3 kwietnia br. wpłynął do Sejmu poselski projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zawiera propozycję nowej ulgi PIT – możliwość odliczenia od dochodu wydatków z tytułu nabycia paliw do samochodów osobowych w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 750 zł.
Projekt zakłada odliczenie od dochodu kosztów nabycia benzyny, oleju napędowego lub gazu, wykorzystywanych do napędu aut będących własnością podatnika lub stanowiących jego współwłasność. Celem projektu ustawy jest zrekompensowanie osobom fizycznym nadmiernego wzrostu cen paliw. Zgodnie z założeniami, z ulgi skorzystać będzie można na początku 2013 roku, rozliczając PIT za 2012 rok.
Dokument potwierdzający prawo do odliczenia paliwa
Odliczenia będzie można dokonać tylko na podstawie faktur VAT zawierających dane pozwalające na identyfikację podatnika oraz samochodu lub samochodów, do którego nabywane jest paliwo silnikowe. Faktura musiałaby zawierać numer rejestracyjny samochodu osobowego oraz rodzaj zakupionego paliwa.
Pomysłodawcy przekonują, że projektowana nowelizacja będzie miała także pozytywny wpływ na gospodarkę, w szczególności poprzez eliminację tzw. szarej strefy bowiem spowoduje, iż podatnikom przestanie opłacać się kupować paliwo silnikowe na nielegalnych stacjach paliw lub paliwo pochodzące z przemytu (od którego nie odprowadzono VAT i akcyzy, przez co jest ono tańsze od paliwa będącego przedmiotem legalnego obrotu handlowego).
Czy przedsiębiorca będzie mógł odliczyć 33% podatku VAT z faktur za paliwo?
Skutki dla budżetu państwa
PiS uważa, że ustawa nie będzie miała negatywnego wpływu na zaplanowane dochody budżetowe, ponieważ:
- w momencie sporządzania ustawy budżetowej na 2012 r. cena paliw silnikowych wynosiła ok. 4,50 zł/l i na podstawie takich cen zostały oszacowane dochody budżetowe z tytułu podatku VAT od paliw silnikowych wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych. A dziś ceny paliw silnikowych wynoszą prawie 6 zł/l.
- ponadto dochody budżetu z tytułu akcyzy były kalkulowane w oparciu o niższy kurs walutowy EUR/PLN niż ten służący do ustalenia stawek krajowych na akcyzę*.
Z tego powodu dochody budżetowe z tytułu podatku VAT i akcyzy od paliw silnikowych wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych będą większe niż to przewiduje ustawa budżetowa ze względu na wzrost cen paliw i wzrost stawek akcyzy wywołany spadkiem wartości złotówki. Niniejszy projekt ustawy spowoduje jedynie mniejszy wzrost niezaplanowanych dochodów budżetowych.
Wysokość ulgi na paliwo
W uzasadnieniu wysokości odliczenia posłowie wyliczają, że kwota 750 zł rocznie będzie odpowiednią rekompensatą za przeciętny wzrost wydatków na paliwo silnikowe w gospodarstwie domowym (uwzględniając fakt, że cena paliwa wzrosła z ok. 4,5 zł do 6 zł za litr, w ciągu roku za zatankowanie 500 litrów paliwa należy zapłacić 3 000 zł przy 2 250 zł kilkanaście miesięcy temu).
Wysokość odliczenia 750 zł przypomina wartością limit obecnej ulgi na internet – 760 zł odliczany od dochodu. Jednak w związku z tym, że na początku roku pojawiły się zapowiedzi likwidacji ulgi na Internet, proponowana ulga na paliwo zastąpiłaby po prostu powyższy limit.
Katarzyna Sudaj,
PIT.pl
* Niższy kurs walutowy EUR/PLN
Akcyza jest podatkiem zharmonizowanym w obrębie Unii Europejskiej, więc wszystkie państwa członkowskie muszą stosować w swoim krajowym ustawodawstwie wspólne rozwiązania m.in. minimalne poziomy opodatkowania paliw wynoszące:
- 330 EUR/1000 litrów dla olejów napędowych,
- 359 EUR/1000 litrów benzyn silnikowych.
Dyrektywa Energetyczna regulująca kwestie opodatkowania wyrobów energetycznych, w tym paliw silnikowych, zawiera niekorzystny dla Polski sposób przeliczania wyżej wymienionych kwot granicznych na polskie złote. Nakazuje ona bowiem przeliczać limity corocznie z zastosowaniem oficjalnych kursów ogłaszanych pierwszego dnia roboczego października w Dzienniku Urzędowym UE (seria C). Na 2012 r. kurs wyniósł 4,3815 złotego. Dla porównania, rok wcześniej (dla 2011 r.) kurs ten wynosił 3,937 złotego. Tym samym, w wyniku zmian kursów walutowych rząd musiał podnieść stawki akcyzy, co w konsekwencji przyniosło niespodziewane dodatkowe wpływy do budżetu.
