktywność podatnika VAT (prawdopodobnie w tym samym terminie co PFR).

Głównym celem programu jest m.in.: zmniejszenie kosztów funkcjonowania systemu podatkowego zarówno po stronie administracji, jak i podatników oraz płatników, zwiększenie stopnia dobrowolnego wypełniania obowiązków podatkowych (wzrost liczby podatników składających zeznanie podatkowe dobrowolnie i poprawnie, maksymalizacja ściągalności należnych wpływów podatkowych i zmniejszenie luki podatkowej, zwiększenie efektywności działania administracji podatkowej.

W ramach programu realizowane będą działania ukierunkowane na wsparcie podatnika, jak: wyższa jakość usług świadczonych przez administrację wsparcie w wypełnianiu zobowiązań podatkowych, wyższa efektywność w rozwiązywaniu problemów podatników, rozwój zróżnicowanych i przyjaznych kanałów komunikacji z podatnikiem, łatwy i tani dostęp do informacji dotyczących obsługi procesów podatkowych.

Źródło: finanse.mf.gov.pl