Pobierz e-pity 2018

RM: będą kolejne zmiany w urzędach

23.01.2015 10:00 (aktualizacja: )

Wkrótce ruszy strona internetowa skupiająca w jednym miejscu usługi e-administracji, a w urzędach pojawią się nowe ułatwienia. Taką deklarację złożył szef Kancelarii Premiera Jacek Cichocki na spotkaniu ze służbą cywilną. Polacy odczują pierwsze zmiany już w połowie tego roku.

Minister Jacek Cichocki wskazał najistotniejsze wyzwania dla administracji w najbliższym czasie:


Jeden serwis z e-administracją

"Musi być jedno miejsce, w którym będzie można znaleźć usługi e-administracji" – powiedział minister Jacek Cichocki. Dodał, że informacje umieszczane w serwisach rządowych muszą być zrozumiałe dla odbiorców i dostępne dla osób niepełnosprawnych.

"Jeszcze w tym roku powstanie pilotażowa strona internetowa, która będzie realizować ten cel" – powiedział. Ma to być narzędzie, które pomoże obywatelowi w prosty sposób odnaleźć interesującą go procedurę i skutecznie załatwić sprawę. Wskaże także wymagane dokumenty, terminy, koszty i procedurę krok po kroku.

Zmiany w urzędach
Źródło: Thinkstock

Szef Kancelarii Premiera przypomniał, że przez ostatnie lata powstało wiele elektronicznych serwisów informacyjnych, które pozwalają Polakom załatwiać sprawy urzędowe przez Internet. Chodzi m.in. o złożenie deklaracji podatkowej, założenie działalności gospodarczej i możliwość sprawdzenia, czy pracodawca opłaca składki na ubezpieczenie społeczne. Dodał, że liczba tych usług tworzy jednak obecnie nowe wyzwanie dla obywatela – w jaki sposób odnaleźć właściwą stronę internetową.


Profesjonalna infolinia dla obywateli

Minister Cichocki podkreślił, że konieczne staje się sprofesjonalizowanie kontaktu telefonicznego poprzez tworzenie systemu infolinii dla obywateli. To narzędzie będzie szczególnie przydatne dla osób wykluczonych cyfrowo, starszych lub słabiej wykształconych. Przy Kancelarii Prezesa Rady Ministrów będzie uruchamiana infolinia centralna, która utworzy sieć z infoliniami resortowymi i informacyjnymi telefonami ministerstw, urzędów centralnych i wojewódzkich.


Obywatel gospodarzem urzędu

"Obywatel, który idzie do urzędu ma się tam czuć jak u siebie" – powiedział minister Jacek Cichocki. Zapowiedział opracowanie listy zmian ułatwiających obywatelom kontakt z urzędem, np. regulujących dostępność miejsc parkingowych, toalet, czy kserokopiarek. Dodał także, że konieczna jest dalsza poprawa dostępności urzędów dla osób z niepełnosprawnościami.


Sprawna reakcja urzędu na listy i wnioski

Szef Kancelarii Premiera zapowiedział opracowanie zestawu dobrych praktyk dla departamentów zajmujących się korespondencją z obywatelami. Chodzi o sprawne udzielanie odpowiedzi na wszystkie listy, czy wnioski w sposób zrozumiały, bez niepotrzebnego biurokratycznego żargonu. "Beneficjentami będą nie tylko obywatele. To także istotne dla wizerunku urzędu i wizerunku państwa" – dodał.

Minister Jacek Cichocki zapowiedział powyższe zmiany podczas konferencji "Służba Cywilna – zaufanie i komunikacja” zorganizowanej w Kancelarii Premiera.

Źródło: premier.gov.pl