
ZUS poinformował, że w środę 18 grudnia pierwsi płatnicy uzyskają decyzję w sprawie przyznania wakacji od ZUS za grudzień. Niestety część z nich otrzymuje na PUE korespondencję z informacją o błędach lub niepełnych danych w pomocy de minimis. Co w takiej sytuacji robić?
Wakacje od ZUS w ostatnich miesiącach budzą wiele emocji. Wniosek, który miał być szybki i prosty przysparza płatnikom wiele trudności. Jedną z bardziej problematycznych kwestii związanych z wnioskowaniem o wakacje składkowe jest pomoc de minimis. Okazuje się bowiem, że nie wszyscy płatnicy pomoc publiczną rozliczyli prawidłowo. To jednak nie wszystko. Są również przedsiębiorcy, którzy oświadczenie o pomocy de minimis złożyli zgodnie ze stanem faktycznym, a również dostają niejednoznaczną korespondencję z ZUS. To niestety powoduje wiele zamieszania.
Korespondencja z ZUS o pomocy de minimis
Niepokój w ostatnim tygodniu wzbudziła korespondencja z ZUS, która została masowo wysłana na konta płatników w PUE. W zdecydowanej większości dotyczyła ona wszczęcia postępowania o zwolnienie z obowiązku opłacania ZUS za grudzień co oznacza, że ZUS przystąpił do procesu weryfikacji złożonego wniosku. Jak poucza ZUS w wysłanym przez siebie piśmie – płatnik ma prawo do czynnego uczestniczenia w postępowaniu prowadzonym przez Zakład. Więcej o tym pisaliśmy w artykule ,, 15 i 16 grudnia płatnicy otrzymają korespondencję w sprawie wakacji składkowych. ZUS: ,,wysyłamy pisma”.
ZUS informuje o błędach we wniosku RWS
Niestety część płatników dodatkowo uzyskuje pismo, w którym stwierdza się braki formalne związane z brakiem poprawnych danych dotyczących pobieranej wcześniej pomocy de minimis. Informacja ta wymaga od płatnika uzupełnienia/złożenia korekty wniosku w terminie 7 dni od daty doręczenia wezwania.
Płatnicy, którzy mają wątpliwości związane z otrzymanym pismem (są pewni, że wykazali wszystkie uzyskiwane w ostatnich 3 latach formy pomocy publicznej), powinni niezwłocznie skontaktować się z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, jeszcze przed dokonaniem korekty wniosku.
Jak skorygować wniosek RWS?
Aby dokonać korekty lub wycofać wcześniej złożony wniosek RWS należy ponownie zalogować się na swoje konto w platformie PUE/eZUS. Z bocznego menu należy wybrać opcję [Kreatory wniosku] → [Kreator wniosku o zwolnienie z obowiązku opłacenia składek za wskazany miesiąc – RWS (wakacje składkowe)].
Źródło: PUE/eZUS
W kolejnym kroku płatnik będzie poproszony o wskazanie celu złożenia wniosku. Właśnie na tym etapie płatnik ma możliwość dokonania wyboru spośród kilku dostępnych opcji:
- Wniosek – opcję tą należy wybrać, jeśli płatnik składa wniosek pierwszy raz za wskazany miesiąc,
- Uzupełnienie/korekta wniosku - jeśli płatnik chce skorygować dane we wniosku,
- Wycofanie wniosku - jeśli płatnik chce wycofać wniosek. Wypełnia wówczas tylko pole z sekcji Dane przedsiębiorcy. Pozostałe pola będą nieaktywne do wypełniania.
Więcej o zasadach korygowania wniosku RWS znajdziesz w artykule ,,Wakacje od ZUS za grudzień 2024 z błędem. Kiedy wycofanie wniosku, a kiedy jego korekta?".